استفاده حداكثری حجاج از امكانات و درمانگاه‌های عربستان در منا و عرفات
کد خبر: 3728449
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

استفاده حداكثری حجاج از امكانات و درمانگاه‌های عربستان در منا و عرفات

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به گرمای هوا در موسم حج امسال، گفت: بر مبنای توافقنامه با عربستان، مركز پزشكی حج ملزم شده است تا بستر و شرایط لازم برای استفاده حداكثری حجاج از امكانات و درمانگاه‌های عربستان در منا و عرفات را فراهم سازد.

استفاده حداكثری حجاج از امكانات و درمانگاه‌های عربستان در منا و عرفات

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست مشترك سازمان حج و زیارت و دستگاه‌ها، سازمان‌ها و مراكز همكار در حج تمتع 1397 با حضور رئیس سازمان حج و زیارت، رئیس جمعیت هلال احمر كشور، مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده پلیس فرودگاه‌ها، مسئولین سازمان هواپیمایی كشوری، پلیس گذرنامه، شركت فرودگاه‌های كشور، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، سپاه حفاظت فرودگاه‌ها و جمعی دیگر از مسئولان و دست اندركاران در سازمان حج و زیارت برگزارشد.

حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست صمیمانه با تشكر از تلاش‌های شبانه روزی صورت گرفته برای رفاه و آسایش زائران حج تمتع 97 گفت: تمامی دستگاه‌های ذیربط و حاضر، نقش بسزایی در موفقیت اعزام‌های حج كسب رضایت حجاج دارند.

وی با اشاره به موفقیت حج سال گذشته اظهار كرد: تلاش‌های همه سازمان‌ها و مراكزی كه مستقیم و غیر مستقیم در عرصه حج فعال هستند، سبب شد تا در حج گذشته علیرغم محدودیت‌های زمانی و امكانات، خدمات خوبی به حجاج ارائه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح كرد: امسال نیز همچون سال گذشته، توافقنامه‌ای میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان منعقد شد و مسیر برگزاری حج تمتع با همان شرایط و بستری كه در حج گذشته وجود داشت، فراهم‌ شد.

رئیس سازمان حج و زیارت توضیح داد: سال گذشته با توجه به ایجاد فضای منفی در رسانه‌های مجازی، خواسته‌های زائران متفاوت بود اما امسال روند برنامه‌ریزی‌ها زودتر و كامل‌تر انجام شده بنابراین باید رضایت حداكثری را مدنظر قرار دهیم.

محمدی همچنین به موضوع ارتقای خدمات پزشكی در حج تمتع امسال اشاره كرد و گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و پیش بینی كثرت مراجعات به درمانگاه‌های مركز پزشكی در منا و عرفات و احتمال گرمازدگی حجاج، بر مبنای توافقنامه با عربستان، مركز پزشكی حج ملزم شده است تا بستر و شرایط لازم برای استفاده حداكثری حجاج از امكانات و درمانگاه‌های عربستان در منا و عرفات را فراهم سازد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به موضوع جدول‌های پروازی و زمان پروازهای رفت و بازگشت حجاج اشاره كرد و گفت: بسیاری از زائران منتظر اعلام زمان قطعی عزیمت و بازگشت خود هستند بنابراین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش كند تا جدول‌های پروازی هر چه سریعتر نهایی و اعلام‌شود.

تازه‌ترین برنامه‌های پزشكی انجام شده برای زائران

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر كشور نیز در این نشست صمیمانه با ارائه گزارش كاملی از برنامه‌های پزشكی انجام شده برای زائران گفت: هدف ما ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها برای زائران عزیز است كه در این رابطه برنامه‌های مهمی انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر معاینه پزشكی حجاج و تایید استطاعت جسمی آنها، انجام كلاس‌های آموزشی و حجاج، ارسال دارو به عربستان، واكسیناسیون همه حجاج، در موسم حج و نیز نظارت بر پخت غذا و بهداشت، راه اندازی درمانگاه‌ها و رسیدگی به وضعیت زائران و معاینه بیماران و ... بخش‌های مختلف مركز پزشكی حج و زیارت محسوب می‌شود.

رئیس جمعیت هلال احمر كشور تصریح كرد: 52 تن دارو و تجهیزات پزشكی به عربستان ارسال شده است و تعداد 239 پزشك مرد و 44 پزشك خانم نیز به عربستان رهسپار خواهندشد.

پیوندی توصیه کرد: زائرینی كه داروی خاص مصرف می‌كنند، باید داروی خود را با نسخه پزشك به میزان لازم همراه داشته باشند.

حضور پر رنگ پزشكان خانم در عملیات حج

وی افزود: تلاش شده تا در كادر پزشكی از افراد مجرب و با تجربه استفاده شود و 80 درصد پزشكان حاضر در عملیات حج پزشکان با تجربه هستند و تنها 20 درصد حج اولی محسوب می‌شوند كه یكی از نكات مهم برای زائران، حضور بر رنگ پزشكان خانم در عملیات حج است.

برخی تاخیرها اجتناب ناپذیر است

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه‌های انجام شده برای حجاج ایرانی گفت: تمامی برنامه ریزی‌ها برای پرواز زائران به سرزمین وحی انجام گرفته است اما امسال در برخی روزها تعداد پروازها و فشار به ناوگان هوایی بالا خواهدبود بنابراین برخی تاخیرها اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: زائران عزیز به توصیه‌های لازم مبنی بر عدم بازارگردی و همراه نداشتن بار بیش از اندازه توجه كنند چراكه برگرداندن بار حجاج در هوای بسیار گرم ، كار سختی خواهدبود البته برای این منظور نیز راهكارهای همچون آماده بودن هواپیمای باری نیز اندیشیده شده است.

مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جدول‌های پروازی سفر حج اشاره كرد و افزود: جدول‌های پروازی مدینه نهایی شده است و جدول‌های پروازی جده نیز در روزهای آتی نهایی می‌شود.
 
سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های كشورنیز اظهار كرد: امسال نیز از كاركنان آموزش دیده در بحث استقبال از حجاج استفاده می‌كنیم.

وی افزود: بحث بار زائران بسیار مهم است كه با توجه به عواقب سنگین، تاكید می‌شود از قراردادن مواد مخدر و مشتقات آن خودداری شود. با هرگونه تخلف طبق قانون برخورد می‌شود و چه بسا از فرد متخلف از سفر حج بازماند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های كشور اظهار كرد: رعایت داروهای ممنوعه توسط حجاج ضروری است.

علی رستمی معاون امور فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی نیز در ادامه به برنامه‌های انجام شده برای زائران اشاره كرد و گفت: تمهیداتی برای استقبال از زائران اندیشیده شده است و زائران خانه خدا با سایر مسافران اختلاط نخواهند‌داشت.

وی تصریح كرد: در استان تهران كه مبدا و مقصد هشت استان كشور است برنامه‌هایی در فرودگاه حضرت امام(ره) تدارك دیده شده است و زائران در مسیر داخل فرودگاه، فضای حج تمتع را به خوبی احساس خواهند‌كرد.

انتهای پیام

captcha