دعا بدون کار و تلاش تاثیری ندارد
کد خبر: 3727371
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

دعا بدون کار و تلاش تاثیری ندارد

گروه معارف- استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: دعا و تلاش در طول یکدیگر هستند، بدین معنی که هم باید تلاش کرد و در کنار آن هم دعا کنیم تا تلاش‌هایمان به لطف پروردگار به ثمر برسد.

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه دعا مغز عبادت شمرده شده است، اظهار کرد: انسان برای عبادت خدا خلق شده و عبادت به معنای توجه به خداوند می‌باشد. دعا زمینه ارتباط عاشقانه، بی‌ریا و زلال انسان با خدای متعال است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از قرآن خطاب به پیغمبر(ص) فرموده‌ااند: ای پیغمبر(ص)، به مردم بگو اگر دعاهایتان نبود، خدای متعال به شما توجهی نمی‌کرد. به این معنی که دعا زمینه توجه و لطف و عنایت پروردگار است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: معرفت به خدا، خالصانه و با دل پاک و چشم اشک‌بار دعا کردن و استفاده از ادعیه ائمه معصومین(ع) زمینه استجابت دعا را فراهم می‌آورد. برخی مواقع، لقمه حرام مانع استجابت دعاست. نباید از دعا به جای اسباب یا کار یا تربیت استفاده شود. به‌عنوان مثال فردی که مریض است باید اول به طبیب مراجعه و دارو مصرف کند و بعد از آن دست به دعا بردارد تا شفا یابد. دعا بدون کار برای کسب ثروت فایده‌ای ندارد؛ باید در کنار دعا و مناجات با خدا، اقدام و کار و تلاش را داشته ‌باشیم.
گرجی اظهار کرد: براساس روایات، برخی از امور، امور حتمیه نیستند. براساس یک اشتباه ممکن است بلایی بر ما نازل شود و دعا چنین بلایایی را برطرف می‌کند و می‌تواند سرنوشت بد فرد را به سرنوشتی خوب مبدل کند، البته به شرط آنکه خود فرد تصمیم جدی به تغییر و تحول رفتارش گرفته باشد. اگر انتظار تغییر سرنوشت را داریم باید اول زمینه این تغییر را با تبدیل به شخصیتی ارزشمند فراهم آوریم.
وی افزود: دعا و تلاش در طول یکدیگر هستند، بدین معنی که هم باید تلاش کرد و در کنار آن هم دعا کنیم تا تلاش‌هایمان به لطف پروردگار به ثمر برسد. خداوند چیزی را بدون سبب صورت نمی‌دهد. اسباب باید فراهم شود و درعین حال دعا هم خوانده‌ شود.
انتهای پیام

captcha