وقف؛ راهبردی برای توسعه امور قرآنی/ وجود 120 وقف قرآنی در گیلان
کد خبر: 3727405
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱

وقف؛ راهبردی برای توسعه امور قرآنی/ وجود 120 وقف قرآنی در گیلان

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف گیلان گفت: به منظور ارتقای اعتبارات قرآنی مردم‌نهاد سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق چشم‌انداز قرآنی خود موظف است طبق سند راهبردی توسعه امور قرآنی، نسبت به ایجاد موقوفات قرآنی اقدام کند.

محمدمهدی قربانیان، مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به اهمیت وقف در اسلام، اظهار کرد: وقف، سنت حسنه و روش پسندیده‌ای است که از زمان‌های کهن در بین اقوام مختلف وجود داشته که منحصر به ما مسلمانان و نیاکان ما نیست؛ البته اولین واقف در اسلام، نبی مکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و پس از ایشان ائمه اطهار(ع) و فرزندان ایشان این سنت ارزشمند نبوی را توسعه دادند.

وی با بیان اینکه وقف، یکی از بهترین نشانه‌های عملی بر صدق ایمان و گذشت از مال و خدمت به خلق خدا، ایثار، فداکاری و رفع نیازمندی‌های عام مردم بدون چشم داشت، است، افزود: واقفان بهترین و عزیزترین اموال خود را در راه خدا و رفع نیازمندی‌های خلق خدا انفاق کرده به همین جهت مصداق یکی از مهم‌ترین آیات قرآن مجید درباره انفاق در راه خدا «لَن تَنالُوا البِرَّ حتّی تُنفِقوا مِمّا تُحِبّون» قرار گرفته‌اند.

وقف؛ راهبردی برای توسعه امور قرآنی/ وجود 120 وقف قرآنی در گیلان

قربانیان گفت: اراده واقف، اراده تشریعی شارع مقدس می‌باشد، بدان معناست که کسی نمی‌تواند نیت و برنامه واقف را که برای موقوفه مشخص کرده را تغییر دهد یا کم و زیاد کند.

مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان گیلان گفت: برای اینکه موقوفه‌ای ایجاد شود در ابتدا باید بدانیم هر وقفی دارای 6 رکن است؛ «واقف باید دارای شرایطی باشد که برای سایر معاملات و عقود معتبر است»، «مال موقوف، که عبارت است از اصل و عین مال منقول یا غیرمنقول با شرایط خاص مورد وقف قرار گرفته است»، «موقوف علیهم، عبارتند از فرد یا افرادی یا جهت یا جهاتی که منافع مال موقوف، طبق تعیین واقف، به آنان تعلق گیرد» از جمله ارکان وقف هستند.

وی ادامه داد: همچنین «قصد و نیّت قُربَهً اِلَی الله، یعنی اینکه قصد وقف در تحقق وقف، همانند سایر عقود، شرط است و بدون قصد، نقل و انتقالی صورت نمی‌گیرد»، «صیغه وقف، عبارتست از بیان اراده متکلم به شکلی خاص که بوسیله آن لفظ، وقف را ایجا می‌کند» و «اِقباض و قبض یعنی واقف، رقبه موقوفه را از سلطه و تصرف خود آزادساخته و اقباض می‌کند، یعنی به قبض و تصرف می‌دهد و در نتیجه نماینده موقوف علیهم، رقبه موقوفه را قبض می‌کند و به تصرف می‌گیرد» از دیگر ارکان وقف هستند.

قربانیان، تمسک به ثقلین و تحقق انديشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری را مستلزم بسیج تمامی منابع مادی و معنوی و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانست و تصریح کرد: قرآن کریم بنابر آیه 20 سوره مبارکه توبه «الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَهً عِنْدَ اللّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ» توسعه امر دین را در گرو بذل نفوس و اموال مؤمنین می‌داند.

مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان گیلان اضافه کرد: امت اسلامی وقف را به عنوان صدقه جاریه پذیرفته و بدان متعهد شده اما روشن است که اکنون ظرفیت‌های مادی موجود نظام در بخش حمایت دولتی یارای پشتیبانی از توسعه فراگیر فرهنگ روح بخش کلام وحی را نداشته و فرجام امید داشتن به این منابع محدود، موجب بازدارندگی از فعالیت‌های روبه رشد قرآنی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وقف در حوزه قرآن بصورت عام، در حداقل میزان و تنوع موجود است، تصریح کرد: به منظور زمینه‌سازی برای تأمین و ارتقای اعتبارات قرآنی مردم‌نهاد و کاهش اتکا به منابع دولتی و عمومی، سازمان اوقاف و امور خیریه موظف است در راستای تحقق چشم‌انداز قرآنی خود در سند راهبردی توسعه امور قرآنی این سازمان، مبنی بر پیشگامی سازمان اوقاف و امور خیریه در اقامه پایدار و مردم‏بنیان فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) با تکیه بر ظرفیت معنوی و مادی نهاد ممتاز وقف، با ايجاد هماهنگی بين دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال خیرین در ایجاد موقوفات قرآنی و توسعه مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های قرآنی و تقویت نقش حمایتی آنان، این فرهنگ را توسعه و ترویج نماید.

قربانیان در پاسخ به این سوال که برای توسعه پایدار فعالیت‌های قرآنی چه نیاتی بیشتر مورد نیاز است؟ گفت: با بررسی حدود 120 نیت قرآنی موجود در استان گیلان که همگی برای ختم قرآن کریم و مقید به زمان و مکان می‌باشند و لزوم به روز آوری نیات وقف در حوزه قرآن کریم با توجه به دغدغه‌ها، اقتضائات زمان حاضر و مُطالبات و چالش‌های پیش روی جامعه قرآنی برای توسعه و ترویج فرهنگ ناب قرآن، نیات مختلف برای علاقمندان به ایجاد وقف قرآنی پیشنهاد می‌گردد که البته می‌توان به صورت فردی و یا به صورت جمعی اقدام به ایجاد وقف نمود. سامانه # 2529 * 780 * نیز روش آسان و خوب برای مشارکت در وقف‌های قرآنی از طریق تلفن همراه می‌باشد.

وی در خصوص وقف‌های منفعتی در حوزه قرآن، گفت: وقف برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بصورت عام، وقف برای حمایت مادی از حافظان قرآن کریم، وقف برای حمایت از سادات حافظ قرآن کریم، وقف برای حمایت از معلمان قرآن کریم، وقف برای آموزش عمومی قرآن کریم، وقف برای ختم قرآن کریم، وقف برای حمایت از پژوهش‌های قرآنی، وقف برای خرید و توزیع قرآن کریم، وقف برای خرید و حمایت از کتب علوم قرآنی، وقف برای حمایت از هنرمندان قرآنی، وقف برای کمک دارو و درمان و هزینه‌های پزشکی فعالان قرآنی، وقف برای تشویق نوآموزان قرآن، وقف برای خرید جهیزیه و کمک به ازدواج حافظان قرآن کریم، وقف برای حمایت از رسانه‌ها و نرم افزارها و انتشارات دیجیتال قرآنی، وقف برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، وقف برای کمک به مؤسسات قرآنی از جمله وقف‌های قرآنی هستند.

مدیر مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان گیلان بیان کرد: وقف مکان جهت ترویج فرهنگ قرآنی از قبیل روخوانی و روانخوانی، حفظ و قرائت قرآن کریم، وقف مکان برای برپایی جلسات تفسیر قرآن کریم، وقف مکان برای اسکان حافظان بی بضاعت، وقف مکان جهت اسکان زوجین جوان حافظ قرآن کریم و وقف مکان جهت مهدهای قرآنی شامل نیات وقف انتفاعی می‌شود.

انتهای پیام

captcha