41 هزار و 865 پرونده مربوط به مراجعات پزشکی قانونی استان مرکزی در سال 96
کد خبر: 3726584
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
رضایی خبر داد:

41 هزار و 865 پرونده مربوط به مراجعات پزشکی قانونی استان مرکزی در سال 96

گروه اجتماعی - مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: در سال گذشته 41 هزار و 865 پرونده مربوط به مراجعات پزشکی‌قانونی بود که از این تعداد بیشترین مورد مربوط به نزاع و درگیری با 23/9 درصد و تصادفات با 18 درصد بوده ‌است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی رضایی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی امروز 9 تیرماه در نشستی که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: درسال گذشته بیشترین مراجعات به پزشکی قانونی از شهرهای اراک، ساوه و خمین بوده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 41 هزار و 865 پرونده مربوط به مراجعات پزشکی قانونی بود که از این تعداد بیشترین مورد مربوط به نزاع و درگیری با 23/9 درصد و تصادفات با 18 درصد بوده ‌است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی‌ بیان کرد: یکی از مراجعات پزشکی قانونی مربوط به تصادفات است. علاوه براینکه فوتی‌های ناشی از تصادف وجود دارد، ازکارافتادگی‌هایی نیزاز آن ناشی می‌شود. آماری که افراد به دلیل ازکارافتادگی سانحه تصادف خانه‌نشین می‌شوند، موارد مهمی است که هیچ‌گاه به آن پرداخته نمی‌شود.
رضایی گفت: سرعت بیش از اندازه(بیشترین حوادث مربوط به تصادفات ناشی ازبرخورد دو خودرو با یکدیگر است)، واژگونی خودرو و برخورد یک وسیله نقلیه به یک جسم ثابت از عواملی است که به از کار‌افتادگی افراد در تصادفات منجر می‌شود.
وی بیان کرد: راکب موتور‌سواران یکی از عوامل مربوط به تصادفات است، فوتی‌های ناشی از این موضوع در رتبه دوم قرار دارد. باید علت فوت‌ها را در‌نظر بگیریم. صدمات زیان ده و متعدد بدنی و ضربه به سر با یک کلاه ایمنی و بستن کمربند پیشگیری می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی‌ افزود: با شروع فصل گرما، مساله غرق‌شدگی بسیار مهم است که با توجه به اینکه استان مرکزی فاقد دریا است توصیه می‌شود که افراد از حضور در اطراف سدهای خاکی جلوگیری کنند و لزوم توجه بیشتر به بچه‌ها در این مناطق لازم است.
رضایی گفت: درسال 95 نفر تعداد فوتی ناشی از غرق شدگی 10 نفر بوده و این تعداد سال گذشته به 15 نفر رسیده است و سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی مواجه بوده‌‌ایم.
وی ادامه داد: در سال 94 با حضور بنده با مشکلات بودجه‌ای مواجه بوده‌ایم با اینکه 300 درصد بودجه افزایش پیدا کرده است اما همچنان با مشکل مواجه هستیم.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی‌ گفت: تعداد افراد سرپایی مراجعه کننده ناشی از حوادث کار در سال 95، 658 مورد بوده و در سال گذشته 721 مورد بوده است. تعداد فوتی‌های ناشی از حواث کار در سال 95 ، 30 مورد و در سال گذشته 42 مورد بوده است.
رضایی افزود: تعداد پرونده‌های قصور پزشکی در سال 95، 48 مورد و در سال گذشته 67 مورد بوده است و با افزایش 20 درصدی پرونده‌ها مواجه بوده‌ایم. محکومین پرونده‌های قصور پزشکی در سال 95، 29 پرونده و در سال گذشته 27 پرونده بوده است.
وی گفت: در دوماه نخست سال جاری مجموع معاینات سرپایی انجام شده در پزشکی قانونی 6 هزار و 515 مورد بوده که با معاینه اجساد به 6 هزار و 672 رسیده است و سال گذشته معاینات سرپایی 6 هزار و 501 مورد و با معاینات اجساد به 6 هزار و 674 رسیده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی‌ بیان کرد در دوماه نخست سال 96 مراجعه کننده سرپایی ناشی از حوادث کار 92 نفر بوده است و این آمار در سال جاری به 118 مورد رسیده است. همچنین فوتی‌های ناشی از حوادث کار در دو ماه نخست سال گذشته 7 مورد بوده است.
رضایی گفت: آمار فوت مسمویت ناشی از گاز مونواکسید در سال 95، 17 نفر بوده است و این آمار در سال گذشته 30 مورد بوده است و در دو ماه نخست سال جاری یک نفر مشاهده شده است.
وی اظهار کرد: خانواده‌های افرادی که در خانه فوت می‌شوند برای صدور گواهی فوت به پزشکان بیرون مراجعه و هزینه‌های بالایی را برای این موضوع پرداخت می‌‌کنند این در حالی‌ است که با پرداخت تنها مبلغ 135 هزار تومان و مراجعه به پزشکی قانونی که در کنار آرامستان قرار دارد، می‌توانند بدون تشکیل پرونده قضائی گواهی فوت را دریافت کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی‌ بیان کرد: دو ماهه نخست سال گذشته در استان برای 77 نفر تصادف جاده‌ای اتفاق افتاده است که از این تعداد 54 نفر مرد و 23 نفر خانم بوده‌اند.
وی ادامه داد: در دو ماهه نخست سال جاری نیز برای 66 نفر تصادفات جاده‌ای در استان صورت گرفته است که از این تعداد 44 نفر آقا و 22 نفر خانم هستند. در سال 95، 489 نفر دچار تصادفات جاده‌ای شده اند که سهم مردان و زنان از این حوادث به ترتیب 376 و 113 نفر و از 491 نفری که سال 96 دچار سانحه جاده‌ای شده اند، سهم مردان و زنان به ترتیب 354 و 137 نفر بوده است.
انتهای پیام

captcha