فراموشی دیدگاه‌ قرآن در تفسیر مسائل با تأثیرپذیری از غرب
کد خبر: 3727576
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
اسلام‌شناس مالزیایی مطرح کرد:

فراموشی دیدگاه‌ قرآن در تفسیر مسائل با تأثیرپذیری از غرب

گروه بین‌الملل - سیدمحمدنقیب العطاس، اسلام‌شناس مالزیایی در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان گفت: اغلب محققان جهان اسلام تحت تأثیر اندیشمندان غربی، مسائل و دیدگاه‌های اسلامی را تفسیر می‌کنند و دیدگاه‌های قرآنی را در این زمینه به فراموشی سپرده‌اند.

فراموشی دیدگاه‌ قرآن در تفسیر مسائل با تأثیرپذیری از غرب

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ علی‌محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی با سیدمحمدنقیب العطاس، اسلام‌شناس، فیلسوف مالزیایی و بنیانگذار مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی ـ ایستاک ـ دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در منزل این اندیشمند مالزیایی برگزار شد، رایزن فرهنگی كشورمان ضمن تقدیر از تلاش‌های علمی و فعالیت‌های مثمرثمر محمد نقیب العطاس، سلام جامعه علمی ایران را به وی ابلاغ کرد.

سید محمد نقیب العطاس 89 ساله که به علت کهولت سن، دوره بازنشستگی خود در منزل را سپری می‌کند، ضمن تشکر از محبت ایرانیان نسبت به خود، گفت: در سال‌های ممتد فعالیت‌های علمی‌ام در کشورهای مختلف این تنها ایرانیان بودند که درک بهتر و بیشتری از فعالیت‌ها و تلاش‌هایم داشته‌اند.

وی سپس با اشاره به بزرگداشت خود توسط انجمن مفاخر ایران در تهران در سال 2002 و سفر به اصفهان و قم و بازدید از کتابخانه آیت‌الله مرعشی و دیدار با شخصیت‌های علمی ایران، از میزبانان ایرانی تشکر كرد.

سیدمحمدنقیب العطاس در ادامه به ذکر توضیحات كوتاهی از  فعالیت‌های علمی اخیر و آخرین کتاب منتشره‌اش با عنوان «عدالت و طبیعت انسان» پرداخت و از نگارش كتاب تازه خود خبر داد.

وی همچنین با اشاره به مباحث علمی مطرح در میان اندیشمندان اسلام در خصوص دین، پیامبران، آفرینش انسان و مسائل تاریخی، اظهار كرد: متأسفانه اغلب محققان جهان اسلام تحت تأثیر القائات اندیشمندان غربی و علوم جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی غربی قرار گرفته و مسائل و دیدگاه‌های اسلامی را طبق تفسیر و برداشت آنها از تاریخ آفرینش انسان و تاریخ پیامبران تفسیر کرده و توضیح می‌دهند و دیدگاه‌های قرآنی را در این زمینه به فراموشی سپرده‌اند.

فراموشی دیدگاه‌ قرآن در تفسیر مسائل با تأثیرپذیری از غرب

نقیب العطاس سپس با اشاره به فعالیت‌های علمی خود در مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی ـ ایستاک ـ و دستاوردهای علمی و تربیت محققان قابل توجه این مؤسسه و کتابخانه عظیمی که با تلاش و کوشش فراوان وی فراهم شده است، از وضعیت کنونی این مؤسسه که بلااستفاده مانده و دیگر آن نشاط علمی گذشته را ندارد، اظهار تأسف كرد و گفت: نتیجه دخالت سیاستمداران در مسایل علمی و ورود سیاست به عرصه اندیشه، نتیجه‌ای غیر از این نخواهد داشت.

محمد نقیب العطاس را بشناسیم

پروفسور سید محمد نقیب العطاس، اسلام‌شناس، فیلسوف مالزیایی و بنیانگذار مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی ـ ایستاک ـ است. آثار مشهور وی عمدتاً در تربیت نسل جدید بر اساس مبانی اسلامی و نقد مبانی تربیت اخلاقی غرب نوشته شده است. از نظریه‌های جالب وی می‌توان به اسلامی کردن علوم انسانی در دانشگاه‌های جهان اسلام اشاره كرد. وی همچنین تحقیقات بسیاری در مورد عرفای منطقه جنوب شرق آسیا و نظریات عرفانی آنها از جمله حمزه فنصوری، رانیری و ... دارد.

