افزایش ۵۰ درصدی شکایات به سازمان بازرسی استان مرکزی
کد خبر: 3726825
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
عشقی خبرداد:

افزایش ۵۰ درصدی شکایات به سازمان بازرسی استان مرکزی

گروه اجتماعی - مدیر کل بازرسی استان مرکزی گفت: آمار شکایات نسبت به مشابه سال گذشته ۵۰ درصد و اعلامات ۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حسام عشقی، مدیرکل بازرسی استان مرکزی، امروز10 تیرماه در نشستی که به مناسبت هفته قوه قضائیه در سالن جلسات اداره کل دادگستری استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور کار نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد و بر اساس نظارتی و بازرسی وظایف خود را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: نظارت در مواقعی است که حین اقدام دستگاه اجرایی کشور، سازمان بازرسی ورود پیدا می‌کند و هنوز اقدامات به نتیجه‌‌ای منتهی نشده است.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی بیان کرد: بازرسی‌ها مواردی است که دستگاه‌های اجرایی اقدامات خود را انجام داده وسازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا می‌کند و بر اساس آن بررسی‌ها را انجام می‌‌دهد و تا چه اندازه عملکرد دستگاه اجرایی منطبق با قوانین و مقررات موضوع است.
عشقی افزود: نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور به سه طریق نظارت برنامه‌ای، فوق‌العاده و موردی انجام می‌شود. نظارت برنامه‌ای به صورتی است که سازمان براساس سال قبل از اینکه بازرسی انجام شود، مصوب شده و به تایید رئیس قوه قضاییه و رئیس بازرسی کل کشورمی‌رسد و محورهای مشخص دارد. برنامه از پیش تعیین شده‌ است که سازمان بازرسی ورود پیدا می‌کند و در فرجه هم گزارش آن را ارسال می‌کند.
وی بیان کرد: سال گذشته بازرسی‌های برنامه‌ای 45 پرونده بوده است و دستگاه‌های مختلفی ورود پیدا کردند و گزارش آن به مراجع مربوطه ارسال شده است.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی به بازرسی‌های فوق‌العاده سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: بازرسی‌های فوق‌العاده حسب‌الامر مقام معظم رهبری، دستور رئیس قوه قضاییه، درخواست رئیس جمهور یا کمیسیون اصل90 یا مقامات سازمان ورود پیدا می‌کند و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.
عشقی افزود: بازرسی‌های موردی این سازمان مربوط به مردم، شکایت اشخاص، روزنامه‌ها، صداو‌سیما و... است که سازمان ورود پیدا می‌کند و تشکیل پرونده می دهد. پرونده‌های موردی سال گذشته 83 مورد بوده است و گزارش آن هم برای مبادی ذی‌ربط ارسال شده است.
وی بیان کرد: بعضی از موارد سازمان بازرسی با دستگاه‌های اجرایی مکاتبه می‌کند تا روندی را اصلاح می‌کند یعنی اعلام تحلف نمی‌کند اما، از شیوه اصلاحی و پیشگیری برخوردار است. از ابتدای سال گذشته تاکنون گزارش اصلاحی ارسال شده به ادارات و دستگاه‌ها 168 مورد بوده است.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون در مجموع 426 گزارش اصلی و اختصاصی از دستگاه‌های اجرایی به سازمان بازرسی استان ارسال شده است به طوری که گزارش‌های اختصاصی مربوط به تخلفات اداری کارکنان 163 مورد، کمیته‌های انضباطی 19 مورد، کیفری 53 مورد، دیوان محاسبات 5 مورد و نهاد ریاست جهموری 18 مورد بوده است.
عشقی گفت: یک‌سری تخلف و جرائم وجود دارد، مواردی که تخلف و نقض قوانین و مقررات است به شکل مطلق که ممکن است مصوب مجلس، تصویب‌نامه هیات وزیران و بخش نامه‌‌ای از سمت وزیر یا مقام مربوطه باشد نقض هریک از این قوانین و مقررات تخلف محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از تخلفات ممکن است عنوان کیفری داشته باشند یعنی در صلاح مراجع قضایی باشد و یک تعدادی ممکن است مربوط به تخلفات مالی باشد.
مدیرکل بازرسی استان مرکزی بیان کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون تعداد پیشنهاد‌های اصلاحی به دستگاه‌ها 576 مورد و پیشنهادهای اصلاحی که خود سازمان بازرسی استان پیگیر اجرای آن بوده است، 532 مورد بوده است.
