مهمترین چالشی كه با آن مواجه خواهیم‌ بود كمبود فضا در منا است
کد خبر: 3729144
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
محمدی:

مهمترین چالشی كه با آن مواجه خواهیم‌ بود كمبود فضا در منا است

گروه جامعه ــ رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این مطلب که جداول پروازی حج 97 تا دو روز آینده نهایی می‌شود، گفت: مهمترین چالشی كه با آن مواجه خواهیم بود مسئله كمبود فضا در منا است.

مهمترین چالشی كه با آن مواجه خواهیم‌بود كمبود فضا در منا است

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان، مدیران مجموعه و كاروان‌های حج تمتع 97 در تشریح برنامه‌های انجام شده در حوزه حج تمتع امسال اظهاركرد: امسال شرایط ما حساس‌تر از گذشته است و با توجه به فقدان روابط دو جانبه، باید به‌گونه‌ای تدبیر كنیم كه حدود 86 هزار نفر زائر ایرانی به سلامت این سفر را بگذرانند و بازگردند.

وی افزود: تمامی هدف ما و خادمین حجاج این است كه زائران كشورمان رضایت كاملی از این سفر معنوی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت، نقش مدیران ستادی و استانی را بسیار مهم دانست و گفت: دستورالعمل‌های لازم به مدیران ابلاغ شده كه باید در اجرای آن دقت عمل لازم وجود داشته‌باشد.

محمدی با بیان اینكه موضوع امنیت حجاج بسیار حائز اهمیت است و رهبر معظم انقلاب نیز سال گذشته بر این مهم تاكید داشته‌اند، گفت: موضوع امنیت و عزت حجاج ایرانی برای ما یك اصل مهم است بنابراین در توافقنامه میان طرفین بر این موضوع تاكید شده است.

وی با بیان اینكه رعایت برخی نكات ضروری به نظر می‌رسد، توضیح داد: توجه به قوانین عربستان و اهتمام به نظم و انضباط از جمله نكات مهم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت به برخی چالش‌هایی كه امسال در فرآیند حج وجود داشت اشاره‌كرد و افزود: تاخیر در تایید جداول پروازی از سوی سازمان هواپیمایی عربستان یكی از مسائل ما بوده است؛ با وجود اینكه در ماه‌های قبل جداول پروازی به عربستان اعلام شده است و قرار بود این جداول و تاریخ پروازها از سوی سازمان هواپیمایی سعودی مورد تایید قرارگیرد، اخیرا این مشكل در حال برطرف شدن است.

جداول پروازی تا دو روز آینده نهایی می‌شود

محمدی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده جداول پروازی تا دو روز آینده نهایی خواهدشد؛ بعد از تایید جداول پروازی تاریخ دقیق اعزام‌ها و بازگشت‌ها نیز از طریق كاروان‌ها به زائران اعلام خواهدشد.

رئیس سازمان حج و زیارت به برخی چالش‌های پیش رو و لزوم اطلاع رسانی صحیح در این خصوص تاكیدكرد و گفت: مهمترین چالشی كه با آن مواجه خواهیم بود مسئله كمبود فضا در منا است؛ به طور قطع این محدودیت و رفع آن در حیطه اختیارات ما نیست و وسعت محدوده منا را نمی‌توان تغییرداد.

محمدی با تاكید بر اینكه حجاج باید نسبت به شرایط ایام تشریق و به ویژه منا آگاه باشند، ‌گفت: ممكن است عده‌ای بگویند در این شرایط كه محدودیت و مشكل جا هست، تعداد كمتری به حج ببریم. باید توجه داشت اگر سازمان بتواند سالی صد هزار نفر را هم به حج اعزام كند، تشرف یك میلیون و 350 هزار نفری كه از 12 سال پیش در نوبت و انتظار تشرف هستند تا 14 سال دیگر بطول خواهد كشید. اگر تعداد كمتری مثلا 50 هزار نفراعزام شوند، زمان انتظار به 28 سال افزایش خواهدیافت و ممكن است حج تمتع، قسمت عزیزانی كه سالیان متمادی در انتظار هستند، نشود بنابراین همه حجاج حاضر هستند یكی دو شب سختی و مضیقه جا را تحمل كنند اما زمینه را برای تشرف زودتر هم وطنان چشم انتظارشان فراهم‌كنند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح كرد: در عرفات نیز همین مشكل محدودیت جا و فضا وجود دارد اما چون زمان كمتری را در این محل هستیم، مشكلی پیش نمی‌آید.

