پیاده‌سازی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها با عنوان «جهاد کبیر»/ از مباحث نظری به عملیاتی تغییر آرایش می‌دهیم
کد خبر: 3729008
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
کاظم رجبعلی مطرح کرد:

پیاده‌سازی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها با عنوان «جهاد کبیر»/ از مباحث نظری به عملیاتی تغییر آرایش می‌دهیم

گروه دانشگاه ــ مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران با بیان اینکه فعالیت‌های این مدرسه با عنوان «جهاد کبیر» در دانشگاه‌های کشور پیاده‌سازی می‌شود، عنوان کرد: این مدرسه با توجه به نیازهای جامعه، طی سال‌های پیش‌رو، از مباحث نظری به مباحث عملیاتی تغییر آرایش می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ مدرسه دانشجویی قرآن و عترت (ع) دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در زمینه آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش‌‌های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس با قرآن و تدبر در آن آغاز کرد و هم‌اکنون دارای دوره‌‌های آموزشی قرآنی در سطوح مختلف بوده و همایش‌‌های قرآنی متعددی را در زمینه آشنایی با سوره‌‌های قرآن در سطح دانشگاه‌‌ها برگزار می‌‌کند. همچنین این مرکز دارای تالیفاتی در دست چاپ است که از جمله آنها مجموعه دروس موضوعی تفسیر المیزان و روش‌‌های تدبر در قرآن است.
 
این مدرسه دانشجویی همزمان با آثار متعدد پژوهشی، دارای ۱۳ کارگروه ذیل مدارس تخصصی از جمله مدرسه اهل بیت نبوت (ع) با هدف تخصصی تربیت نسل­‌های قرآنی، مدرسه آموزش و مرکز آموزش­‌های قرآنی با هدف برگزاری دوره­‌های تدبر، مدرسه هنر و رسانه با محوریت جهاد نرم و عملیات القاء و ابلاغ از طراحی تا اجراست که در راستای توسعه آموزه­‌های قرآنی، فعالیت دارند.
 
کاظم رجبعلی، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهم فعالیت‌های این مدرسه اظهار کرد: مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران سه دسته فعالیت اساسی دارد؛ نخست اینکه مستقیما به قرآن و تدبر در قرآن می‌پردازد. مجمع مدارس جایی است که قصد دارد قرآن را در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف زندگی مطرح کند، در ساختار انسان، جامعه، هستی و مراحل و مراتب مختلف زندگی که به آن دوره‌های مختلف رشد هم می‌گویند، به همین دلیل با بهره‌گیری از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف تلاش می‌کند یاد بدهد چطور می‌توان از قرآن استفاده کرد.
پیاده‌سازی فعالیت‌های مدرسه تحت عنوان «جهاد کبیر» در دانشگاه‌ها/ از مباحث نظری به عملیاتی تغییر آرایش خواهیم داد
وی با بیان اینکه در این زمینه تولیدات خوبی داشته‌ایم، افزود: اخیرا روی دوره‌های دبیرستان متمرکز شده‌ایم و سعی کرده‌ایم کتاب‌هایی که بتوانند یک نظام خوبی در این راستا به وجود بیاورند طراحی کنیم که به زودی منتشر خواهد شد.

رجبعلی گفت: رسالت دوم و تخصصی این مدرسه که پس از ترویج قرآن در اولویت دوم است، فعالیت مدارس تخصصی است، مجمع مدارس متشکل از ۱۳ کارگروه است که آن‌ها را به عنوان مدارس می‌شناسیم. مدرسه تعلیم و تزکیه که کار آن مشخصا بر روی ساختار مدارس و دانش‌آموزان است، مدرسه علوم انسانی که به‌طور ویژه بر روی بحث روانشناسی و شاخه‌های دیگر آن فعالیت دارد و مدرسه هنر، ادبیات و رسانه، سومین مدرسه است که از نام آن نوع فعالیت این مدرسه مشخص است. مدرسه حفظ نیز دیگر مدرسه تخصصی است که کار آن حفظ قرآن به شیوه تدبرمحور است.

