بسندگی به توصیف و غفلت از مقابله با آسیب‌های اجتماعی/ بافت فرهنگی کشور نسخه‌های غربی را نمی‌طلبد
کد خبر: 3728922
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی بیان کرد:

بسندگی به توصیف و غفلت از مقابله با آسیب‌های اجتماعی/ بافت فرهنگی کشور نسخه‌های غربی را نمی‌طلبد

گروه دانشگاه ــ دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام با تاکید بر اینکه در حوزه مطالعات اسلامی آسیب‌های اجتماعی با کمبود متخصص مواجهه‌ایم عنوان کرد: در زمینه آسیب‌های اجتماعی تنها به توصیف و تبیین آنها پرداخته‌ایم در مقابله و پیشگیری تمرکز نشده است.

 در حوزه آسیب‌های اجتماعی تنها به توصیف و تبیین پرداخته‌ایم؛ عدم تمرکز بر مقابله و پیشگیری/ کمبود متخصصین دغدغه‌مند حوزه مطالعات اسلامی در این عرصه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، دبیر علمی نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام در نشست خبری که امروز به همین مناسبت برگزار شد اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی اختصاصی به کشور ما و عصر و زمان خاصی ندارد؛ در طول تاریخ بشر این مسئله بوده و گاهی نگرانی اندیشمندان زمان را به‌حدی رسانده که به ناامیدی منجر شده است؛ همان‌طور که سنا‌یی در برخی اشعار خود به آسیب‌های اجتماعی مانند بی‌توجهی به قرآن، پرداختن به موسیقی‌های مبتذل، روابط نادرست اخلاقی و ... اشاره کرده است.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی همواره وجود داشته و تاکنون با این‌ها مواجهه‌ای صورت گرفته و ما نخستین کشوری نیستیم که با این‌ها برخورد می‌کنیم. آسیب‌ها رو به فزونی است که این را آمار‌ها می‌گوید. اگر بر اساس مدل‌ها و مقیاس‌های جهانی جامعه خود را بررسی کنیم و وضعیت آسیب‌های اجتماعی را با این مدل‌ها بسنجیم، کشور ما وضعیت بهتری دارد. آمار بیکاری در کشور ما در مقایسه با آمار بیکاری آمریکا کمتر است، در کشور آمریکا ۴۹ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند، این آماری است که رئیس‌جمهور این کشور ارائه کرده است و این آمار یک ششم جمعیت کل این کشور است.

شریفی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه آسیب طلاق وضعیت کشور ما به مراتب از آمار‌های جهانی بهتر است، در کشور ایران حدود یک چهارم ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود، در حالی که در کشور‌های غربی از جمله انگلیس، آمریکا، فرانسه و ... این آمار ۱.۲ است. اگر دل‌خوش به آمار‌های جهانی در حوزه آسیب اجتماعی باشیم خیلی جای نگرانی نیست، تجاوز به عنف در آمریکا سالانه دو میلیون نفر است، در ایران بسیار کمتر از این میزان است. این در حالی است که مقیاس ما برای سنجش میزان آسیب‌های اجتماعی آموزه‌های اسلام باید باشد، چراکه جامعه ما با آرمان‌های اسلام شکل گرفته و حق همین است. متخصصین و پژوهشگران باید آمار‌ها را متناسب با آنچه که اسلام می‌گوید بسنجند. در بعضی موارد در حوزه آسیب‌های اجتماعی در بحران قرار داریم. در طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و مفاسد اجتماعی و نیز فضای مجازی وضعیت نگران کننده‌ای داریم. اگر آسیب‌های اجتماعی در این حوزه‌ها ادامه یابد و زیاد شود، حتما به سطح آمار کشور‌های غربی هم خواهیم رسید.

دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه مراکز مختلف تلاش‌های زیادی برای رفع معضلات اجتماعی کرده‌اند خاطرنشان کرد: تنها در مسئله طلاق، نزدیک به ۵ هزار کتاب و مقاله، میزگرد، نشست و همایش از آغاز انقلاب تا سال ۱۳۸۰ برگزار شده است. در سال ۱۳۸۰ از هر ۱۱ ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود، این در حالی که است در سال ۹۶ از هر ۳.۵ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود، این یعنی آسیب‌ها موفقتر بوده‌اند.
 
عدم پاسخگوی نسخه‌های غربی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی

وی افزود: از جمله عوامل جدی در این موفقیت، این بوده است که نسخه‌های پیچیده شده برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، نسخه‌های غربی بوده است. اگر این نسخه‌ها جوابگو بود آسیب‌های اجتماعی همان کشور‌ها را کنترل می‌کرد. معتقدیم در کشور ما به دلیل بافت فرهنگی، سابقه فرهنگی و اعتقاد و ارزش‌های اسلامی حاکم بر آن باید از نسخه‌های درمان بر اساس آموزه‌های اسلام استفاده کرد، در واقع راهکار نهایی عمل به قرآن است.

شریفی افزود: برگزاری این همایش نخستین اقدام جدی برای مقابله و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است، اگر چه نباید توقع ایجاد تحولی عظیم داشت، اما این همایش می‌تواند گام موثری در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی باشد. در اکثر موارد بر اساس همان نگاه جامعه‌شناختی غربی به دنبال توصیف و تبیین آسیب‌های اجتماعی بوده‌ایم و کمتر در مقوله مواجهه، مقابله و پیشگیری تمرکز داشته‌ایم. تبیین چرایی آسیب‌ها که تنها در مقالات و کتاب‌ها به آن پرداخته شده کافی نبوده است.
 
دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه متخصصین در این عرصه‌ها که دغدغه مطالعات اسلامی داشته باشند کم هستند، عنوان کرد: مطالعه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را ذیل علوم اسلامی و انسانی باید دید، اما دانشگاهیان اغلب به این علوم روی خوشی نشان نداده‌اند و بعضا مقابله کرده‌اند، در حالی که پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی کار دشواری است، بسیاری بلد هستند توصیف کنند، اما برای مقابله کارایی ندارند.

وی همچنین در این نشست خبری به ارائه آماری از روند برگزاری همایش پرداخت و خاطرنشان کرد: فراخوان این همایش از اسفندماه سال ۹۶ اعلام شد و تا امروز تعداد ۲۳۳ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش رسیده است. همچنین از ۴۵ محقق در این عرصه در خواست کردیم در موضوعات همایش مقاله بنویسند که از این تعداد حدود ۳۴ مقاله به دبیرخانه واصل شد.
 
حجت‌الاسلام شریفی افزود: تعداد ۵۶ مقاله نهایی که پس از داوری انتخاب شده‌اند در ذیل ۵ موضوع همایش؛ طلاق، بیکاری، حاشیه‌نشینی، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و فضای مجازی برای ارائه در روز همایش آماده می‌شوند. همچنین بخشی تحت عنوان مطالعات مبانی اسلامی و روش شناسی اسلامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی به عنوان بخش جنبی این همایش در نظر گرفته شد که در این بخش نیز تعداد مقاله به دبیرخانه رسیده است.

وی در پایان اظهار کرد: حدود ۶۰ مقاله از میان مقالات ارائه شده در همایش که به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی جدیدی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی اشاره داشته‌اند، استخراج خواهند شد و در غالب یک کتاب کم‌حجم در اختیار مسئولان و کارگزاران اجرایی قرار خواهد گرفت.
 
انتهای پیام
captcha