متولیان قرآنی به استعدادهای شهرستان‌ها اهمیت دهند
کد خبر: 3729087
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

متولیان قرآنی به استعدادهای شهرستان‌ها اهمیت دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی - داور چهل‌و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها علاقه‌مندان و استعداد‌های خوبی در زمینه حفظ و سایر فعالیت‌های قرآنی وجود دارد گفت: ادارات و سازمان‌هایی که متولی امور قرآنی هستند باید بیشتر به استعداد‌های شهرستان اهمیت دهند.

 متولیان قرآنی به استعدادهای شهرستان‌ها اهمیت دهند

محبوبه نصیری، داور رشته تجوید چهل‌ویکمین مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به بهبود وضعیت تجوید شرکت‌کنندگان دراین دوره از مسابقات گفت: در رشته تجوید کیفیت متسابقین نسبت به دوره‌های قبلی خوب است ولی هنوز هم خیلی جای کار دارد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها علاقه‌مندان و استعدادهای خوبی در زمینه حفظ و سایر فعالیت‌های قرآنی وجود دارد گفت: ادارات و سازمان‌هایی که متولی امور قرآنی هستند باید بیشتر به استعدادهای شهرستان اهمیت دهند، استعدادهای بچه‌های شهرستان به صورت بالقوه به حال خود رها شده است. آنها با وجودی که خودشان تحت فشار مالی هستند ولی برای حضور و مشارکت در کلاس قرآن به هر نحو ممکن هزینه‌ها را تامین می کنند.

کلاس‌های پر محتوا با استفاده از مربیان مجرب برای برگزار شود

نصیری ادامه داد: با توجه به استعدادهای زیادی که در شهرستان‌ها وجود دارد باید کلاس‌های پر محتوا با استفاده از مربیان خوب و مجرب برای آنها برگزار شود.

وی، با اشاره به اینکه بسیاری از حفاظ در بحث حفظ قرآن به روش‌های حفظ و گاهی به صوت و لحن اهمیت می‌دهند خاطرنشان کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود حفاظ و قاریان به بحث تجوید بی اهمیت هستند و اولویت اول آنها صوت و لحن بوده و به تجوید کم اهمیت هستند در حالی که آنها باید صحت قرائت را اصلاح کنند بعد صوت و لحن را بیاموزند.

این قاری قرآن، با تاکید بر اینکه در قرائت باید  صوت و لحن و تجوید همزمان صورت گیرد تصریح کرد: قاریان و حافظان نباید تجوید را از صوت و لحن جدا کنند بلکه باید به این موضوعات در کنار هم بپردازند.

وی با اظهار ناراحتی از این موضوع که حافظان درگیر حفظ بدون کیفیت، قاریان و مرتل‌ها به لحن و آهنگ اهمیت می‌دهند و از صوت غافل می شوند افزود: در کنارآن از تجوید نیز غافل می‌شوند و ادامه  این روند  نشان می‌دهد آموزش‌ها هدفمند نیست و قاری را به حال خود رها کرده ایم،هر چقدر کیفیت برنامه های فعالان قرآنی پایین باشد صدمه می بینیم.

برگزاری کلاس‌های هدفمند برای ارتقای سطح داوری در تبریز

نصیری با اشاره به سطح کمی و کیفی مربیان و اساتید قرآنی در استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: تبریز از اساتید کشوری استفاده نکرده و سطح داوران را ارتقاء نمی‌دهد بنابراین ضروری است که کلاس‌های هدفمند برای ارتقای سطح داوری در تبریز برگزار شود و آموزش‌ها نیز هدفمند باشند.

دارنده عنوان نفر اول مسابقات قرآن کریم اوقاف در رشته قرائت در سال87 در ادامه با اشاره به اینکه نفرات برگزیده شهرستان‌ها در مسابقات کشوری هیچ وقت شناخته شده نیستند و از ظرفیت و استعداد آنها استفاده نمی‌شود گفت: ولی افرادی که درتهران هستند و درمسابقات به عنوان برگزیده محسوب می‌شوند به وسیله ارتباطات بیشتر به آنها بها داده می‌شود در حالی که همان نفرات برتر شهرستان نیز به اندازه آنها زحمت کشیده اند تا توانسته اند صاحب آن مقام و رتبه اولی شوند.

داور رشته تجوید در مورد برخی جلسات برگزار شده بین متسابقین در روزهای آخر منتهی به برگزاری مسابقات گفت: به عنوان مثال هفته گذشته یک دوره اموزشی برگزار شد ولی متاسفانه این کلاس‌های یک روزه یا دو روزه در روزهای آخر منتهی به مسابقات به درد نمی خورد و مفید نیست.بهتر است بعد از اعلام نتایج و مشخص شدن نفرات برتر قاریان و حافظان از همان روزهای بعد از مسابقات کلاس‌های آموزشی و دوره‌های مختلف برگزار شود و نفرات برتر برای مسابقات سال‌های بعد آماده شوند نه اینکه این دوره های آموزشی در روزهای آخر منتهی به مسابقات برگزار شود.

انتهای پیام

captcha