استقبال و شور افغان‌ها در محافل قرآنی/ تأثیر اعزام قرآنیان به کشورهای فارسی‌زبان + عکس
کد خبر: 3726818
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
پورعاشوری بیان کرد:

استقبال و شور افغان‌ها در محافل قرآنی/ تأثیر اعزام قرآنیان به کشورهای فارسی‌زبان + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری اعزامی کشورمان به افغانستان گفت: استقبال مردم افغانستان از برنامه‌ها و محافل قرآنی قابل قیاس با ایران نیست؛ چراکه افغانستانی‌ها با شور و اشتیاق فراوان‌تر و نیز استقبال بسیار گسترده‌تر در جلسات قرآنی شرکت می‌کنند.

استقبال و شور افغان‌ها در محافل قرآنی/ تأثیر اعزام قرآنیان به کشورهای فارسی‌زبان

محمد پورعاشوری، قاری ممتاز قرآن کریم که به تازگی و طی ماه مبارک رمضان از سوی دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم به کشور افغانستان سفر کرده بود، طی سخنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در رابطه با این سفر قرآنی و نیز برنامه‌هایی که در این کشور اجرا شد، اظهار کرد: بنده که به همراه مصطفی قاسمی و گروه مدیحه‌سرایی آل یاسین به افغانستان اعزام شده بودیم، طی 10 روزی که در شهر کابل، پایتخت این کشور حضور داشتیم، نزدیک به 18 برنامه را اجرا کردیم که بخشی از این برنامه‌ها به طور مستقیم و زنده از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان پخش می‌شد.

وی با بیان اینکه طی این مدت در پنج شبکه تلویزیونی افغانستان از جمله شبکه‌های تمدن، طلوع، نور، شبکه یک و ... اجرای برنامه داشتیم، افزود: یکی از این برنامه‌ها، تولیدی بود ولی چهار برنامه دیگر شامل تلاوت قرآن و اذان به صورت زنده و مستقیم بود. همچنین، چون آن زمان مصادف با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و نیز میلاد باسعادت امام حسن(ع) بود، برخی از برنامه‌ها به همین مناسبت‌ها تشکیل شده بود که بعضا در محافل و جلسات و یا در هتل‌های مجلل اجرا شد.

این قاری ممتاز قرآن کریم در ادامه سخنان خود تصریح کرد: همچنین، به جز این برنامه‌ها، برنامه‌های دیگری نیز طی شب‌های قدر (سه شب) در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اجرا شد که شامل تلاوت آیات قرآن کریم، دعای جوشن کبیر و ... می‌شد.

پورعاشوری با اشاره به اینکه تمامی این برنامه‌ها تنها در شهر کابل اجرا شد و در شهرهای دیگر برنامه‌ای نداشتیم، اظهار کرد: استقبال مردم افغانستان از برنامه‌ها و محافل و جلسات قرآنی قابل قیاس با ایران نیست؛ چراکه افغانستانی‌ها با شور و اشتیاق فراوان‌تر و نیز استقبال بسیار گسترده و پرشور در جلسات قرآنی شرکت می‌کنند. مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی، بسیار عالی و پرشور در برنامه‌های قرآنی حاضر می‌شوند و بسیار مردم نجیب، گرم و محترمی هستند. ما در دو نماز جمعه در افغانستان (نماز جمعه شیعیان و نماز جمعه اهل سنت) شرکت کردیم که در هر دو مورد با استقبال و احترام مردم شریف افغانستان مواجه شدیم.

وی در ادامه در رابطه با تأثیر برگزاری محافل قرآنی در کشورهایی مانند افغانستان نیز تصریح کرد: قطعا به دلیل اینکه ما به لحاظ زبانی و فرهنگی تشابهات بسیار فراوانی با کشورهایی مانند افغانستان داریم، برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار تأثیرگذار و اثربخش خواهد بود که جا دارد اجرای چنین برنامه‌های قرآنی در این کشورها افزایش پبدا کرده و گسترده شود؛ چراکه هیچ چیزی مانند بحث قرائت قرآن که مقبولیت عمومی در تمامی کشورهای اسلامی دارد، اثرگذار نخواهد بود.

این قاری ممتاز قرآن کریم با اشاره به اینکه خود قاریان قرآن کشور افغانستان نیز آیات الهی قرآن کریم را بسیار عالی و زیبا همراه با رعایت تمامی نکات از جمله تجوید و ... قرائت می‌کردند، تصریح کرد: این امر باعث می‌شد تا ما نیز با حواس بسیار جمع و تلاش و دقت نظر بسیار فراوانی به اجرای برنامه بپردازیم.

یادآور می‌شود، اجرای برنامه در جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران، حضور در حوزه علمیه قائم آل محمد(عج) و اجرا در بین طلاب این حوزه، حضور در نماز جمعه غرب کابل در مصلای مدینه‌العلم، اجرای قطعات عربی و فارسی در محفل شب‌ شعر هلال رمضان، حضور در مراسمی که به مناسبت سالگرد درگذشت امام خمینی(ره) و ششمین سال تأسیس شورای عالی قرآن افغانستان در مؤسسه خاتم‌الانبیاء(ص) مرکز فرهنگی و کتابخانه کابل برگزار ‌شد، از جمله برنامه‌های این سفر بوده است.

همچنین اجرای برنامه در شبکه یک تلویزیون این کشور، اجرا در برنامه حزب رفاه ملی، حضور در محفل قرآنی در شورای اخوت اسلامی و مرکز فرهنگی عصر ما و همایش نزول قرآن و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، همچنین اجرای برنامه در لیالی قدر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، حضور در برنامه تلویزیونی شبکه طلوع که با استقبال بی‌نظیر مدیران این شبکه مواجه شد، حضور در شبکه تلویزیونی تمدن و اجرای برنامه در نماز جمعه صالحین در مسجد تمیم و جبیر انصار از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط مصطفی قاسمی، محمد پورعاشوری و گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی آل یاسین (خوزستان) در سفر تبلیغی به افغانستان است.

 انتهای پیام

captcha