مدخل‌های نسبت قرآن با سایر علوم از جمله علوم پایه

به گفته مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، در این مجموعه، تخصص‌های مختلف دیگر از جمله علوم پایه هم وجود دارد، کار این‌ها نزدیک شدن به جامعه علمی و تخصصی است که اعضای آن هم دانشجویان ارشد و دکتری مرتبط در هر یک از رشته‌های تخصصی هستند و دیگرانی که همراهی و همکاری می‌کنند. کار این‌ها این است که رهیافت و مدخلی پیدا می‌کنند که نسبت قرآن با آن زمینه‌های تخصصی خود را بیابند و خروجی‌هایی تخصصی مبتنی بر قرآن داشته باشند، در حقیقت قرآن را وارد تخصص‌ها می‌کنند.
 
وی با اشاره به کار سوم مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، گفت: عملیات‌ها و پروژه‌های مهمی که در کشور وجود دارد و می‌تواند جزئی و یا کلان باشد کار دیگر این مجموعه است. در واقع این مجموعه به عرصه و نیاز‌های جاری مردم وارد می‌شود و معضلات و مشکلاتی که مردم دارند را در نظر می‌گیرد و برای رفع آنها، بر اساس تدبر در قرآن، عملیاتی طراحی می‌کند و برای حل آن ورود پیدا می‌کند. در این راستا برنامه و سیستم اجرایی مشخص را پس از طراحی در اختیار کسانی قرار می‌دهد که آن را اجرا کنند و گسترش دهند. مثلا فرض کنید محرومیت به عنوان معضلی در منطقه یا استانی وجود دارد، در راستای رفع آن محرومیت بر اساس مبانی و مباحثی که مقدمتا از قرآن به دست آورده‌ایم، نقشه‌ای طراحی می‌شود که با حداکثر ظرفیت و موفق‌ترین حالت به ثمر بنشیند.

رجبعلی با بیان اینکه امسال مشخصا در این زمینه کار‌های مهمی انجام می‌گیرد، یادآور شد: شاخصه‌ها و تفاوت‌های کار‌های محرومیت‌زدایی این مجموعه با فعالیت‌های جهادی دیگر مجموعه‌ها، درگیر کردن بومی‌های منطقه و استفاده از پتانسیل‌های مردمی برای احیای آن منطقه است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های این مدرسه در حوزه قرآن و عترت، گفت: استقبال دانشجویان برای شرکت در کارگاه‌ها و کلاس‌های مجمع مدارس، به چند شکل صورت می‌پذیرد، به هر حال ساختمان این مجموعه در نزدیکی دانشگاه تهران است و به شکل ساختاری ذیل امور فرهنگی این دانشگاه تعریف می‌شود. بسیاری از مدعوین و کارآموزان شرکت‌کننده در کارگاه‌ها و کلاس‌های این مرکز، دانشجو و اکثر دانشجویان دانشگاه تهران هستند، بگذریم از فارغ‌التحصیلانی که در سال‌های گذشته در این دانشگاه بودند و بعضا هیئت علمی هم شده‌اند و همچنان با مدرسه در ارتباط‌اند. اگرچه همواره اولویت با دانشجویان دانشگاه تهران بوده است، اما با وجود ظرفیت کم از دیگر دانشگاه‌ها هم پذیرش داریم.
 
