نهادهای دارنده اسناد جنگ خساست کرده‌اند/ زمینه دسترسی به مدارک فراهم شده است
کد خبر: 3727630
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
نگاهی به چهار دهه فعالیت‌های ادبیات انقلاب/ 1

نهادهای دارنده اسناد جنگ خساست کرده‌اند/ زمینه دسترسی به مدارک فراهم شده است

گروه ادب ــ معاون اسبق ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه برخی از نهادهای دارند اسناد جنگ در ارائه این مدارک به پژوهشگران و نویسندگان ناخن‌خشکی کرده‌اند،‌ از فراهم آمدن زمینه ارائه این مدارک به نویسندگان خبر داد.

نهادهای دارنده اسناد جنگ ناخن‌خشکی کرده‌اند/ زمینه دسترسی به مدارک فراهم شده است

گلعلی بابایی، معاون اسبق ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با اشاره به اینکه انتقال فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس به نسل جوان وظیفه نویسندگان و فعالان این حوزه بوده که تا حدودی انجام شده است، گفت: در این راستا کتاب‌های مختلفی در زمینه‌های متفاوت نوشته شده است.

نویسنده «کالک‌های خاکی» افزود: کتاب‌هایی که نوشته شده است در حوزه تاریخ شفاهی، مستند،‌ زندگی‌نامه، شخصیت‌پردازی و وقایع جنگ به رشته تحریر درآمده‌اند که در این میان باید گفت که آثار مطلوبی نیز تولید شده است که در جشنواره‌ها شرکت داده و در شمارگان بالا نیز ارائه شدند.

بابایی اظهار کرد: اینکه کتاب‌ها تا چه میزان تاثیرگذار بوده‌اند و در شناسایی مقاطع مختلف جنگ تحمیلی و ارائه این فرهنگ به نسل جوان اثر داشته‌اند، نیاز است که رسانه‌های مختلف ورود پیدا کنند و نسبت به این حوزه پژوهش و تحقیق انجام دهند.

خالق «همپای صاعقه» که در حوزه مستندنگاری آثار متعددی منتشر کرده است، در پاسخ به اینکه نویسندگان تا چه میزان توانسته‌اند در این حوزه موفق عمل و استناداتی را که وجود دارد به مخاطبان عرضه کنند، توضیح داد: متاسفانه نهادهایی که اسناد و مدارک جنگ را در اختیار داشتند تا حدودی ناخن‌خشکی کردند و مانع از در اختیار گذاشتن این مدارک برای پژوهشگران شدند.

بابایی ادامه داد: بر این اساس دست پژوهشگران در دسترسی به اسناد و مدارک کوتاه بود. مرکز اسناد دفاع مقدس در این حوزه تلاش‌های بسیاری کرده است و زنده‌یاد اردستانی زحمات بسیاری را متحمل شد و مستنداتی را ارائه کرد. سردار نائینی که مسئولیت این اسناد را به عهده گرفته،‌ بابی را برای در اختیار گذاشتن اسناد برای مستندنگاران باز کرده است.

نویسنده «غوغای غبار» در ادامه سخنانش اظهار کرد: اگر این اتفاق روی دهد، می‌توان کارهای شاخص‌تری در این حوزه انجام داد. بسیاری از افراد علاقه‌مند و توانا می‌توانند در این زمینه قلم بزنند و اسناد و مدارک را مورد استفاده قرار دهند و تاریخ جنگ را آن گونه که هست بنویسند و نه آن طور که در اذهان وجود دارد.

بابایی همچنین گفت: اگر دسترسی به اسناد در دیگر نهادهای درگیر در جنگ مانند ارتش نیز اتفاق بیفتد و پژوهشگران بتوانند از مدارک استفاده کنند،‌ می‌توان نوید تولید آثار جدیدی را داد که در این راه به روشن‌سازی افکار عمومی کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: با چنین رویکردی می‌توان مستندات در اختیار نهادهای درگیر جنگ را به شکل دقیق‌تری در قالب کتاب بیان کرد و به صورت مستندگونه به بیان تاریخ پرداخت.

خالق «در هاله‌ای از غبار» درباره برخی از افراد که اعتقاد دارند اسناد در دسترس هستند و اینکه آیا احتمال دسترسی برخی نویسندگان و عدم دسترسی برخی دیگر وجود دارد،‌ افزود: سردار نائینی به دنبال این گونه افراد است که خواهان دسترسی به اسناد هستند تا مدارک را به صورت عملیات‌محور،‌ شخصیت‌محور، منطقه‌محور و ... ارائه کند.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد دفاع مقدس مهمترین مرکز در این حوزه به شمار می‌آید، ادامه داد: این مرکز به عنوان راویان جنگ وارد جبهه شدند و همه وقایع را ثبت و ضبط کردند که به صورت نوارهای کاست،‌ بی‌سیم،‌ مصاحبه‌ و جلسات موجود هستند.

بابایی تاکید کرد: اسناد بسیاری در دست هستند که به محققان کمک می‌کنند تا آنچه را که روی داده است به صورت شفاف در قالب کتاب بیان کنند. مرکز اسناد دفاع مقدس نیز اعلام آمادگی کرده که امکان دسترسی برای پژوهشگران این حوزه فراهم است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha