هیچ دستورالعملی برای ارائه طرح‌های پژوهشی قرآنی به وزارت علوم دریافت نکرده‌ایم
کد خبر: 3726376
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مجید معارف:

هیچ دستورالعملی برای ارائه طرح‌های پژوهشی قرآنی به وزارت علوم دریافت نکرده‌ایم

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران با بیان اینکه هنوز دستورالعملی برای ارائه عناوین طرح‌های پژوهشی قرآنی به کمیسیون پژوهش وزارت علوم دریافت نکرده‌ایم، گفت: اگر این برنامه جدی باشد، قطعا روی آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

دستورالعملی از سوی کمیسیون پژوهش درباره ارائه طرح‌های پژوهشی قرآنی دریافت نکرده‌ایم
 
مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارائه طرح‌های پژوهشی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران به کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه این کمیسیون اعلام کرده بود از این پس بودجه‌ها بر اساس ارائه طرح‌های پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز علمی توزیع می‌شود، هنوز دستورالعملی مبنی بر دریافت عناوین طرح‌های پژوهشی به دست ما نرسیده است، آنچه که مطرح شده اگر جدی باشد، طبعا درخواست، مصوبه یا دستورالعمل آن به دانشگاه تهران و معاونت آموزشی این دانشگاه ابلاغ می‌شود و این معاونت آن را به صورت سراسری به دانشکده‌ها ابلاغ می‌کند.

وی ادامه داد: مخاطب این ابلاغیه دو گروه می‌توانند باشند؛ نخست اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که طرح‌های علمی و پژوهشی خود را دنبال می‌کنند، چرا که اساتید در هر رشته یک سری وظایف آموزشی و یک سری وظایف پژوهشی دارند که در حوزه پژوهش در دو بخش فعالیت می‌کنند؛ یکی طرح‌های پژوهشی خود استاد و عضو هیئت علمی است که در طول خدمت انجام می‌دهد و دیگری طرح‌های پژوهشی است که با کمک دانشجویان انجام می‌دهد و این در قالب پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و رساله‌های دکتری است و از آن‌ها حمایت به عمل می‌آید.

به گفته رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران، اگر این برنامه جدی باشد و به دانشگاه‌ها هم اعلام شود و دانشگاه به دانشکده‌ها انتقال دهد که تا امروز وارد دانشکده‌ها نشده، قطعا روی آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی افزود: کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی، یک سری کمک‌هایی به گروه‌ها داشته‌اند و در این میان طرح‌هایی از سوی وزارت علوم به دانشکده الهیات دانشگاه تهران ارائه شده که برخی اعضای هیئت علمی این دانشکده درگیر این طرح‌ها شده‌اند.

مجید معارف در پاسخ به این پرسش که آیا موضوعات طرح‌ها را از سوی وزارت علوم انتخاب می‌شود، گت: معمولا زمانی که به دانشگاه‌ها می‌گویند؛ اگر طرح‌ها و پژوهش‌های قرآنی را اجرا و دنبال کنید، حمایت می‌شود، هر عضوی از دانشگاه می‌تواند موضوعی را پیشنهاد دهد و این‌گونه نیست که موضوعات را هم آن‌ها بگویند، وزارت علوم تنها اعلام کردند که اگر طرحی داشته باشید از آن حمایت می‌کنیم.

این استاد علوم قرآن درباره طرح‌های در حال پیگیری از سوی این گروه، اظهار کرد: بعضی از طرح‌هایی که در دانشکده الهیات در حال اجرا است به ترجمه و نقادی برخی آثار قرآنی دانشمندان اهل سنت و یا خاورشناسان بر می‌گردد، چرا که یکی از محور‌هایی که ما بر روی آن پژوهش می‌کنیم این است که وقتی متوجه می‌شویم یک متفکری نظریه‌ای دارد که از نظر ما قابل انتقاد است، می‌توان آن را در قالب طرحی بررسی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مثلا می‌شنویم در مورد قرآن کریم نظریه‌ای می‌آید که قرآن حاصل رویا‌های پیامبر (ص) است و نظریه‌ای است که عموم مسلمانان و دانشمندان اسلامی آن را قبول ندارند و می‌توانند درباره آن به نقد و بررسی بپردازند، بنابراین معمولا محور طرح‌های علوم قرآنی در این برهه از زمان می‌تواند بررسی بعضی از دیدگاه‌هایی باشد که در اطراف قرآن پیش می‌آید و ممکن است شبهاتی را متوجه قرآن بکند و قرآن پژوهان معمولا هر کدام از این‌ها را طرح مسئله می‌کنند و در قالب یک طرح، کتاب و یا مقاله آن را نقادی می‌کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۱۴:۱۱
0
0
وزارت علوم تنها اعلام کردند که اگر طرحی داشته باشید از آن حمایت می‌کنیم????!!!!!!!!!!!!!! عجب!!!! هر طرحي؟؟؟!!! ياد نداريم وزارت علوم مملكت چنين گفته باشد... محتمل آقاي معارف اشتباه متوجه شده اند...
captcha