توجه به معنویت و اخلاق در رفع آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها/ دانشگاه نقش فرمانده را از دست داده است
کد خبر: 3729340
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
حجت‌الاسلام کرمی تاکید کرد:

توجه به معنویت و اخلاق در رفع آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها/ دانشگاه نقش فرمانده را از دست داده است

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه آسیب‌های فرهنگی دانشگاه مختص این فضا نیست و اینها باعث شده دانشگاه نقش الگو و فرمانده بودن را از دست دهد، گفت: با کار بر روی معنویت و اخلاق بر آنیم که با آسیب‌های فرهنگی در فضای دانشگاهی مقابله کنیم.

جمعه/////تاکید بر معنویت و اخلاق در مواجهه با آسیب‌های فرهنگی دانشگاه‌ها
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آسیب‌های فرهنگی در فضای دانشگاهی کشور، گفت: وقتی یک مسئله را تحت عنوان آسیب مطرح می‌کنیم، این‌گونه نیست که این آسیب مختص فضای دانشگاه باشد، ممکن است از آسیب‌های مشترک با سطح جامعه به شمار بیاید، به این معنا که ممکن است در دانشگاه هم با بعضی آسیب‌های سطح جامعه مواجه باشیم.
 
وی ادامه داد: اگر آسیب‌شناسی فرهنگی در دانشگاه مدنظر باشد، طبیعتا مسائلی مطرح می‌شود که غالب دانشجویان و دانشگاهیان آن‌گونه که انتظار می‌رود در سطح خاص خود نتوانسته‌اند جایگاه مطلوب را پیدا کند. به نظر می‌رسد آنچه که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و مطالبه‌ای است که ایشان در این زمینه داشته‌اند، مبنی بر اینکه دانشگاه باید در راس، لیدر و مورد توجه باشد و دیگران برنامه‌ها را از این نهاد اقتباس کنند، این نقش را دانشگاه از دست داده و به عنوان الگو و فرمانده و مکان فرماندهی به آن نگاه نمی‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: سبک زندگی دانشگاهیان تغییر کرده، در این زمینه باید تلاش کنیم و ببینیم سبک زندگی قرآنی چیست و پیا‌م‌های قرآن در این زمینه چیست؟ آن هم برای کسانی که الگو هستند و دیگران به آن‌ها نگاه می‌کنند، اینکه چه ویژگی‌هایی مدنظر است، تا آن‌ها بتوانند در این جایگاه قرار گیرند؟

وی افزود: نوع رفتار برخوردهای افراد در تمام مدت فعالیت در فضای دانشگاهی، در حدی نیست که به جامعه بگوییم از آن الگو بگیرند. در سبک زندگی، آنچه که در میان دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌بینیم، این است که طیفی از دانشجویان و اساتید، مقلد و اقتباس‌کننده از فضای جامعه هستند و دقیقا جریان عکسی اتفاق افتاده، به جای الگوگیری جامعه از دانشگاه، دانشگاهیان از سطح جامعه الگو می‌گیرند. این را باید علاج کرد.

حجت‌الاسلام کرمی با اشاره به برنامه نهاد رهبری دانشگاه تهران در رفع این مسئله، یادآور شد: در این نهاد تاکید بر توسعه معنویت و اخلاق است و این تاکید به این جهت است که در پناه معنویت و اخلاق می‌توانیم سبک زندگی مورد پذیرش، انسانی و اسلامی را به جامعه دانشگاهی پیشنهاد دهیم. نه اینکه این سبک زندگی در  میان دانشگاهیان نباشد، اما انتظار از دانشگاهیان بیشتر است، درصد کسانی که این سبک زندگی را رعایت می‌کنند باید بیشتر باشد، ریزش مطلوب نیست. لذا با تاکید بر این دو مقوله می‌توانیم آسیب‌های موجود را هم بهتر شناسایی کنیم و به علاج آن‌ها بربیاییم.
 
نیازمند الگوهای مناسب برای آینده هستیم

وی ادامه داد: در واقع، آسیب جدی فرهنگی در دانشگاه این است که از معارف اسلامی فاصله گرفته‌ایم. اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، جو غالب و در زمان جنگ هم گرایش جامعه به معنویت بود، به این خودباوری رسیده بودند که ما در معارف دینی اسلام، می‌توانیم درس برای زندگی استخراج کنیم و سبک زندگی دینی می‌تواند جوابگوی نیاز‌های ما باشدو امروز این مسئله مقداری رنگ باخته، برای جبران این مسئله باید به قرآن، مفاهیم دینی و آموزه‌های دینی و روایات مراجعه کنیم تا بتوانیم با توجه به این‌ها سطح معرفت دینی افراد را بالاتر ببریم. در کنار معرفت، معنویت را هم مورد توجه قرار دهیم تا جامعه‌ای با الگو‌های مناسب در آینده داشته باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که پرداختن به این دو مقوله وظیفه چه کسانی و یا نهادهایی است؟ گفت: اساتید در علوم مختلف، معمولا در صدد تربیت دانشجوی دین‌دار بر نمی‌آیند و آشنایی با معارف دینی خلاصه می‌شود در چند واحد دروس عمومی معارف در دانشگاه و اساتید معمولا خود را موظف نمی‌دانند و بیشتر در صدد این هستند که دانشجویان را در مباحث تخصصی و علمی تعلیم دهند. البته در حوزه علمی هم آفتی که همه مراکز آموزشی ما را دچار خود کرده، آفت مدرک‌گرایی است و دانشجوی را به سمتی سوق داده‌ایم که برای آموختن به دانشگاه بیاید، بلکه مدرکی بگیرد تا بعدا قابل استفاده باشد، نه آنکه معلومات کسب شده مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: رسیدگی به این مسئله، وظیفه نهاد رهبری در دانشگاه است که بتواند به صورت متمرکز تمام نیرو‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند به خط کند و با هم‌افزایی نیرو‌ها مشکلات پیش‌آمده را برطرف کند و سطح معرفتی دانشجویان را ارتقا دهد. برای اینکه به سمت سبک زندگی مورد پذیرش اسلام برویم، شیوه درس خواندن و رفتار‌های علمی ما باید تغییر کند. نهاد رهبری در دانشگاه‌ها موظف است با هماهنگی با معاونت فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی و اساتیدی که این انگیزه را دارند، به این هدف دست پیدا کند.

کرمی گفت: معاونت آموزش و پژوهش در نهاد رهبری در همین زمینه تلاش دارد دروس معارف را سامان دهد و اساتید در هر درس تخصص لازم را داشته باشند و سر کلاس حاضر شوند. این وظیفه اصلی نهاد است که در این حوزه مراقبت کند تا بتواند بر همه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی چند واحدی را زیر نظر این نهاد می‌گذرانند، اثر اصلی را گذاشته و معارف الهی را به بدنه دانشگاه منتقل کند.
 
وی افزود: هم‌افزایی و هم اندیشی با تشکل‌های دانشجویی یکی از راه‌کارهای مناسب برای ارتباط بیشتر و موثر با بدنه دانشجویی است. بستر فراهم است، اقداماتی در حال انجام است و در این راستا گام برداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha