درگذشت مؤسس اولین مؤسسه قرآنی کشور و «بشارت 1452» در ابتدای راه
کد خبر: 3727989
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
مروری بر اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

درگذشت مؤسس اولین مؤسسه قرآنی کشور و «بشارت 1452» در ابتدای راه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دومین هفته تیرماه با کلید خوردن طرح قرآنی «بشارت 1452» که طی سه فاز تا پایان سال اجرا می‌شود، آغاز و در این هفته خبر درگذشت یکی از پیشکسوتان فعال قرآنی شنیده شد.

 

درگذشت مؤسس اولین مؤسسه قرآنی کشور و «بشارت 1452» در ابتدای راه

به گزارش ایکنا؛ هفته دوم تیرماه، رویدادهایی را در دل خود جا داده بود، ازجمله تعیین مدیرمسئول جدید ایکنا، آغاز به کار یکی از مهم‌ترین طرح‌ها در زمینه حفظ قرآن کریم تا درگذشت پیشکسوت قرآنی کشورمان. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته داشته‌ایم.

آغاز طرح 1452

در اولین روز از هفته جاری طرح قرآنی «بشارت 1452» رسماً کلید خورد. محور طرح در سال جاری حفظ جزء سی ام قرآن کریم اعلام شده است در حالی که در ادوار گذشته محوریت بر یک یا دو سوره از قرآن کریم بود. علت این کار نیز تصمیم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت حفاظ قرآن کریم اعلام شده است. با توجه به افزایش تعداد سوره ها در این طرح، تصمیم گرفته شده است تا طرح 1452 در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان ادامه داشته باشد.

ویژه برنامه‌های 1452 در رادیو قرآن

همچنین در این هفته ویژه برنامه های طرح 1452 در رادیو قرآن اعلام شد که براساس آن این شبکه رادیویی سه ویژه برنامه را در ایام اجرای طرح بشارت 1452 به روی آنتن می برد؛ «طرح قرآن؛ کتاب زندگی»، «کارگاه ترجمه» و «مهر تابان» عناوین این ویژه برنامه‌ها اعلام شده است. رادیو قرآن همچنین آیتم‌های ویژه‌ای برای شبکه‌های رادیویی ورزش، نمایش، جوان، ایران، فرهنگ، معارف، تهران و ... تدارک دیده است.

اعلام نتایج آزمون اعطای مدرک به حافظان

نتایج اولین مرحله سیزدهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم در اولین روز هفته جاری از سوی سازمان دارالقرآن الکریم بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفت. این آزمون روز 21 اردیبهشت‌ماه و در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء و حفظ سه جزء قرآن کریم برگزار شد. حفظ سه جزء برای اولین بار به این آزمون اضافه شد.

پایان یازدهمین دوره تخصصی اقراء

یازدهمین دوره تخصصی «اقراء» و آیین اشهار شرکت‌کنندگان در این دوره روز شنبه، 9 تیرماه به همت شورای عالی قرآن در موسسه قرآنی احسن الحدیث برگزار شد و شش نفر دیگر موفق به دریافت جواز قرائت شدند تا افراد دارای این مجوز در مجموع به 48 نفر برسد. بر همین اساس با پایان یافتن یازدهمین دوره اقراء 48 شرکت‌کننده از استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم، خوزستان، اصفهان، گیلان، بوشهر، اردبیل، کرمان و یزد موفق به دریافت مجوز شده‌اند.

اعلام نتایج طرح ارزیابی قاریان  

دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در شورای عالی قرآن نتایج نهایی و کارنامه نمرات هفتمین دوره این طرح را اعلام کرد. هیئت داوران این مرحله که 10 نفر از اساتید کشورمان بوند 95 نفر از قاریان و 82 نفر از مدرسان را در یکی از درجات یک تا چهار حائز نصاب لازم دانسته و مجوز حضور آنها در مراحل بعد که آزمون تلاوت و مصاحبه حضوری است، صادر کردند. آزمون حضوری نیز هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد.

