رعایت ساده‌زیستی؛ درمان دردهای اقتصادی
کد خبر: 3728347
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۱

رعایت ساده‌زیستی؛ درمان دردهای اقتصادی

گروه اجتماعی - امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه ساده‌زیستی به معنای پرهیز از اسراف و استفاده صحیح از منابع مالی است، گفت: اگر ساده‌زیستی رعایت شود، دارویی برای تمام دردهای اقتصادی کشور خواهد بود و جامعه با هیچ کمبودی مواجه نمی‌شود.

داروی دردهای اقتصادی، رعایت ساده‌زیستی است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: ساده‌زیستی به معنای دوری از تشریفات و هزینه‌های زیاد، پرهیز از اسراف و تبذیر، کم خرج کردن و استفاده بهینه از سرمایه‌ها است. در یک جامعه همگان اعم از دولتمردان و اقشار مختلف مردم باید از الگوی صحیح معیشت پیروی کنند، به این معنا که هر کس به اندازه نیاز خود هزینه کرده و از ولخرجی و انجام تشریفات دوری کند؛ آن وقت است که دیگر هیچ کمبودی در جامعه وجود نخواهد داشت.
وی افزود: طبق آمارها به اندازه استفاده 17 میلیون نفر از جمعیت ایران، در کشور ما غذا و خوراک هدر می‌رود، یعنی اسراف و تبذیر غذا به اندازه یک چهارم جمعیت کشور به ما خسارت وارد می‌کند. از طرف دیگر، تجملات و هزینه‌های زیاد مربوط به مراسم ازدواج و تهیه جهیزیه باری به دوش مردم است. دستگاه‌های دولتی باید از بیت‌المال به درستی هزینه کرده و پول مردم را اسراف نکنند؛ بنابراین ساده‌زیستی به معنای گذران زندگی به صورت عقلی و منطقی و استفاده صحیح از منابع مالی است.

فاصله فقر و غنا افزایش یافته است
امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: اگر ساده‌زیستی در جامعه حاکم شود، فقر رخت برمی‌بندد، نعمت‌ها زایل نمی‌شود و اشرافی‌گری راه نفوذی نمی‌یابد؛ در یک کلام ساده‌زیستی داروی دردهای اقتصادی کشور است، ولی متأسفانه این امر در کشور ما رعایت نمی‌شود و فاصله فقر و غنا افزایش یافته است که برای نمونه می‌توان به خرید نجومی سکه و سوءاستفاده از ارز دولتی اشاره کرد؛ در واقع تمام درد کشور همین ولخرجی‌های بی‌حساب و کتاب و درمان آن، هزینه صحیح و به‌جا و کاهش فاصله طبقاتی است. اگر ساده‌زیستی رعایت شود، همه کارها سامان می‌گیرد و کشور کمبودی نخواهد داشت.

هیچ آیینی به اسراف و تبذیر، ولخرجی و اشرافی‌گری توصیه نمی‌کند
حجت‌الاسلام رهبر خاطرنشان کرد: نظر اسلام این است که بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید. در واقع سبک زندگی تمام پیامبران و اولیای خدا بر محور ساده‌زیستی بوده است، چنانکه امیرالمؤمنین علی(ع) در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه از زهد حضرت عیسی(ع) صحبت می‌کند که چگونه رنگ چهره‌اش بر اثر خوردن علف‌های بیابان تغییر کرده بود و یا حضرت موسی(ع) که با لباس شبانی در مقابل فرعون حاضر می‌شد. خود امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود این کفش و لباسی که در تن من می‌بینید، آنقدر وصله خورده است که از پینه‌دوز خجالت می‌کشم. هیچ آیینی به اسراف و تبذیر، ولخرجی و اشرافی‌گری توصیه نمی‌کند.
وی با بیان اینکه احکام الهی در راستای عدالت اجتماعی وضع شده است، گفت: عدالت به این است که هر قوم و گروهی به طور صحیح خرج کنند، از مال و دارایی خود به دیگران بدهند، واجبات مالی خود را بپردازند و ولخرجی نکنند؛ همه ادیان و مکاتب همین را می‌گویند.

احکام الهی در تمام زمان‌ها باید جاری باشد
امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: احکام الهی در تمام زمان‌ها باید جاری باشد، ولی در هر زمان اقتضائات و شرایط روز را نیز باید در نظر گرفت؛ مثلا در زمان پیامبر(ص) برای رفت‌وآمد و مسافرت از چارپایان استفاده می‌شد، ولی ما باید از ماشین استفاده کنیم، البته این ماشین نباید چند میلیارد قیمت داشته باشد. از طرف دیگر باید در مصرف آب، برق و سوخت صرفه‌جویی کنیم تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند. درست است که ما نمی‌توانیم مثل پیشوایان دینی خود زندگی کنیم، ولی در عین حال می‌توانیم اسراف و ولخرجی هم نکنیم و صرفه‌جویی و ساده‌زیستی را در پیش بگیریم؛ بنابراین احکام اسلام متناسب با هر زمان قابل اجراست.
وی تصریح کرد: رهبران جامعه باید مثل توده مردم طبقه متوسط زندگی کنند. مردم طبقه متوسط خانه ساده‌ای دارند و اهل تشریفات و ولخرجی نیستند؛ از طرف دیگر ممکن است حکومت شرایط دیگری داشته باشد، چون با دولت‌های دیگر در تعامل است و باید از آنها پذیرایی کند، ولی در این موارد هم باید صرفه‌جو باشد و مانع ریخت‌وپاش شود. جایی می‌خواندم که یکی از مقامات دولتی در زمان شاه هدیه‌ای به یکی از مقامات خارجی داد، ولی آن مقام هدیه را نپذیرفت و گفت در ازای این هدیه باید زحمت تو را جبران کنم، اما این کار از عهده من خارج است؛ یا مثلا چین یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت دارد، یعنی بیست برابر جمعیت ایران که در عین کار و تلاش، با هزینه‌های کمتر و شرایط آسان‌تر زندگی می‌کنند، ولی اگر ولخرجی کنند، دیگر قادر به ادامه زندگی نیستند. ما مسلمانان باید بیشتر از سایر ملل صرفه‌جویی و ساده‌زیستی را رعایت کنیم.
انتهای پیام

captcha