حذف نهاد جهاد‌سازندگی خطایی استراتژیک در روستاها بود
کد خبر: 3727963
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
علی‌اکبر کریمی:

حذف نهاد جهاد‌سازندگی خطایی استراتژیک در روستاها بود

گروه اجتماعی – نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف نهاد جهاد‌سازندگی خطایی استراتژیک در روستاها بود. امروز در روستاها هنوز از خدمات ارزشمند جهادگران سازندگی یاد می‌کنند. این نهاد انقلابی در طول خدمت خود اقدامات ارزشمندی از خود برجای گذاشت.

حذف نهاد جهاد‌سازندگی خطایی استراتژیک در روستاها بود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز، ۱۴ تیر‌ماه در همایش سالروز تصویب قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد، گفت: روستاها از حیث تولید برتری محسوسی نسبت به شهرها که کانون مصرف هستند، دارند و جا دارد خدماتی ویژه‌تر نسبت به شهرنشین‌ها از نظام حاکمیتی کشور دریافت کنند.
وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اداره سنتی روستاها که توسط کدخداهای قدیم مدیریت می‌شد، به شوراهای منتخب مردم سپرده شد و در موج بعدی با تأسیس دهیاری‌ها امروز نزدیک به ۸۰۰ دهیاری در سطح استان فعالیت دارند و هنوز تعداد قابل توجهی روستا داریم که شرایط داشتن دهیاری را دارند.
کریمی گفت: تشکیل دهیاری‌ها قدم بلند و مؤثری بود که با هدف پیگیری امور روستا در کنار اعضای شورای روستا امور مردم در این نقاط پیگیری، هدایت و نظارت صورت گیرد‌.
این مقام مسئول ادامه داد: حذف نهاد جهاد‌سازندگی خطایی استراتژیک در روستاها بود. امروز در روستاها هنوز از خدمات ارزشمند جهادگران سازندگی یاد می‌کنند. این نهاد انقلابی در طول خدمت خود اقدامات ارزشمندی از خود برجای گذاشت.
وی در ادامه افزود: دو ویژگی برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی شاخصه اصلی جهادگران بود. آنان روحیه اداری نداشتند و به خدمت به چشم اضافه کار یا گرفتن حق ماموریت نگاه نمی‌کردند، آنان به عنوان سفیران انقلاب به روستاها رفته و شبانه‌روزی خدمت کرده و مردم نیز قدردان بودند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دومین ویژگی جهادگران جهاد سازندگی را تمرکز بر فعالیت روستایی دانست و اظهار کرد: سازمانی واحد خدمات عمرانی روستا را مدیریت می‌کرد. روستا کالبد واحد است. مسایل روستا در هم تنیده و بهم پیچیده و مرتبط است. مشکل امروز اینجاست وقتی برای بازدید روستا می‌رویم چند مدیر را همراه می‌کنیم اما باز هم بخش عمده‌ای از مشکلات روستا باقی می‌ماند. این خلأ امروز در کشور حس می‌شود و لازم است بازگشتی به جهاد‌سازندگی داشته باشیم و ساختمان متمرکز برای عمران روستاها تشکیل دهیم.
کریمی با تأکید بر حضور مردم روستا در امور مشارکتی، اظهار کرد: امروز متاسفانه بخش عظیمی از ظرفیت‌ها را از دست داده‌ایم. ساختار اداری مالی دهیاری‌ها از دیگر موارد مهم است. باید بپذیریم فصل هفتم قانون اساسی در مورد شوراها و اصول متعدد قانون اساسی اختیار را به نمایندگان منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا ها داده است که باید به رسمیت شناخته شود.
وی ادامه‌داد: متاسفانه دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا‌ها آنچنان که باید و شاید از اختیارات قانونی برخوردار نیستند. بهتر است با لحاظ کردن قوانین اختیارات به مردم سپرده شود. امروز کوچک‌ترین کار دهیاری به بخشداری و فرمانداری ارتباط دارد که درست نیست. باید برای دهیاران مسیری باز شود تا با تلاش و حمایت مسؤلان به توسعه و رشد روستا کمک شود. مسؤلان باید در دو حوزه حمایت و نظارت وارد عمل شوند.
منتخب مردم اراک در خانه ملت گفت: دهیاری‌ها در حساب‌های خود اعتباری اندوخته دارند اما چون در دستورالعمل بودجه به این موارد اشاره نشده است نمی‌توانند اقدامی کنند، پسندیده است بودجه‌ای که متعلق به مردم روستاست و این بودجه به رشد روستا کمک می‌کند، در اختیار آنان قرار گیرد. دستورالعمل مربوط به دهیاری‌ها با اختیارات بیشتر باز شود و مشکلات حل شود.
وی نقش دهیاران را در شکوفایی اقتصاد روستاها مهم برشمرد و خطاب به دهیاران اظهار کرد: شما به عنوان متولی امور روستا باید به مراتب بیشتر از آنکه نگاهتان به مبالغ اعتبارات دولتی باشد به توان نامحدود مالی و مدیریتی و اقتصادی مردم روستا و فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشد. چه بسا توسعه گردشگری و دیگر فعالیت‌ها به دست شما شکوفا شود.
کریمی برلزوم تقویت تشکل‌های جمعی دهیاری‌ها تأکید کرد و افزود: تعاونی‌هایی در سطح روستاها داریم که عموما توانمند و کارآمد نیستند. دهیاری‌ها نیازهایی که به تنهایی قادر به انجام آن نیستند ولی اگر تعاونی داشته باشند، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. تشکیل تعاونی‌ها به صادرات محصولات کشاورزی نیز کمک می‌کند.
انتهای پیام

captcha