برگزاری طرح نشاط معنوی در بقاع متبركه شهرستان ماسال
کد خبر: 3727055
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷

برگزاری طرح نشاط معنوی در بقاع متبركه شهرستان ماسال

گروه فرهنگی - رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ماسال از برگزاری طرح نشاط معنوی در سطح بقاع متبركه این شهرستان خبر داد.

حمید رحیمی، رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان ماسال در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به برگزاری طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه این شهرستان، اظهار کرد: برگزاری کلاس‌هایی برای تصحیح قرائت نماز، انس با قرآن، زیارت امامزادگان، غبار روبی، قرائت فاتحه عطر افشانی قبور شهدا و روایتگری رشادت‌های شهدای انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های طرح نشاط معنوی است.

وی افزود: برگزاری طرح نشاط معنوی موجب توسعه و تعمیق فرهنگ دینی، اخلاقی، قرآنی و ارزش‌های اسلامی در جامعه می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماسال با اشاره به اینکه این طرح در سه بقعه متبرکه و امامزاده واجب التعظیم از ۱۶ تیر آغاز می‌شود و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد، گفت: در این طرح دختران و پسران دانش‌آموز از رده سنی ۷ الی ۱۸ سال می‌توانند حضور پیدا کنند.

رحیمی با بیان اینکه طرح نشاط معنوی در سالجاری به دو شیوه امکان برگزاری دارد که ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان به فراخور ظرفیت و موقعیت بقاع متبرکه باید یکی از شیوه‌ها را اجرا کنند، تصریح کرد: در شیوه نخست طبق روال گذشته ادارات شهرستان در بقاع متبرکه دارای ظرفیت، اقدام به برنامه‌ریزی، تبلیغات، ثبت‌نام و اجرای برنامه‌های نشاط معنوی می‌کنند که این شیوه اولویت اول طرح است.

وی با اشاره به محتوای آموزشی شیوه اول طرح نشاط معنوی، خاطرنشان کرد: یکی از منابع درسی و آموزشی طرح نشاط معنوی، کتابچه حفظ موضوعی آیات قرآن کریم است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماسال ادامه داد: یکی دیگر از منابع آموزشی طرح نشاط، کتاب‌هایی است که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، جهت استفاده مبلغین و مربیان محترم طرح ارسال می‌گردد.

رحیمی با بیان اینکه اجرای طرح مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی، تربیتی، اخلاقی در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: برگزاری کلاس‌های هنری و مهارتی برای بانوان و دختران از دیگر برنامه‌های طرح نشاط معنوی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماسال گفت: برگزاری کلاس‌های احکام مورد نیاز نوجوانان بویژه احکام نماز، تکلیف و... در قالب طرح نشاط برای مخاطبینی که در سن تکلیف هستند یکی دیگر از برنامه‌ها است.

رحیمی برگزاری برنامه‌های، انس با قرآن، زیارت امامزادگان و روایتگری رشادت‌های شهدای انقلاب اسلامی در خلال برنامه‌های طرح، جهت انس هر چه بیشتر با شهدا، برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی در طول طرح در بقاع متبرکه شاخص و برگزاری آزمون در انتهای طرح و تشویق و تجلیل از دانش‌آموزان برتر و مربیان برتر در مراسم اختتامیه را از دیگر برنامه‌های طرح نشاط معنوی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شیوه دوم طرح نشاط معنوی با رویکرد اردویی زیارتی است، تصریح کرد: مراکز فرهنگی ـ قرآنی بقاع متبرکه با مهیا کردن بستر و زمینه مناسب، به جذب گروه‌های دانش‌آموزی در قالب تورهای زیارتی تفریحی اقدام ‌خواهند کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماسال خاطرنشان کرد: در این شیوه بقاع متبرکه دارای ظرفیت که در فضایی مناسب تفریح و گردشگری قرار گرفته‌اند، می‌توانند با تعامل با دیگر دستگاه‌های همسو که اقدام به اجرای سطح غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌‌آموزان می‌نمایند (آموزش و پرورش، بسیج، کانون‌های فرهنگی مساجد و...)، از آنان دعوت نموده تا به نوبت گروه‌های دانش‌آموزان را در قالب اردوهای زیارتی تفریحی به بقاع متبرکه دارای ظرفیت آورده تا از خدمات معنوی و فضای پیرامونی این اماکن مقدس استفاده کنند.

رحیمی یکی از اهداف طرح مذکور را تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی در جامعه به‌ویژه برای نسل جوان دانست و گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب توسعه و تعمیق فرهنگ دینی، اخلاقی و قرآنی و ارزش‌های اسلامی در جامعه می‌شود.

وی افزود: بقاع متبرکه مجری این روش باید اقدام به برپایی خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون و کارشناسان مربوطه کرده و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و تفریحی، یک روز پربار، خاطره‌انگیز و با‌نشاط را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورند.

انتهای پیام

captcha