چرایی هدایت جوانان برای فراگیری معارف قرآن
کد خبر: 3728912
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

چرایی هدایت جوانان برای فراگیری معارف قرآن

گروه معارف - جوانان، سرمایه‌های عظیم یک جامعه، آینده سازان نظام و افتخار آفرین مردم اند. جامعه شناسان معتقدند جامعه ای سالم است که جوانانی سالم داشته باشد.

 چرایی هدایت جوانان برای فراگیری معارف قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، جوانان، سرمایه‌های عظیم یک جامعه، آینده سازان نظام و افتخار آفرین مردم اند. جامعه شناسان معتقدند جامعه ای سالم است که جوانانی سالم داشته باشد.
نوجوانى و جوانى، بهار عمر و هنگام شكوفايى آن و آغاز فراز و نشيب‌هاى روحى و جسمى و رسيدن به رشد است. در اين دوره كم ‏كم شخصيت انسان شكل می‌گيرد و پرسش‌هاى فكرى و فرهنگى بسيارى در ذهن جوان پيدا می‌شود. روزهاى جوانى لبريز از زيبايى، نشاط، احساسات، لذت‌هاى متنوع، تفريح و آراستگى است. از سوى ديگر، خداجويى و خدايابى و دين ‏باورى از ويژگی‌هاى اين دوران است. با درک اين ويژگی‌ها و انرژى متراكمى كه در آن‌ها وجود دارد و با تبيين صحيح باورها و ارزش‌هاى دينى و مذهبى، می‌توان روح ناآرام جوان را آرامش و اطمينان بخشيده و او را به نجات و كمال رساند.

مناسب ترين بستر برای ظهور رفتارهای مذهبی، خانواده است
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مناسب ترين بستر برای ظهور رفتارهای مذهبی، خانواده است. وقتی فرزندان ارزش‌های اخلاقی را به طور مجسم در رفتار و زندگی والدين خود می بينند، با عظمت و زيبايی و جاذبه آنها آشنا می شوند، در اين صورت زمينه برای شكوفايی و درونی شدن مفاهيم اخلاقی فراهم شده و امواجِ بدون ديوار رسانه‌های ارتباطی و ماهواره‌ها نمی‌تواند دل های جوانان را تسخير کند.
وی آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی را از راههای مهم تربیت سالم دانست و افزود: یکی از راههای مهم تربیت سالم، آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و بایدها و نبایدهاست. بایدها و نبایدهای دین به مثابه نسخه دکتر است که انسان را از بیماری‌ها نجات می‌دهد و نتیجه آن، ایجاد جامعه ای قانون مند، متمدن و سالم است.
حجت‌الاسلام شربیانی، با استناد به آیه 125 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: گفت وگو بايد از جدال خصمانه و غرور و خودمحوری به دور باشد پرسش و پاسخ‌ها نيكو، منطقی و اقناع كننده و برای كشف حقيقت باشد.
امام جمعه عجب شیر، ادامه داد: در هدایت نسل جوان همان گونه که باید به سلیقه‌ها و علاقه‌های آنان توجه کرد و امر رشد و تربیت آنان را با مقتضیات ذات و جوهرشان هم آهنگ ساخت، باید از ایجاد شخصیت کاذب و توقع بی جا نیز پرهیز نمود. هم چنین دین را نباید به صورت خشک و خشن معرفی نمود، زیرا اسلام دین سمحه و سهله است.
وی، یادآور شد: در تربیت دینی جوانان باید به این اصل مهم توجه داشت که دین، نیاز به تبیین و میزان تأثیرگذاری آن در زندگی جوان دارد.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن لزوم بهره جستن از همه عناصر در هدایت جوانان اظهار کرد: در امر تربیت و جذاب و هدایت جوانان یا نوجوانان باید ازهمه عناصر و شیوه‌ها بهره جست، هم از عقل استفاده کرد، هم از نقل و حدیث و روایت، هم از اخلاق و عرفان، نیز احساسات وعواطف درونی باید بهره جست، چنان که به بیان احکام شرعی و مناسک عبادی پرداخت، لیکن میزان استفاده از هر یک از این عناصر بر حسب سن و دوره و مایه‌های اولیه تربیتی و حتی خصوصیات شخصی و فردی متفاوت است.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع)افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: دل‌های مردم وحشی است، پس هر کسی بتواند با آن‌ها الفت برقرار کند، به او روی خواهند آورد.
حجت‌الاسلام شربیانی تاکید کرد: اگر حقیقت دین و نقش آن در زندگی و خوش بختی انسان و اصلاح معاش و... به درستی تبیین شود، فطرت دین گرا و خداجویی جوانان آن را به راحتی می پذیرند.

عطش جوانان درپی هدایت درست سیراب می شود
حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: عطش جوانان نسبت به مذهب در صورتی سیراب می شود که در جهت درست هدایت شود و صداقت و خلوص را در همه امور مشاهده کنند.
وی افزود: جوانان تمام مسایل را زیر ذره بین انتقاد و موشکافی خود قرار می‌دهند و در اصول و بنیان‌های اعتقادی خود هیچ گونه تسامح و سهل انگاری را روا نمی دارند.
وی خاطرنشان کرد: ادراک جوانان، شناخت روحیات آنان، قدرت هم کلام شدن با ایشان، بودن در دنیای آنان و ... گوهر گرانبهایی است که به راحتی نصیب هر کسی نمی‌شود و تنها افراد فرا زمانی و فرامکانی می توانند جوان امروزی را درک کنند و چنین افرادی جز ائمه معصومین(ع) و پیامبر خدا (ص) و کتاب انسان سازش، جز قرآن نمی تواند باشد.
حجت‌الاسلام‌ ناصری، با استناد به آیه 30 سوره فرقان ادامه داد: در این آیه می خوانیم: در آن روز رسول به شکوه از امت در پیشگاه (رب العزّه) عرض کند: بارالها تو آگاهی که امّت من این قرآن را به کلّی متروک و رها کردند.
امام جمعه خسروشاه ضمن بارگو نمودن تغییرات پرشتاب در عرصه فرهنگ یادآور شد: در حال حاضر با توجه به تغییرات پرشتابی که در عرصه فرهنگ و ادبیات مخاطبین به ویژه بین نسل جوان ایجاد شده، برای جذب جوانان باید ارائه پیام‌ها را متناسب با شعور حاضر و کنونی تنظیم نمود.
حجت‌الاسلام ناصری، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: به وسیله عمل خود راهنما و راهبر مردم به سوی فضیلت‌ها شوید و تنها دعوتگر زبانی نباشید.
امام جمعه خسروشاه، تاکید کرد: عبوردادن منطقی نوجوانان و جوانان از احساسات خام مذهبی به بينش مذهبی تثبيت شده که با تعقل و تفکر همراه باشد و کمک کردن به ايجاد ارتباط آنها با ديگران، ارتباط آنها با جهان هستی و کشف حقايق ناشی از اين ارتباطات که با چون و چرا و سئوال و جواب به دست می آيد، از وظايف سنگين مربيان است.

انتهای پیام

captcha