پیاده‌سازی دوره‌های مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، تحت عنوان «جهاد کبیر»
مدیر این مدرسه دانشجویی عنوان کرد: در کنار توجه به این مسئله که چه افرادی وارد مدرسه شده و یا می‌شوند، محل پیاده‌سازی دوره‌ها، فعالیت‌ها و کارگاه‌هایی که اساتید آن‌ها را در مجمع مدارس برگزار کرده‌اند، دانشکده‌های دانشگاه تهران و در مرتبه بعد؛ دیگر دانشگاه‌های سطح تهران و پس از آن دانشگاه‌های کل کشور است. به این مقوله در مجمع مدارس تحت عنوان جهاد کبیر ورود پیدا کرده‌ایم و طی این برنامه، دوره‌ها و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و همایش‌هایی برگزار می‌شود و طیف گسترده‌ای را درگیر خود می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام کارگاه‌ها در مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، بیشترین آمار ثبت‌نام را دارد؟ یادآور شد: کارگاه‌های دوره رشد و یا دوره‌هایی که مستقیما کارگاه‌های تدبر در قرآن را ارائه می‌کنیم، استقبال دانشجویان زیاد است. البته کارگاه‌های دیگر در مجموعه مدارس داریم که در قالب کارگاه (workshop) و همایش برگزار می‌شوند و مخاطب خاص خود را دارند و دانشجویان را درگیر پروژه می‌کنند.
 
کارگروه‌های فعال در مدرسه حمد (هنر، ادبیات و رسانه)

کاظم رجبعلی با بیان اینکه مدرسه حمد؛ هنر، ادبیات و رسانه در این مجموعه دارای فعالیت در چند بخش است، گفت: برای هر مدرسه تعدادی کارگروه تعریف شده که این‌ها کار را خروجی‌محور می‌کنند و کار پیش می‌رود. اخیرا مدرسه حمد تعدادی کارگروه تشکیل داده که از مجموع ۳۰ کارگروه مجمع مدارس، تعداد هفت کارگروه مختص مدرسه حمد است که ۳ کارگروه آن فعالیت‌های جدی‌تری دارند. کارگروه داستان‌نویسی یکی از این سه مورد است که درصدد این است که کارویژه آموزشی و ترویجی داشته باشد و بر اساس تدبر در قرآن، حوزه ادبیات به‌ویژه ادبیات داستانی را پیش ببرد. طراحی سناریو‌های مختلف، موشن، کلیپ‌های قابل استفاده، کتاب‌های داستانی و خاطرات از جمله اهم فعالیت‌های این کارگروه است.
پیاده‌سازی فعالیت‌های مدرسه تحت عنوان «جهاد کبیر» در دانشگاه‌ها/ از مباحث نظری به عملیاتی تغییر آرایش خواهیم داد
 
وی ادامه داد: کارگروه‌های گرافیک و هنر‌های تجسمی و خط، نقاشی و آثار حجمی، دو کارگروه دیگر فعال این مدرسه است. هر از چندگاهی همه این کارگروه‌ها در همایشی ذیل یک سوره از قرآن کریم، آثار و تولیدات خود را عرضه می‌کنند که اخیرا هم همایش سوره عادیات را داشتیم. در این همایش آثار خوبی واصل شد و لوح فشرده آثار آن موجود است.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که روال برگزاری همایش و ارائه آثار در مجموعه شما به چه شکل است؟ اظهار کرد: معمولا وقتی قرار است همایشی برگزار شود، ۳ جلسه کارگاه پیرامون موضوع همایش و سوره انتخاب شده برپا می‌شود و در این کارگاه‌ها مدخل‌هایی که می‌تواند به تولید محصول بیانجامد گفته می‌شود و در نهایت یک کارگاه مهارتی برپا و در آن افراد گروه‌بندی می‌شوند و گروه‌ها، بر روی مهارت‌ها متمرکز و خروجی از فعالیت‌شان گرفته می‌شود. در این کارگاه‌ها همچنین این مسئله بررسی می‌شود که چه مدل همایش و برای چه گروه مخاطبانی می‌توان آماده کرد.

