ضرورت ارائه مدل قرآنی برای اتخاذ تصمیمات جدی در کاهش آسیب‎ها‎
کد خبر: 3728411
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کریم اکبری‌مبارکه:

ضرورت ارائه مدل قرآنی برای اتخاذ تصمیمات جدی در کاهش آسیب‎ها‎

گروه جامعه ــ اکبری‌مبارکه با بیان اینکه ارائه مدل شهر اسلامی از منظر قرآن کریم به‎عنوان اصیل­‎ترین منبع اسلام به طراحان شهری کمک می­‎کند تا تصمیمات جدی در حیطه مباحث شهری و پرداختن به مشکلات شهری اتخاذ کنند، گفت: زندگی سالم در شهر سالم است، برای همین باید به این فرهنگ پایبند باشیم.

زندگی سالم در شهر سالم است/ ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی برای کاهش آسیب‎ها‎ با ارائه مدل قرآنی

کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به ضرورت پرداختن به زیبایی‎های بصری شهر در افزایش نشاط معنوی و روحیه جامعه گفت: با زیباتر شدن شهر، زندگی هم شکلی زیباتر به خود می‌گیرد؛ اگر ما به زیبایی شهرمان اهمیت دهیم در حقیقت به زیبایی زندگی خود اهمیت داده‌ایم، چراکه وقتی محیط زندگی ما در خارج و داخل خانه زیبا و پاکیزه باشد، تاثیرات آن را در زندگی شخصی نیز مشاهده خواهد شد.

وی افزود: اگر هر فرد به زیبایی پیرامون خود اهمیت دهد در حقیقت به شخصیت اجتماعی خود کمک کرده است؛ این اقدام نیز در آغاز از ظاهر افراد شروع می‌شود. وقتی از ظاهر سخن می‌گوییم در حقیقت به توصیه‌های قرآنی عمل کرده‌ایم، چراکه پاکیزگی به اندازه‌ای مهم است که در قرآن کریم و احادیت ائمه به روی آن تاکید شده است.

اکبری مبارکه ادامه داد: این پاکیزگی جدا از ظاهر اشخاص به نوعی زندگی پیرامون افراد را هم در بر می‌گیرد، چون اگر شهر ما زیبا نباشد، نباید انتظار داشته باشیم که زیبایی در شخص نیز به طرز مطلوب رعایت شود. البته باید توجه داشت که زیبایی شهری تنها اقدامی دولتی نیست، بلکه مردم نیز باید در آن حضور داشته باشند.

بازیگر سریال امام علی(ع) ادامه داد: موضوع حائز توجه در این امر به بحث آموش بر می‌گردد؛ چراکه بسیاری از مشکلات در عرصه زیبایی شهر و نشاط معنوی ما به عدم آموزش کافی مربوط می‌شود؛ لذا اگر رسانه ملی بتواند به شکلی شایسته در آموزش  موضوعات مورد نظر بکوشد در دراز مدت مردم نیز به آن مسائل توجه کافی خواهند کرد. البته اقدامات تشویقی از طریق دولت هم می‌تواند در این رابطه اثرگذار شود.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با اشاره به جایگاه شهر اسلامی در رشد فردی تصریح کرد: دست­یابی به شهری که بستر رشد کمالات انسان را فراهم کند، نیازمند اندیشه­ و مطالعاتی است، تا با شناخت نیازهای واقعی انسان، به تجلی آن منجر شود؛ نکته­ای که شهرسازان نباید از آن غفلت کنند کنند، ترسیم اندیشه­های هنر اسلامی در بهره­گیری از جهان هستی برای تعالی انسان­ها است.

وی بیان کرد: ترویج صحیح اندیشه هنر اسلامی، تجلی و ظهور شهرهای برگرفته از تمدن اسلامی را منجر می‎شود. قطعا ارائه مدل شهر اسلامی از منظر قرآن کریم که اصیل­‌ترین و معتبرترین منبع اسلام است به طراحان و مدیران شهری کمک می­‌کند تا تصمیمات جدی در حیطه مباحث شهری و پرداختن  به مسائل و مشکلات شهری اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: زندگی سالم در شهر سالم است، برای همین باید به این فرهنگ پایبند باشیم و برای مثال همانطور که قرآن و آموزه‎های دینی تاکید کرده‎اند با کاشت یک نهال در سال می‌توانیم در دراز مدت تاثیرات شگرفی در جامعه شاهد باشیم؛ به‎ویژه در زمان حال با آلوده شدن شهر این خواسته به طور جدی نیاز است که فضای شهری ما گسترش پیدا کند.
انتهای پیام

captcha