تأثير قرآن بر اشعار معاصر فارسی
کد خبر: 3728505
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

تأثير قرآن بر اشعار معاصر فارسی

گروه فرهنگی - عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به تأثير قرآن بر اشعار معاصر فارسی، گفت: پژوهش‌های بسياری در تأثير قرآن كريم بر ادبيات فارسی انجام شده است، ولی بی‌شک ارزش و اهميت موضوع پژوهش، تلاش و مجاهدت بسياری از محققان را می‌طلبد.

 

تأثير قرآن بر اشعار معاصر فارسی

به گزارش خبرگزاری ایکنا از گیلان، کتاب «تجلی قرآن کریم در شعر معاصر» با هدف بررسی انواع تاثیرپذیری قرآن کریم بر اشعار شاعران یکصد سال اخیر توسط سید احمد ذبیحی استادیار جهاددانشگاهی گیلان تالیف شده است. سروده شاعران مهم سه دوره اخیر به همراه سبک و شرح حال بیش از 20 تن از آنان به همراه 2500 نمونه با توجه به مضامین قرآنی در این کتاب طبقه بندی شده است.

دانشجویان رشته ادبیات فارسی و معارف قرآن و شاعران علاقه مند به مضامین قرآن از مخاطبان این کتاب خواهند بود.

سیداحمدی ذبیحی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به ویژگی‌های این کتاب اظهار کرد: در مقدمه این اثر که در پنج فصل تدوین شده است، ابتدا به اهمیت و جایگاه قرآن در میان مسلمانان و به تبع آن در ادب فارسی پرداخته شده، سپس موارد مختلفی از انعکاس آیات وحی در اشعار فارسی مورد بررسی قرار گرفته که از جمله موضوعات بیان شده در این مبحث می‌توان به تجلی قرآن در ادب منظوم، دلیل توجه شاعران به آیات وحی، اسرائیلیات و چگونگی بازتاب آنها در ادبیات منظوم ایران، دلیل ورود اسرائیلیات و ... اشاره کرد.

ذبيحی با اشاره به تأثير قرآن بر اشعار معاصر فارسی و با تأكيد بر پژوهش بيشتر در اين زمينه، افزود: پژوهش‌های بسياری در تأثير قرآن كريم بر ادبيات فارسی انجام شده است، ولی بی‌شک ارزش و اهميت موضوع پژوهش، تلاش و مجاهدت بسياری از محققان را می‌طلبد. به ويژه اگر اين كوشش در ادب منظوم معاصر فارسی متمركز شود.

نویسنده «تجلی قرآن کریم در شعر معاصر» گفت: كارهای پراكنده‌ای نيز در ادبيات معاصر همچون آثار ملك‌الشعرای بهار، پروين اعتصامی، سهراب سپهری و امام خمينی(ره) انجام شده است، ولی اثر جامع و كاملی در شعر معاصر وجود ندارد. اثر حاضر تلاشی است برای معرفی آثاری كه از قرآن كريم تأثير پديرفته‌اند همچون بررسی كاربرد، واژگان و اصطلاحات قرآنی در ادب معاصر(اثرپذيری لفظی)، كاربرد مضامين قرآنی در ادب معاصر(اثرپذيری معنوی).

ذبیحی، دوره‌های شعر معاصر را به سه دسته «انقلاب مشروطه»، «دوران فترت» و «شعر انقلاب» تقسيم‌بندی كرده است، سپس مفاهيم و مضامين قرآنی در اين نوع سروده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی علاوه بر انعكاس آيات وحی به صورت مستقيم بر اشعار فارسی، به چگونگی تأثيرپذيری شاعران از مفاهيم آيه‌های قرآن كريم نيز پرداخته است.

رئیس بسیج اساتید جهاددانشگاهی گیلان، برای نگارش این اثر از منابع متعددی بهره برده است كه از اين جمله می‌توان به آثاری چون مبانی انسان‌شناسی در قرآن، فرهنگ قرآن، جويبار لحظه‌ها، فرهنگ‌نامه قرآنی، تفسير الميزان، چشم‌انداز شعر امروز، تحريف‌ناپذيری قرآن، تفسير و مفسران، تحليلی نو از قصص قرآنی، آئينه خيال، قرآن و حديث، آفرينش هنری در قرآن و ... اشاره كرد.

گفتنی است؛ «تجلی قرآن كريم در شعر معاصر» در ۴۷۲ صفحه، از سوی انتشارات صفير حق به چاپ رسيده است.

انتهای پیام

captcha