ورزشکاران زورخانه؛ مریدان مولای متقیان علی (ع)
کد خبر: 3726916
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹

ورزشکاران زورخانه؛ مریدان مولای متقیان علی (ع)

گروه اجتماعی - رئیس هیئت ورزش های زورخانه ‌ای و پهلوانی آذربایجان‌ غربی با تاکید بر اینکه تمام کسانی که در زورخانه فعالیت دارند، مریدان مولای متقیان علی (ع) هستند، گفت: قدمت هیچ ورزشی در جهان به پای ورزش پهلوانی و زورخانه ای نمی رسد.

ورزشکاران زورخانه؛ مریدان مولای متقیان علی (ع)

کریم آسیایی رئیس هیئت ورزش های زورخانه ‌ای و پهلوانی آذربایجان‌ غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با بیان اینکه این ورزش از دهه هجری قمری در شاهنامه و توسط جمشید جم پدید آمده و پس از او نیز به طبقه روحانیت واگذار شد که تا به امروز ادامه داشته است.

وی ادامه داد: سن و سال در این ورزش جایگاهی ندارد و از پیر و کودک همه می توانند در آن شرکت کنند که هم اکنون پیرترین ورزشکار ما پیرمردی ۱۰۶ ساله بوده و کوچکترین ورزشکار نیز بچه ای که تازه راه رفتن را آغاز کرده است.

آسیایی در خصوص درجات متفاوت ورزشکاران و پهلوانان ورزش زورخانه ای خاطرنشان کرد: این ورزش نیز همچون دیگر ورزش ها و با درجات والاتر همچون صلوات، ضرب و صلوات، زنگ و ضرب و صلوات و زنگ و صلوات شناخته می شود.

وی احترام به پیشکسوتان را یکی از ویژگی های خاص این ورزش دانست و تصریح کرد: احترام به پیشکسوتان در این ورزش جایگاه خاصی داشته و هرچه سن فرد بالاتر رود، ارزش او در نزد پهلوانان دیگر بیشتر می گردد.

فعالیت 8 زورخانه در آذربایجان غربی

رئیس هیئت ورزش های زورخانه ‌ای و پهلوانی آذربایجان‌ غربی درخصوص زورخانه های فعال استان نیز افزود: در حال حاضر دو زورخانه شهید باکری و زورخانه جهان پهلوان تختی در ارومیه و 6 زورخاته نیز در سطح استان فعالیت مداوم دارند.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشته باشیم جوانان از این ورزش باستانی همچون والیبال و فوتبال استقبال کنند، یادآور شد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای یک ورزش سنتی و قدیمی است که البته امروز نیز مورد استقبال خوب جوانان قرار گرفته است.

آسیایی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه ای یک ورزش دانش آموزی نیست، گفت: از سوی وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش، تفاهم نامه ای به ثبت رسیده تا بتوانیم این ورزش را در سطح مدارس پیاده نموده و شوق و شعفی در میان دانش آموزان ایجاد کنیم.

ورزش زورخانه ای؛ ورزش باستانی اما غریب

وی با انتقاد از اینکه هیچ اسپانسری از این ورزش حمایت نمی کند، اظهار کرد: مسئولین از این ورزش حمایت بسیار کمرنگی داشته و با اینکه یک ورزش قدیمی و باستانی است، ولی در عین حال بسیار غریب است.

رئیس هیئت ورزش های زورخانه ‌ای و پهلوانی آذربایجان‌ غربی درخصوص مسابقات این ورزش باستانی نیز بیان کرد: ورزش زورخانه ای هم اکنون در 83 کشور جهان پیاده شده و مسابقات کشوری و بین المللی برگزار می گردد که در این میان ورزش های استانی نیزمیان زورخانه ها برگزار می شود.

وی درخصوص اشعاری که مرشدها در زورخانه ها می خوانند، گفت: مکان سَردَم که جایگاه مرشد ها که همان ارشادکننده هستند بوده که ارزش بسیاری دارد و اشعار حماسی، مذهبی و عاشقانه را در آنجا می خوانند.

انتهای پیام

captcha