میانجی‌گری و صلح؛ لازمه زندگی اجتماعی
کد خبر: 3728000
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳

میانجی‌گری و صلح؛ لازمه زندگی اجتماعی

گروه معارف - قاعده «اصلاح ذات البين» به معناى اصلاح اساس ارتباطات و تقويت و تحكيم پيوندها و از ميان بردن عوامل و اسباب تفرقه و نفاق است.

میانجی‌گری و صلح؛ لازمه زندگی اجتماعی

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، محقق و پژوهشگر قرآن در تفسیر آیه 128 سوره نساء که متن آن را در اختیار ایکنا اصفهان قرار داده، نوشته است:

«فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ». قرآن اصل را صلح قرار داده است. یکی از دستورات قرآن که به مناسبت‌های مختلف در باره آن تأکید شده، حضور میانجی‌گران در جامعه و تشویق به حضور افراد در این زمینه به جای ارجاع دادن به دستگاه قضائی و برخورد تند و خشونت است. مهم‌ترین نهاد خانواده براساس عشق و در مرحله بعد گذشت و سازگاری تداوم می‌یابد. خیلی وقت‌ها وقتی برای خانواده مشکلی پیش می‌آید، کسانی باید پا پیش بگذارند و نگویند به ما چه، یلکه باید در اصلاح خانواده اقدام کنند.
به تعبیر دیگر در فرهنگ اسلامی این مسئله آشکار است که هر حرکت اصلاحی باید از نهادهای کوچک و محدود آغاز و اگر عملی نشد، به درجه بالاتر برسد. به عنوان نمونه در قرآن در چند مسئله اختلاف زن و شوهر، دعوای بر سر مال و منال، یا منازعات سیاسی، و کشوری، موضوع نقش میانجی‌گری را مطرح کرده است. به عنوان نمونه می‎فرماید: «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً». (نساء:128) «و اگر زنى از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و زن يا مرد از پاره‏اى از حقوق به خاطر صلح صرفنظر كنند) و صلح بهتر است، اگر چه مردم (طبق غريزه حب ذات در اينگونه موارد) بخل مى‏‌ورزند، و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه سازيد (و بخاطر صلح، گذشت نمائيد) خداوند به آنچه انجام مى‌‏دهيد آگاه است و پاداش شايسته به شما خواهد داد».
نکته قابل توجه و محل استشهاد تکیه بر اصل صلح در جامعه است که می‌فرماید: به هر حال صلح كردن بهتر است «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ». اين جمله كوتاه و پر معنى گرچه در مورد اختلافات خانوادگى ذكر شده، ولى بديهى است که يك قانون كلى و عمومى و همگانى را بيان مي‌كند كه در همه جا اصل نخستين، صلح و صفا و دوستى و سازش است، و نزاع و كشمكش و جدايى بر خلاف طبع سليم انسان و زندگى آرام بخش او است و لذا جز در موارد ضروری و استثنايى نبايد به آن متوسل شد.
آیه دیگر که باز نگرش کلی قرآن را نشان می‌‍دهد، در باره منازعات گسترده است: « فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلاً». (نساء:90). اگر از شما كناره‏‌گيرى كردند و با شما پيكار ننمودند (بلكه) پيشنهاد صلح كردند خداوند به شما اجازه نمى‌‏دهد كه دیگر متعرض آنان شويد.
وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِي‏ءَ إِلى‏ أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (حجرات:9)و اگر دو طايفه از مؤمنان با هم بجنگند، ميان آن دو را اصلاح دهيد، و اگر [باز] يكى از آن دو بر ديگرى تعدّى كرد، با آن [طايفه‌‏اى‏] كه تعدّى مى‏‌كند بجنگيد تا به فرمان خدا بازگردد. پس اگر باز گشت، ميان آنها را دادگرانه سازش دهيد و عدالت كنيد، كه خدا دادگران را دوست مى‌‏دارد.
یکی دیگر از آیات ضرورت میانجی‌گری، این آیه است که می‌فرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (انفال: 1) اى پيامبر، از تو در باره غنايم جنگى مى‏‌پرسند. بگو: «غنايم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد. پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد، و اگر ايمان داريد از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد.
اصولا «اصلاح ذات البين» و ايجاد تفاهم و زدودن كدورت‌ها و دشمني‌ها و تبديل آن به صميميت و دوستى، يكى از مهمترين برنامه‏‌هاى اسلامى است. « ذات» به معنى خلقت و بنيه و اساس چيزى است، و« بين» به معناى حالت ارتباطى و پيوند ميان دو شخص يا دو چيز است، بنابراين «اصلاح ذات البين» به معناى اصلاح اساس ارتباطات و تقويت و تحكيم پيوندها و از ميان بردن عوامل و اسباب تفرقه و نفاق است. در تعليمات اسلامى به اندازه`‏اى به اين موضوع اهميت داده شده كه به عنوان‏ يكى از برترين عبادات معرفى گرديده است، امير مؤمنان على(ع) در آخرين وصايايش به هنگامى كه در بستر شهادت بود به فرزندانش فرمود: «انى سمعت جدكما رسول اللَّه (ص) يقول: اصلاح ذات البين افضل من عامة الصلاة و الصيام‏:« من از جد شما پيامبر(ص) شنيدم كه مى‌‏فرمود اصلاح رابطه ميان مردم از انواع نماز و روزه مستحبّ هم برتر است» در كتاب كافى از امام صادق (ع) چنين نقل شده كه فرمود: « صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اللّه: إِصلاحٌ بَينَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَ تَقارُبٌ بَينَهُم إِذا تَباعَدوا؛ عطيه و بخششى را كه خداوند دوست دارد اصلاح بين مردم است، هنگامى كه به فساد گرايند و نزديك ساختن آنها به يكديگر است به هنگامى كه از هم دور شوند».

انتهای پیام 

captcha