درگذشت موسس دارتحفیظ القرآن الکریم

روز یکشنبه 10 تیرماه «غفور آقازاده سلطانی» موسس دارتحفیظ القرآن الکریم و از پیشکسوتان قرآنی کشورمان دار فانی را وداع گفت. وی متولد 1309 در شهر تبریز بود که پس از مهاجرت به تهران جلسات قرآن را در مسجد امام حسین(ع) تهران راه‌اندازی کرد. پیکر این فعال قرآنی کشورمان روز دوشنبه 11 تیرماه و با حضور جمعی از اساتید قرآنی کشورمان تشییع و در بهشت زهرای تهران آرام گرفت.

برگزاری چهل و دومین جلسه ستاد عالی مسابقات

چهل و دومین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قران کریم کشور روز سه‌شنبه 12 تیرماه و به منظور بررسی آیین‌نامه‌های این ستاد و کمیته‌های پنج گانه آن برگزار شد. تدوین این آیین‌نامه‌ها بعد از سند جامع مسابقات، مهم‌ترین اقدام ستاد عالی هماهنگی مسابقات عنوان شده است.

اعلام شیوه‌های ارزیابی متقاضیان در طرح ساماندهی داوران

روز 10 تیرماه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی اطلاعیه‌ای شیوه‌های ارزیابی متقاضیان در طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه احراز صلاحیت علمی و فنی متقاضیان داوری در رشته های حفظ و قرائت قرآن کریم در دو مرحله خواهد بود.

آغاز فرآیند ثبت نام بیمه تکمیلی فعالان قرآنی

روز چهارشنبه و طی خبری که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، از آغاز فرآیند ثبت نام بیمه تکمیلی فعالان قرآنی خبر داده شد. بر اساس این خبر فعالان قرآنی تا روز 21 تیرماه مهلت دارند تا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.honarcredit.ir نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام کنند.

تغییر سرپرست کاران قرآنی اعزامی به حج

در این هفته همچنین سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج 97 که «احمد ابوالقاسمی» مدیر رادیو قرآن و قاری بین‌المللی کشورمان بود، تغییر کرد. این خبر را رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم اعلام کرد و در تکمیل آن نیز از جایگزینی «علی قاسم آبادی» به جای «احمد ابوالقاسمی» خبر داد. همچنین دوره آموزشی برای اعضای این کاروان طی هفته آینده به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار خواهد شد.

گلایه از کم بودن وقف قرآنی

مراسم رونمایی از موقوفه مشارکتی ساخت دانشکده تربیت مدرس قرآن کریم در مشهد مقدس و با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. حجت الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف در این مراسم با تأکید بر اینکه سطح موقوفات قرآنی در شور اندک است، گفت: با این حال به برکت جمهوری اسلامی ایران امروز به قرآن توجه شده در حالی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توجهی به آموزش قرآن نبود.

آغاز بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزی

مرحله کشوری بخش پژوهشی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان از روز 12 تیرماه در مشهد مقدس آغاز شد و تا روز 20 تیرماه ادامه خواهد داشت. بر اساس اعلام مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این دوره حدود هفت میلیون نفر در مارحل مختلف به رقابت پرداخته و 2000 نفر از برگزیدگان در دو بخش دختران و پسران به مرحله کشوری دعوت شده اند.

معرفی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان

در این هفته سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرمسئول خبرگزاری بین‌المللی قرآن منصوب شد. بر اساس حکم حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی «سیدمحمدجواد شوشتری» به عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری قرآن معرفی شد. بلافاصله بعد از این انتصاب فعالان و مدیران قرآنی کشورمان در پیام‌های جداگانه‌ای این انتصاب را به مدیرعامل جدید ایکنا تبریک گفتند که از جمله می‌توان به پیام های تبریک معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و نیز مدیر شبکه رادیویی قرآن اشاره کرد.

دانشجومعلمان فعال در نمایشگاه قرآن تجلیل شدند

طی مراسمی با حضور رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از دانشجومعلمان قرآن فعال در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha