فعالیت‌های عمیق قرآنی جایگزین اقدامات تشریفاتی می‌شود
کد خبر: 3728155
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
شجاع‌پوریان:

فعالیت‌های عمیق قرآنی جایگزین اقدامات تشریفاتی می‌شود

گروه جامعه ــ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه از هر اهرمی که در اختیارمان باشد برای ترویج مبانی دینی و قرآنی جامعه استفاده می‌کنیم، گفت: باید از اینکه بخواهیم کارهای صوری، تشریفاتی و نمایشی انجام بدهیم به کارهای عمیق روی بیاوریم و کارهای آموزشی را در قالب‌های جذاب هنری و فرهنگی با محوریت دین و قرآن در جامعه پیاده‌‌سازی کنیم.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/4/11/950982_785.jpg 

ولی الله شجاع‌پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات این معاونت در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی و نهادینه‌کردن سبک زندگی اسلامی با توجه به افزایش آسیب‌ها، پرخاشگری‌ها و کاهش صبر در جامعه، گفت: ما جامعه‌ای با تمدن دیرینه 10 هزار ساله هستیم؛ جامعه‌ای که فرهنگ غنی قرآنی در آن ریشه دارد؛ قرآنی که پر است از آموزه دینی و در عصر و انقلابی زندگی می‌کنیم که هم فرهنگی و هم با ریشه و اساس دینی شکل گرفته است.

وی افزود: همه اینها نشان می‌دهد چنین جامعه‌ای با داشته‌های ملی، فرهنگی، دینی و قرآنی باید هنجارهای اخلاقی و دینی بیشتر در آن وجود داشته باشد؛ لذا اگر ما در جامعه خود آموزه‌های دینی و قرآنی را خوب فرا گرفته باشیم و به آنها پایبند‌ باشیم و به صورت عملی آنها را اجرا کنیم و در حد حرف باقی نگذاریم، باید جامعه‌ای درست کنیم که رنگ و سبقه الهی داشته باشد و از در و دیوار آن معرفت دینی و انسانی مشاهده کنیم، که متاسفانه این موارد به دلایل مختلف کم شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: امروز ما در عصر افول اخلاق هستیم و همین مسئله باعث شده گاهی در جامعه با هنجارشکنی مواجه شویم، به طوری که نسل جدید ما والدینشان را تکریم نمی‌کنند و ممکن است که والدین هم حوصله تکریم فرزندانشان را نداشته باشند و یا همسایه‌ها و همسران هم نسبت به هم بی‌تفاوت باشند؛ لذا باید از اینکه بخواهیم کارهای صوری، تشریفاتی و نمایشی را در این حوزه انجام بدهیم به کارهای عمیق روی بیاوریم و کارهای آموزشی را در قالب‌های جذاب هنری و فرهنگی با محوریت دین و قرآن در جامعه پیاده‌‌سازی کنیم.

شجاع‌پوریان با تاکید بر اینکه باید مفاهیم قرآنی را در قالب‌های هنری و فرهنگی جذاب منتقل کنیم و این کارها را خیلی مستقیم انجام ندهیم، تصریح کرد: بعضا مشاهده شده با اجرای نادرست و رفتار اشتباه افراد در این مسائل عقب‌نشینی می‌کنند؛ البته رسانه‌‌های‌های ما هم باید در این زمینه کمک کنند.

وی بیان کرد: برخی افراد اذعان می‌کنند فعالیت‌های قرآنی در دستور کار شهرداری تهران نیست اما به واقع در حوزه شهری نگاه ویژه‌ای به تعالیم قرآن شده و این موضوع از تکالیف جدی و مهم مدیران شهری است. لذا ما در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تلاش می‌کنیم شرایطی را به‌وجود آوریم که مبانی دینی وقرآنی به صورت عملی، با برنامه‌های درست، عمیق، حساب‌شده و مطالعه شده انجام شود و این رسالت‌ را به بهترین شکل پیاده کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یک‌سری فعالیت‌های آموزشی و کارگاه‌های ترویج مبانی دینی و قرآنی را با موضوع اخلاقیات داریم، ادامه داد: بر همین اساس نشست‌ها، مناظره‌ها و گفت‌وگوهایی را بین افراد متخلق، اثرگذار و شاخص با حضور جوانان و نوجوانان خواهیم داشت؛ و سعی می‌کنیم افراد موفق، اسوه و الگو در جامعه را معرفی کنیم.

شجاع‌پوریان با اشاره به نقش فضا و منظر شهری در ترویج مبانی دینی و قرآنی گفت: با انتقال پیام‌های دینی در بیلبوردهای شهری تلاش می‌کنیم این مبانی دینی و قرآنی را ترویج دهیم. امسال در ماه مبارک رمضان بیلبوردهای شهری از پیام‌های قرآنی کوتاه یک کلمه‌ای پر بود که این مبانی را آموزش و ترویج می‌داد. حتی در حوزه ساخت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: هر اهرمی که در اختیارمان باشد از آن برای ترویج مبانی دینی و قرآنی در جامعه استفاده می‌کنیم. تلاش می‌کنیم به سمت‌وسوی انتقال فرهنگ دینی در قالب‌هایی که مخاطب ما فرار نکند بلکه استقبال کند و آن را بپذیرد تا بتوانیم این ارزش‌ها را در جامعه نهادینه کنیم. تلاش خواهیم کرد آنچه به مدیریت حوزه شهری مربوط است که آن، اخلاق و رفتار قرآنی است مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha