ایجاد وقف متناسب با نیازهای جامعه، بهترین راه ترویج فرهنگ وقف است
کد خبر: 3727151
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

ایجاد وقف متناسب با نیازهای جامعه، بهترین راه ترویج فرهنگ وقف است

گروه اجتماعی- نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تشویق مردم و واقفان به ایجاد وقف‌هایی متناسب با نیازهای روز جامعه، بهترین راه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف به شمار می‌رود.

ایجاد وقف متناسب با نیازهای جامعه، بهترین راه ترویج فرهنگ وقف است

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حیدرعلی عابدی اظهار کرد: فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات توسط واقفان نیک‌اندیش در راستای کمک به جامعه از گذشته تاکنون بسیار مؤثر و تأثیرگذار بوده است، امروز نیز باید از این فرهنگ برای کمک به جامعه استفاده کرد و با شناسایی نیازهای روز جامعه و جهت‌دهی به واقفان برای وقف در این راستا، بیش از پیش فعالیت و اطلاع‌رسانی انجام شود.
وی افزود: امروز می‌توان با تشویق مردم و واقفان به ایجاد وقف‌هایی با موضوع تولید، کار و اشتغال، کمک به محرومین و نیازمندان، وقف برای آموزش، وقف برای کمک به مراکز دانشگاهی و ساخت پل‌ها و جاده‌ها، تأثیر وقف را بیش از پیش در زندگی مردم ملموس کرد و این امر نیز بهترین راه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باتوجه به اینکه ساختار جامعه مدرن امروزی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است، می‌توان با ایجاد وقف‌هایی برای کمک به سالمندان، به این قشر آسیب‌پذیر نیز کمک کرد و این موضوع یکی از نیازهای اصلی جامعه است که باید مورد توجه واقفان نیک‌اندیش و اداره اوقاف و امور خیریه قرار بگیرد و مردم و خیرین را نیز به این موضوع دعوت کرد.
عابدی با اشاره به نقش و جایگاه رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ وقف، گفت: رسانه‌ها در معرفی نیازهای روز جامعه به مردم و همچنین اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم نسبت به مزایای وقف و همچنین تأثیر این فرهنگ غنی بیش از گذشته فعالیت کرده و مردم را به این حسنه و صدقه جاریه تشویق کنند.
وی ادامه داد: معرفی موقوفات و واقفان نیک‌اندیش در رسانه‌ها یکی از ابزارهای مؤثر و تأثیرگذار در موضوع ترویج فرهنگ وقف است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیر احیای موقوفات در جهت اجرای امینانه نیات واقفان نیک‌اندیش خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای مهم و تأثیرگذار در ترویج فرهنگ وقف، احیای موقوفات است و باید در این زمینه نیز فعالیت‌های بیشتر و گسترده‌تری انجام شود.
وی به تعامل بسیار خوب اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با مردم اشاره کرد و یادآور شد: امروز زندگی مردم با فرهنگ وقف عجین و بسیاری از املاک و دارایی‌های آنها در موقوفات واقع شده و هر فردی به نوعی با این موضوع برخورد داشته است؛ خوشبختانه در این زمینه نیز عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بسیار خوب و مطلوب بوده و این اداره توانسته با مردم تعامل بسیار خوبی برقرار کرده و تشریفات قانونی را در این زمینه بسیار خوب و آسان اجرا کند، این امر موجب شده تا هم به نیت واقف عمل شود و مشکل شرعی و قانونی پیش نیاید و هم اینکه موقوفه با شرایط مناسب برای اجاره واگذار شود و این موضوع نیز برای زندگی روزمره مردم مشکلی ایجاد نکرده است؛ در این راستا باید از اداره اوقاف تشکر کرد.
عابدی خاطرنشان کرد: بسیاری از واقفان خیراندیش در گذشته زمین‌های بسیار بزرگ و حتی روستاهایی را وقف کرده‌اند و ما باید امروز بر اساس شرایط جامعه و در نظر گرفتن مسائل مختلف با این موضوع برخورد کنیم، به گونه‌ای که هم منافع موقوفات و مردم در این راستا در نظر گرفته شود و هم اینکه همه از منافع وقف بهرمند شوند که اجرای این سیاست در زمینه ترویج فرهنگ وقف نیز بسیار مؤثر و تأثیرگذار است.
وی، وقف را نشان بلوغ اجتماعی و مشارکت مدنی پویای واقف نیک‌اندیش در جامعه دانست و گفت: وقف نه تنها برای واقف باقیات الصالحات و یک صدقه جاریه محسوب می‌شود، بلکه از نظر اجتماعی نیز نشان بلوغ اجتماعی و مشارکت مدنی پویا و فعال در جامعه به شمار می‌رود.
انتهای پیام

captcha