دستیابی به چارچوبی روشن برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا
کد خبر: 3729160
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
شیخ‌الاسلام در تشریح اهداف سفر ولایتی به روسیه و چین گفت:

دستیابی به چارچوبی روشن برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا

گروه سیاسی ــ مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت سفر ولایتی به چین و روسیه، این دو کشور را دارای اراده لازم برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا دانست و گفت: این سفر می‌تواند به اتخاذ یک تصمیم مشترک و دستیابی به چارچوبی مشخص برای برخورد منطقی و مؤثر با رفتارهای قلدرمآبانه و زورگویانه ترامپ منجر شود.

به گزارش ایکنا، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، امروز، چهارشنبه 20 تیرماه به مسکو سفر می‌کند. وی در این سفر حامل پیامی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور برای رئیس جمهور روسیه است. ولایتی پس از مسکو نیز به چین سفر خواهد کرد و با مقامات چینی گفت‌وگو می‌کند.

این سفر در این برهه که آمریکا به تشدید فشار اقتصادی علیه ایران روی آورده و در حال تلاش برای وادار کردن سایر کشورها به نخریدن نفت ایران و رساندن فروش نفت ایران به صفر است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

ضرورت رایزنی با کشورهای دارای اراده برخورد با یکجانبه‌گرایی آمریکا

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهداف و پیام‌های این سفر مهم گفت: آقای ولایتی در این سفر به نمایندگی از نظام حضور دارد و پیام مهم مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور را به آقای پوتین ارائه خواهد داد و پس از آن نیز به چین سفر می‌کند. چین و روسیه کشورهایی هستند که از اراده لازم برای ایستادگی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا برخوردارند و این فصل مشترک جمهوری اسلامی با این دو کشور است.

وی ادامه داد: لذا در این سفر رایزنی‌های لازم برای اینکه این ایستادگی منجر به نتیجه و عقب‌نشینی آمریکا شود انجام می‌گیرد. آمریکای دوران ترامپ با خروج از برجام و سایر تعهدات بین‌المللی و تحمیل خواسته‌های خود به سایر کشورها، با قلدرمابی و ادبیات کابویی به دنبال تحقق هژمونی مطلق آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل است. براین مبنا این سفر می‌تواند به اتخاذ یک تصمیم مشترک برای برخورد منطقی و مؤثر با اینگونه رفتارهای آمریکا بینجامد.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امروز دولت‌ها و کشورهایی که اراده لازم را برای مقابله با زورگویی، یکجانبه‌گرایی و نقض تعهدات آمریکا دارند می‌توانند به یک چارچوب روشن برای چگونگی این مقابله و قرار گرفتن در یک جبهه مشترک برسند و این سفر می‌تواند نقش مؤثری در دستیابی به این چارچوب مشخص داشته باشد.

ترامپ نه با پوتین نه با هیچ کس دیگری نمی‌تواند به توافق برسد

شیخ‌الاسلام درباره برخی فضاسازی‌ها در خصوص معامله پشت پرده پوتین و ترامپ علیه منافع نفتی و مطقه‌ای ایران گفت: ترامپ را می‌توان حقیقتا عصاره خباثت‌های آمریکایی معرفی کرد و چنین آدمی اساسا نمی‌تواند نه با پوتین و نه با شخص دیگری توافق یا معامله کند.

وی تأکید کرد: ترامپ ذاتا یک فرد برتری‌جو مانند فرعون است مگر اینکه مرگ را پیش چشم خود ببیند همانطور که فرعون تا زمانی که در دریا غرق نشد برتری‌جو باقی ماند. ترامپ به لحاظ شخصیتی و روانی کسی را هم‌عرض خود نمی‌بیند و نمی‌تواند با کسی تفاهم و توافق کند و این در رفتار و سخنانش متبلور است و شعار «اول آمریکا» نشانه این نوع شخصیت است.

شیخ‌الاسلام عنوان کرد: توافق یعنی دو طرف از موضع برابر با هم به گفت‌وگو بنشینند و بده بستان کنند اما ترامپ طرف‌های مقابل خود را اصلا قبول ندارد و صرفا به دنبال تحمیل اراده و تصمیم خود به طرف‌های مقابل و تابع خود کردن دیگران است، حال چه اروپا باشد چه روسیه یا چین.

انتهای پیام

captcha