وی ادامه داد: یکی از محور‌های برگزاری همایش‌ها، برپایی همایش‌های مجازی است. تعداد زیادی از افراد به صورت مجازی با همایش، مانند آنچه که در همایش سوره عادیات رخ داد، آشنا می‌شوند. در این نوع همایش‌ها، طیفی از محصولات، حدود یک پنجم آن، انتخاب می‌شود و با ترتیب و چینش خاصی در سایت همایش قرار می‌گیرد و مخاطبانی که امکان حضور در همایش و سالن آن را نداشته‌اند، می‌توانند به صورت مجازی آثار را مشاهده کنند و بهره لازم را ببرند.
 
تولید کتاب‌های ایده‌پردازی پس از برگزاری همایش‌ها؛ قابل استفاده برای دیگر مخاطبان
کاظم رجبعلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آثار جایی منتشر و به نمایش در می‌آید و یا صرفا در خود مجموعه می‌ماند؟ گفت: این بحث چند بعد دارد. یکی از خروجی‌های مهم بعد از برگزاری همایش‌ها، تولید کتاب‌های ایده‌پردازی است و این کتاب‌ها که عصاره کارگاه‌ها است، برای کسانی که به‌ویژه در رسانه (هنر و ادبیات) کار می‌کنند، قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه لوح فشرده آثار با قرارگیری تولیدات در طبقه‌بندی خاص در این لوح، در اختیار مخاطبان آن آثار قرار می‌گیرد، افزود: همچنین بخش دیگری از محصولات این مجموعه با برپا کردن یک جریان در دانشگاه و یا یکی از محلات شهری، عرضه می‌شود تا افراد دیگری در آن مراکز و محله‌ها آمادگی و قابلیت لازم برای برپایی یک همایش مانند آنچه در این مجموعه وجود برگزار شده را بیابند، این جزء سیاست‌های ما است که در اصل همایش به پایان نمی‌رسد و وقتی همایشی در مجموعه برپا و از تولیدات آن خروجی گرفته می‌شود، آثار و خروجی کار در جا‌های دیگر عرضه شده تا مخاطبان خود را پیدا کند.

رجبعلی ادامه داد: در این سال‌ها بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در موضوعات و رده‌های مختلف نظریه پردازی بنیادی، راهبردی، ساختاری و مهارتی، تولید شده که خود به اندازه کافی پتانسیل ایجاد یک جریان علمی مبتنی بر قرآن در جامعه را دارد و این در افق و برنامه‌های بلندمدت مجموعه تعریف شده و همواره سعی می‌کنیم به این هدف نزدیک‌تر شویم.
 
تغییر آرایش مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت از مباحث نظری به عملیاتی

وی گفت: امسال و سال‌های آتی به نیاز‌های جامعه و مشکلاتی که مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر پرداخته می‌شود. به صورت ویژه، امسال، سال عملیات است و در فضای عملیات، آرایش مدرسه از حالت مدرسه‌ای و کار روی مباحث نظری به مباحث عملیاتی و انجام فعالیت‌های اجرایی تغییر حالت می‌دهد. البته که لازمه کار عملیاتی، تولید کتاب‌ها و محصولات دیگری است که به کمک آن‌ها بتوان اقتضائات موجود برای کار عملیاتی را تعریف و تبیین کرد.
 
مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در پایان تصریح کرد: بر همین اساس در کنار چاپ و انتشار کتاب، فعالیت‌های عملیاتی در موضوعات مختلف همچون عفاف و حجاب، عمرانی و جهادی خواهیم داشت و آن وجه مؤثر و مفید بودن که بتواند کشور را تکان دهد برای ما اهمیت دارد و با تمام انرژی و پتانسیل خود در این مسیر گام برخواهیم داشت. نیرو‌های انسانی سازماندهی می‌شوند، نیرو‌های متخصص در جای خود قرار می‌گیرند و با مدیریت سعی می‌شود کار جلو برود و از منابع، ظرفیت‌های موجود و نیروی انسانی بومی در این مسیر استفاده شود.

گفت‌وگو از مریم روزبهانی

انتهای پیام
captcha