عشقی در ارتباط با نظارت بر معاملات دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: معامله متشکل از مناقصه و مزایده است. یکی از وظایف این سازمان ورورد در مناقصات دستگاه‌های اجرایی است، از این درصدی که از سال گذشته تاکنون توسط سازمان بازرسی مورد نظارت قرار گرفته است، 197 مورد مناقصه به ارزش 404 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 96 تاکنون 58 مورد مزایده‌ به ارزش 14 میلیارد تومان نظارت شده است. تذکرات ارائه شده از ابتدای سال گذشته تاکنون در مناقصه 33 مورد به ارزش 20 میلیار تومان و در مزایده 12 مورد به ارزش 3 میلیارد تومان می‌باشد.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی گفت: ازابتدای سال 96 تاکنون درمعاملات تجدید شده 55 مورد مناقصه به ارزش 71 میلیارد تومان و 3 مورد مزایده به ارزش 7/5 میلیارد تومان و همچنین در معاملات لغو شده 9 مورد مناقصه به ارزش 23/5 میلیارد تومان و 2 مورد مزایده به ارزش 1/3 میلیارد تومان بوده است.
عشقی گفت: سازمان بازرسی استان برای پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد تذکراتی را برای دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌کند، ممکن است وجوهی گرفته نشده و یا تعدادی از معاملات انجام شده و هزینه اضافه‌تری پرداخت شده باشد و این تذکرات به برگشت وجوه برگشتی به ارزش 4 میلیارد و 65 میلیون تومان به بیت‌المال از ابتدای سال گشته تاکنون منجر شده است.
وی بیان کرد: پیرو گزارش‌های ارسالی به مراجع کیفری حدود یک میلیارد تومان جریمه نقدی به افراد داده شده است.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی گفت: یکی از مواردی که سازمان بازرسی استان ورود پیدا کرده است، برای اراضی مشکوک به تصرف است و همکاران با نرم‌افزارهای پیشرفته تصرفات از طریق سیستم مشاهده و شناسایی می‌کنند که تا چه اندازه از اراضی ملی مشکوک به تصرف است و براساس آن به مراجع قضایی نامه ارسال می‌‌کنند.
عشفی افزود: سال گذشته 3 هزار و 171 هکتار اراضی مشکوک به تصرف استان به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است، آن چیزی که توسط دستگاه قضا مورد تاکید قرار گرفته نزدیک به 850 هزار هکتار است که حدود 300 هکتار آن منجر به رفع تصرف شده است.
وی ادامه داد: یک قسمت از بازرسی‌های موردی از طریق سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور است که اشخاص با ورود به این سایت شکایات خود را از دستگاه اجرایی ثبت می‌کنند. از سال گذشته تاکنون 858 مورد شکایت از طریق سامانه انجام شده و 700 مورد اعلا‌م‌های مردمی عنوان شده است.
مدیر کل بازرسی استان مرکزی تاکید کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون در مجموع یک‌هزار و 585 مورد شکایت که 1377 مورد مستقیم توسط شهروندان در سامانه وارد شده است به طوری که 55 درصد گزارش بازرسان، 51 مورد مراجعه حضوری، 34 مورد نامه‌های پستی، 14 مورد دریافتی از فکس، 18 مورد موارد مهم که از تلفن 136 سازمان تماس گرفته شده است، 4 مورد دریافتی از طریق خود سازمان و 5 مورد هم به دستور رئیس سازمان و 163 مورد هم توسط ستاد خبری استان گزارش شده است.
عشقی گفت: 72 مورد از شکایات ارسال شده به اداره بازرسی استان به تشکیل پرونده منجر شده است. این تعداد از گزارشات که به سایت ارسال می‌شود، نماینده‌ای حضور دارد که به رسیدگی شکایات می‌پردازد. 535 مورد از این شکایات به دستگاه‌‌های اجرایی مورد شکایت ارسال شده که 265 مورد آن با دلایلی پذیرفته نشده است و در 36 مورد، توسط دستگاه قضا مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون با شماره 136 این اداره 4800 مورد تماس حاصل شده است. آمار شکایات نسبت به مشابه سال گذشته 50 درصد و اعلامات 2 درصد افزایش داشته است. همچنین 125 بازرس افتخاری در سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد.
انتهای پیام

captcha