انتشار کتاب «رصد فرهنگی اصفهان»
کد خبر: 3728684
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

انتشار کتاب «رصد فرهنگی اصفهان»

گروه اجتماعی- کتاب «رصد فرهنگی اصفهان» با هدف بررسی و شناخت آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق تبلیغی استان اصفهان در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان چاپ و منتشر شده است.

انتشار کتاب «رصد فرهنگی اصفهان»

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، کتاب «رصد فرهنگی اصفهان(پایش فرهنگی اجتماعی مناطق تبلیغی استان اصفهان)» به کوشش مجید شجاعی جشوقانی، رئیس اداره فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با مشارکت و نظارت اداره کل رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شده است.
این کتاب که در ۱۲۴ صفحه و هفت فصل تنظیم شده است، به بررسی و شناخت مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق تبلیغی استان اصفهان می‌پردازد. فصل اول با عنوان «سیمای پاسخگویان»، وضعیت تأهل، سن، میزان تحصیلات، نوع فعالیت، قومیت و مذهب مردم محل تبلیغ و فصل دوم، مهم‌ترین انحرافات مناسکی و اعتقادی رایج در مناطق تبلیغی را مورد بررسی قرار می‌دهد‌. فصل سوم به بررسی مهم‌ترین عقاید و فرقه‌های انحرافی موجود در مناطق تبلیغی و میزان و نحوه فعالیت آنها اختصاص دارد و فصل چهارم، میزان پایبندی مردم مناطق را به مهم‌ترین مسائل شرعی نظیر ادای نماز، حجاب و عفاف، پرداخت خمس و زکات و امر به معروف و نهی از منکر بررسی می‌کند. در فصل پنجم، مهم‌ترین مسائل مربوط به سبک زندگی نظیر ازدواج و فرزندآوری، در فصل ششم مهم‌ترین آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی مناطق تبلیغی و در فصل هفتم، مهم‌ترین مسائل در خصوص رابطه مردم این مناطق با نظام اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، کتاب «رصد فرهنگی اصفهان» مبتنی بر روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده‌ها در قالب نرم‌افزار SPSS تهیه شده است و جامعه آماری آن را مناطق تبلیغی استان اصفهان تشکیل می‌دهد که ۹۳۳ نفر به صورت هدفمند برای شرکت در این طرح انتخاب شدند.
مراحل مربوط به پژوهش و آماده‌سازی کتاب در بازه زمانی شهریور تا دی‌ماه ۱۳۹۶ به طول انجامیده است و ابراهیم فتحی، مدیرکل رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و حبیب‌الله اسداللهی و محسن مقدمی در تهیه و اجرای این طرح مشارکت داشته‌اند.
در پشت جلد کتاب آمده است: «رصد فرهنگی تحلیل و بررسی ارزش‌ها، نگرش‌ها، هنجارها و رفتارهای موجود در جامعه، سطح فرهنگ ملی و عمومی و خرده فرهنگ‌ها می‌باشد که برای مسئله‌شناسی فرهنگی و پایش جریان‌های فرهنگی تولید شده در حوزه‌های مختلف جامعه اعم از فرهنگ دینی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ مدنی و فرهنگ علمی انجام می‌شود و هدف آن آینده‌نگری فرهنگی و شناسایی به موقع جریان‌ها و مسائل فرهنگی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح با آنها است».
انتهای پیام

captcha