مساجد محل بررسی و پاسخگویی به شبهات باشد
کد خبر: 3729302
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
حجت‌الاسلام سعیدی:

مساجد محل بررسی و پاسخگویی به شبهات باشد

گروه اجتماعی ــ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام گفت: امروزه شبهات معرفتی و اخلاقی زیادی که کانون‌های خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند و شایعات و دروغ‌ها به‌صورت گسترده ایجاد می‌شود که نیازمند بررسی و پاسخگویی در مساجد است.

 مساجد محل بررسی و پاسخگویی به شبهات باشد

به گزارش ایکنا از قم؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی شب گذشته در نشست اعضای ستاد قرارگاه فرهنگی مسجد استان قم در سالن محراب حرم مطهر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره مساجد گفت: بر اساس نظر معظم له، شیوه‌های اجرایی در مساجد باید به‌صورت تخصصی و آموزش داده‌شده باشد و تأثیرگذاران و فعالان فرهنگی مساجد باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند.
امام‌جمعه قم بابیان این‌که مقام معظم رهبری تأثیر تبلیغ در مساجد را بیش از دیگر عرصه‌های تبلیغی حتی رسانه‌ها می‌دانند، گفت: تبلیغ رودررو و نفس به نفس تأثیر بسیاری در هدایت انسان‌ها دارد، تبلیغی که تأثیر آن حتی از تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی نیز بیشتر است.
وی پاسخگویی به شبهات در مساجد را دیگر دغدغه رهبری دانست و گفت: شبهات موانعی هستند که جلوی حرکت انسان در مسیر درست قرار می‌گیرند و نمی‌گذارند سخن حق در دل‌وجان انسان‌ها نفوذ یابد. امروزه شبهات معرفتی و اخلاقی زیادی که کانون‌های خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند و شایعات و دروغ‌ها به‌صورت گسترده ایجاد می‌شود که نیازمند بررسی و پاسخگویی در مساجد است.
سعیدی بابیان این‌که امام جماعت و مبلغان در مساجد باید مخاطب شناس باشند و مطابق با نیاز مردم و به‌روز سخن بگویند، گفت: برای این‌که کارهای فرهنگی و اجرایی در مساجد در مسیر درست باشد، باید الگوهایی در این عرصه داشته باشیم که بهترین الگوها پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان است که باید شیوه‌های کاری آن‌ها در مساجد بررسی شود.
وی درباره اهمیت مدیریت در مساجد گفت: مسجد کمتر از یک واحد اداری یا تجاری نیست، بلکه پیچیده‌تر هم هست؛ در مسجد از یک‌سو تنوع مخاطب وجود دارد و از سوی دیگر ورود مخاطبان به این مکان مقدس باادبی خاص برای عبادت و پالایش روح انجام می‌شود. اکثر مردم برای پالایش روح به مسجد می‌آیند و در این مکان به استغفار و عبادت می‌پردازند؛ امام جماعت، قاری، مداح و افراد تأثیرگذار در مساجد باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشند.
تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در ادامه با اشاره به روایتی از امام علی علیه‌السلام درباره آنچه انسان‌ها در مساجد به دست می‌آورند گفت: بر اساس سخن این امام همام، کسانی که به مسجد می‌روند، دوست الهی پیدا می‌کنند و علم و دانش نو و تازه به دست می‌آورند. مسجد باید طوری باشد که وقتی افراد وارد آن می‌شوند، دنبال رفیق باشند و اگر کسی در این مکان مقدس سخنی می‌گوید یا مدحی می‌خواند، باید دربردارنده مطالبی جدید برای مخاطبان باشد.
وی افزود: بر اساس سخن امام علی علیه‌السلام، کسی که در مسجد وارد می‌شود، برای تثبیت عقاید و ایمان خود دلایل محکم به دست می‌آورد؛ بر این اساس مطالبی که در مسجد گفته می‌شود، باید مستند و همراه با دلایل محکم و دور از هرگونه خرافه یا بر اساس خواب‌ها باشد.
سعیدی ادامه داد: امام علی علیه‌السلام در ادامه می‌فرمایند که این افراد با آمدن به مسجد کلمه‌ای که موجب هدایتشان بشود، می‌شنوند، رحمت مورد انتظار شامل حالشان می‌شود، موعظه‌ای که می‌شنوند آن‌ها را از فساد و گناه بازمی‌دارد و انسان از روی ترس یا از روی حیا گناه را ترک می‌کند.
وی بیان کرد: مسجد نیازمند برنامه‌ریزی واقع بینانه و بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی است. ممکن است برنامه‌ای دریکی از مساجد نتیجه مثبتی داشته باشد ولی همان برنامه در مسجدی دیگر به نتیجه مطلوبی ختم نشود؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق و بر اساس واقعیت‌ها باشد تا در مرحله اجرا با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام

captcha