رعایت حق‌الناس؛ یکی‌از مهم‌ترین شرایط قبولی اعمال
کد خبر: 3726470
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳

رعایت حق‌الناس؛ یکی‌از مهم‌ترین شرایط قبولی اعمال

گروه معارف ـ نماینده ولی‌فقیه در لرستان در رابطه با شرایط قبولی اعمال، گفت: یکی‌از مهم‌ترین شروط رعایت حق‌الناس است، به‌طوری‌که اگر کسی عمل نیکی انجام دهد حال آن‌که حق‌الناس بر گردنش باشد آن عمل قبول نیست.

تقدم حق‌الناس بر حق‌الله/ بلوغ، شرط صحت عبادت نیست

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به تبیین شرایط قبولی اعمال اشاره و اظهارکرد: شرایط قبولی اعمال از مسائل مهم در فقه و اخلاق است.
وی با بیان این مطلب که براساس آیات و روایات، عبادت سه نوع شرط دارد، اولین شرط عبادت را شرط وجوب ذکر کرد و ادامه داد: شرط وجوب همان شرط تکلیف است.

بلوغ عقل و قدرت؛ شرایط وجوب

آیت‌الله میرعمادی مهم‌ترین شرایط تکلیف را بلوغ عقل و قدرت برشمرد و با ذکر این مطلب که اگر کسی بالغ و عاقل باشد و قدرت بر انجام تکلیف داشته باشد تکلیف بر او واجب می‌شود، خاطرنشان کرد: قسم دوم از شرایط عبادت شرایط صحت عبارت است و آن شرایطی است که رعایت کردن آن موجب صحت عبادت می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که اگر شرایط صحت وجود نداشته باشد تکلیف ادا نشده است و اگر انسان شرایط صحت نباشد عمل باطل است، مثلا در نماز رو به قبله بودن شرط صحت است یا داشتن طهارت و داشتن وضو شرط صحت است.
امام‌ جمعه خرم‌آباد، نیت را از شرایط صحت عبادت برشمرد و با طرح این سؤال که آیا بلوع شرط صحت است یک خیر، ادامه داد: بسیاری از فقها معتقدند که بلوغ شرط صحت نیست بلکه شرط وجوب است.
این مفسر قرآن‌کریم به تعریف معنای بچه ممیز پرداخت و گفت: بچه ممیز بچه‌ای است که خوب و بد را تشخیص می‌دهد، به‌طوری‌که اگر بچه ممیز گوسفندی را ذبح شرعی کند آن ذبح حلال است.
وی با بیان این مطلب که برای عبادت سه نوع شرط وجوب صحت و شرط قبول وجود دارد، خاطرنشان کرد: در برخی جاها به جز سه شرط فوق شرط کمال هم شرط عبادت است بدین‌معنا که شرط کمال، شرایطی است که موجب می‌شود ثواب عمل بیشتر شود مانند این‌که عبادت آگاهانه و با معرفت صورت گیرد.
آیت‌الله میرعمادی در خصوص شرایط قبولی اعمال، گفت: یکی‌از مهم‌ترین شرایط قبول اعمال رعایت حق‌الناس است، به‌طوری‌که اگر کسی عمل نیکی انجام دهد حال آن‌که حق الناس بر گردنش باشد آن عمل قبول نیست، این در حالی‌است که در روایتی آمده است، عبادتی که حق‌الناس برگردن انسان باشد مانند ساختن خانه روی دریاست.

حساب دنیا آسانتر از حساب آخرت است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان به تقدم حق‌الناس بر حق‌الله اشاره کرد و گفت: خداوند حقوق بندگان را مقدم بر حقوق خود قرار داده است، کمااینکه خداوند حق‌الله را شاید ببخشد اما حق‌الناس را نمی‌بخشد ولو اینکه فرد شهید باشد به طوری‌که در روایتی از امام باقر(ع) آمده است، با اولین قطره خونی که از شهید بر زمین می‌ریزد تمام گناهانش بخشیده می شود مگر حق‌الناس که می‌بایست قضای آن را جبران کند.
امام‌جمعه مردم خرم‌آباد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در روزهای آخر عمر به مردم فرمود من از این دنیا می‌روم اگر کسی حقی بر گردن من دارد بیاید و بگیرد که حساب دنیا آسانتر از حساب آخرت است، لذا باید دانست که یکی از شرایط قبولی اعمال رعایت حق‌الناس است.

انتهای پیام

captcha