محمدی یكی دیگر از محدودیت‌ها و مسائل را بحث هتل‌های مدینه دانست و گفت: با توجه به تخریب هتل‌های مدینه و عدم جایگزینی آن، شاهد كمبود تعداد هتل‌ها به نسبت حجاج همه كشورها هستیم.

وی با بیان اینكه با وجود كاهش تعداد هتل‌ها، سعی در فراهم آمدن بهترین هتل‌ها صورت گرفته است، گفت: تعداد روزهای اسكان زائران ایرانی در مدینه منوره حدود شش روز خواهد بود و در این میان زائران مدینه بعد نیز باید نسبت به تفاوت ظرفیت و كیفیت هتل‌های مكه مكرمه و مدینه منوره توجیه شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح كرد: برخی محدودیت‌ها خارج از اراده ما است اما در هر صورت تلاش شده بهترین امكانات برای زائران به ویژه در ایام تشریق فراهم‌شود.

محمدی حجاج ایرانی را در نظم و انضباط زبانزد تمام حجاج كشورهای اسلامی دانست و تاكید كرد: باید این نظم و انضباط و همچنین نظافت در جای جای رفتار و زندگی زائران عزیز نمود داشته باشد و امیدواریم این عملكرد در ایام تشریق به ویژه در عید سعید قربان و در زمان حلق به خوبی انجام گیرد.

وی به برخی مزیت‌های حج امسال و تفاوت آن با گذشته اشاره كرد و افزود: امسال سعی شده از بهترین هتل‌ها برای زائران بهره گرفته شود و در این میان تنوع قیمت‌ها هم به همین دلیل شكل گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینكه آشپزخانه‌های پخت غذا نیز تغییر كرده است، گفت: از آشپرخانه‌های مدرن و مجهز برای طبخ غذا استفاده می‌شود؛ البته امسال پخت در هتل‌ها نیز در دو هتل به صورت متمركز انجام می‌گیرد.

محمدی با بیان اینكه امسال روند برنامه‌ها به صورت الكترونیكی و نرم افزاری و همچنین بر بستر موبایلی خواهدبود، گفت: فرایند مدیریت كاروان‌ها و مجموعه‌ها به صورت نرم‌افزاری، نرم افزاری شدن حوزه امداد، نظر سنجی به صورت موبایلی و ... بخشی از فعالیت‌ها بوده‌است.

وی تصریح كرد: بسیاری از اشكالات گذشته به ویژه در ایام تشریق و در عرفات و منا رفع شده است اما همچنان باید به برخی نكات بسیار مهم همانند زمانبندی و برنامه‌ریزی برای خروج زائران از چادرها دقت كرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینكه تغییرات قابل توجهی در تداركات عرفات صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: كسانی كه در سال‌های 92 یا 93 مشرف شده‌اند و امسال نیز مشرف شوند، به طور حتم این تفاوت مثبت را شاهد خواهندبود.

محمدی افزود: چادرهای اسكان زائران در گذشته به صورت سنتی و بدون امكاناتی نظیر كولرهای خنك كننده بود اما امروز این چادرها به صورت مجموعه‌ای دایر می‌شوند و دارای كولر و سیستم خنك كنندگی هستند.

وی به موضوع خدمات پزشكی در مشاعر اشاره كرد و افزود: مركز پزشكی كشورمان مكلف است تا نحوه استفاده از امكانات پزشكی عربستان در مشاعر را فراهم‌كند و سازوكار آن را مورد توجه قراردهد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح كرد: طبق توافقنامه‌ای كه با وزارت حج عربستان منعقد شده بر استفاده از درمانگاه‌ها و مراكز پزشكی سعودی در مشاعر تاكید شده است كه این مهم باید عملیاتی شود.

محمدی افزود: مركز پزشكی باید هماهنگی‌های نهایی در این خصوص را انجام دهد و افرادی را برای تسهیل امور زائران ما در این درمانگاه‌ها مستقر كند.

وی با بیان اینكه باید زمانبندی در ایام تشریق به صورت جدی رعایت شود، تاكید كرد: امنیت و سلامت حجاج، اصلی اساسی برای ما محسوب می‌شود و با افرادی كه از دستورالعمل‌ها در زمانبندی تخطی كنند برخورد خواهد‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان تاكید كرد: امیدواریم امسال نیز با رعایت نظم و انضباط و توجه به برنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی، شاهد حجی عزتمندانه و توام با سلامت و آرامش را باشیم.

انتهای پیام

captcha