نقیب العطاس در سال 1931 میلادی در شهر بوگور اندونزی زاده شده‌ و از سادات اندونزیایی است که نسبش به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد و نسل سی‌وهفتم از شجره طیبه سادات فرزند رسول‌الله (ص) به شمار می‌رود. وی هنگامی که پنج سال داشت برای آموزش‌های اولیه توسط پدر و مادرش به شهر جوهور فرستاده ‌شد و تحصیلات ابتدایی خود را آن جا پی ‌گرفت. پس از آن به جاوه بازگشت و زبان عربی را در مدرسه‌ای به نام عروه الوثقی در سوکابومی اندونزی فرا گرفت.

پس از بازگشت مجدد به شهر جوهور و هنگام فراگیری زبان انگلیسی در سال 1946تا 1951، با نسخه‌های خطی اسلامی در رشته‌های مختلف آشنا ‌شد. او در این مدت ‌توانست ادبیات کلاسیک انگلیسی را نیز یاد بگیرد. نقیب العطاس جوان، به دلیل موفقیت هایش در زمینه تحصیلی، از سوی حکام انگلیسی آن روز که به منطقه جهان مالایی تسلط داشتند، نامزد تحصیل در آکادمی نظامی انگلستان شد و از سال 1952 تا 1955 به فراگیری علوم نظامی در لندن مشغول شد.

در آکادمی نظامی انگلستان، دکتر العطاس با آثار عرفا و دانشمندان ایرانی همچون جامی آشنا شد، چنان که خواندن کتاب «لوایح» جامی تأثیری عمیق در وی ایجاد کرد. وی، تحت تأثیر اندیشه‌های عرفانی، تصمیم گرفت تا درباره عرفان مالایایی و اندیشه‌های عرفانی آنها کتابی بنویسد.

فراموشی دیدگاه‌ قرآن در تفسیر مسائل با تأثیرپذیری از غرب

وی سپس از سوی مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل برای ادامه تحصیل دعوت شد و در همان ایام رساله‌ای درباره شرف‌الدین رانیری، عارف مالایایی در قرن هفدهم نوشته و مدرک فوق لیسانس خویش را دریافت کرد. پس از آن رساله‌ای در مورد اندیشه‌های عرفانی حمزه فنصوری عارف مشهور مالزیایی و اندیشه‌های وی نوشت و درجه دکتری خود را از مدرسه زبان‌های شرقی لندن دریافت كرد.

از نقیب العطاس آثار بسیاری در زمینه علوم اسلامی به چاپ رسیده است که بالغ بر بیش از بیست‌وپنج جلد کتاب و تعدا زیادی مقالات است که «درآمدی بر جهان‌شناسی اسلامی» (ترجمه دکتر مهدی محقق)، «اسلام و دنیاگرایی» (ترجمه احمد آرام)، «مراتب و درجات وجود» (ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی)، از جمله آنهاست که به زبان فارسی منتشر شده‌اند.

در سال 1381، از سوی انجمن مفاخر فرهنگی در تهران، طی مراسم رسمی از پروفسور نقیب العطاس تجلیل به عمل آمد و زندگینامه و ترجمه تعدادی از مقالات ایشان تحت عنوان «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی متفکر و اسلام‌شناس برجسته، پروفسور دکتر سید محمد نقیب العطاس» از سوی انجمن مفاخر منتشر شد.

یکی از ماندگارترین فعالیت‌های این اندیشمند بزرگ مالایی، تأسیس مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی ـ ایستاک ـ مالزی است که مرکزی بزرگ برای تربیت نسلی از روشنفکران و اندیشندان مالایی و جهان اسلام به شمار می‌رفت. این مرکز که دارای کتابخانه غنی و امکانات بسیاری است و ساختمان آن به سبک معماری آثار اسلامی در اندلس ساخته شده، در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های دولت پیشین مالزی و بازنشست کردن پیش از موعد پرفسور االعطاس، با وجود منایع غنی و امکانات علمی و پژوهشی و تجهیزاتی بسیار، دوران مهجوریت و فراموشی خود را سپری می‌کند.

این مؤسسه به ‌همت پرفسور سید محمد نقیب العطاس در سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰‌شمسی) در کوالالامپور، پایتخت مالزی، تأسیس شد و هدف از تأسیس آن  پیشبرد مطالعات و تحقیقات اسلامی و تربیت نسل جوان و به‌ وجود آوردن مرکزی برای نشر، تحقیق و مطالعه در حوزه تمدن اسلامی بود.

انتهای پیام

captcha