مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
کد خبر: 3729354
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
امروز با حضور مدیران اتحادیه‌‌ قرآنی استان‌ها در تهران شاهد بودیم؛

مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ طی هم‌اندیشی امروز، مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بر پیگیری مطالبات و درخواست‌ها در چارچوب قانون با ضمانت اجرایی همدلی و اتحاد تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها امروز، 20 تیرماه با حضور حدود 25 نفر از مدیران استان‌ها به جز استان‌های هرمزگان، کردستان، زنجان، سمنان و اصفهان و ایلام به دلیل مشکلات پیش آمده در سازمان دارالقرآن‌الکریم تشکیل شد.
طی این جلسه که در نوبت صبح با ریاست محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه خراسان جنوبی و از اعضای کمیته منتخب همراه بود، هر کدام از مدیران عامل اتحادیه یا نمایندگان اتحادیه‌های استانی و همچنین رئیس هیئت مدیره‌های استانی به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود و تبادل نظر و بحث و جدل پرداختند.

فوری////مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
تأکید بر انجام کارها و فعالیت‌ها در چارچوب قانون، درگیری سالیان سال در خصوص ادغام و به سرانجام نرسیدن آن، بررسی موانع ادغام، بررسی چرایی به تعویق انداختن مجمع عمومی اتحادیه مشترک کشوری، اثرگذاری تجمع و گردهمایی امروز اتحادیه‌های استانی، بررسی مفاد ستاره‌دار اساسنامه اتحادیه مدغم قرآنی کشور، تشکیل کارگروه برای اصلاح مفاد اساسنامه، ارائه تراز مالی دو اتحادیه کشوری و شفاف‌سازی، ترسیع بر سرانجام رساندن ادغام در اتحادیه کشوری، اختلاف نظر در خصوص تعداد نمایندگان حاضر در مجمع عمومی از هر استان که از سوی اساسنامه مشخص شده است، عدم دخالت دیگر دستگاه‌ها به منظور تصمیم‌گیری برای مؤسسات مردمی ـ قرآنی، پیگیری مطالبات از سوی کمیته منتخب به جد، تغییر نمایندگان اتحادیه‌ها در کمیته پیگیری، پیگری مطالبات 22گانه جلسه اردیبهشت‌ماه این مدیران، برپایی انتخابات در خصوص نمایندگان اتحادیه در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و انتخاب حسین اجرایی و میثم شالیکار با حداکثر آراء و... از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.
از جمله افرادی که به بیان دیدگاه و نقطه نظراتش پرداخت، سیدمهدی پورموسوی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری مفادی است که نیازمند تغییر است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کند نمایندگانی از جمع حاضر و به انتخاب این افراد در کمیته پیگری حضوری داشته باشند تا این مطالبات و درخواست‌ها را پیگیری کنند.

مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
در ادامه حجت‌الاسلام حسین اجرایی، نایب رئیس اتحادیه قرآنی قم با تأکید بر اینکه سال‌هاست که در خصوص بحث ادغام درگیر هستیم، عنوان کرد: اما متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم با وجود اینکه شاهد ادغام در اتحادیه‌های 31 استان بودیم.
وی با طرح این سؤال که چرا مجمع عمومی اتحادیه کشوری با وجود وعده و وعیدها پس از ماه مبارک رمضان تشکیل نشد، ادامه داد: باید موانع ادغام در اتحادیه کشوری مورد بررسی قرار گیرد.
اجرایی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه تعداد نمایندگان استان‌ها برای مجمع عمومی کشوری قابل قبول نیست، اظهار کرد: تعیین تعداد نمایندگان هر استان در مجلس به شیوه فعلی قابل قبول نیست، بلکه باید مؤسسات استان‌ها و همچنین آمایش جمعیتی آنها مد نظر قرار گیرد.
میرشکاری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی بوشهر از دیگر افرادی بود که بر تشکیل سریع مجمع عمومی تأکید کرد و گفت: باید راهکار قانونی شناسایی شود. همچنین به اساسنامه‌ای که مواردی از آن مورد اختلاف است نمی‌توان استناد کرد. لذا باید کارگروهی جهت اصلاح مفاد اساسنامه تشکیل شود تا به صورت قانون‌مند اقدام به تغییر آن داد.

فوری////مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
وی ادامه داد: اعضای کمیته منتخب از مدیران عامل استان‌های گیلان، لرستان، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان کارگروهی را برای بیان نکات ایراددار اساسنامه تشکیل دهند و سپس به بیان آنها بپردازیم.
بنابر گزارش ایکنا، مصطفی فضلعلی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه استان قزوین از دیگر سخنرانان این جلسه بود که به روند این جلسه براساس صورت جلسه و رسیدن به نتایج مطلوب تأکید کرد.
سپس حسین قضاتلو، مدیرعامل اتحادیه استان قزوین بر مطالبه‌گری بیش از پیش‌ و با بهره‌گری از فضای رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین بررسی برخی از مفاد اساسنامه اتحادیه قرآنی کشور تاکید کرد.
طی این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر و بعضا اختلاف نظر‌هایی که از سوی مدیران عامل اتحادیه‌ قرآنی در خصوص اعضای کمیته منتخب مطرح شد، رأی‌گیری مجدد انجام شد که بر ابقای این اعضا و افزوده نشدن به تعداد آن تأکید شد.
حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد نیز پیشنهاد داد تا از محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواسته شود تا در نخسیتن جلسه پس از این هم‌اندیشی و حتی در جلسه فوق‌العاده اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری تصویب شود تا در تشکیل مجمع عمومی آن نیز تسریع شود.

فوری////مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
صدقی، نماینده اتحادیه کرمان نیز با طرح این پرسش که بودجه‌ و اعتباراتی که به اتحادیه‌های کشوری داده شده است، به کجا رفته، اظهار کرد: باید مدیران این دو اتحادیه پاسخگوی این موضوع باشند و تراز مالی خود را ارائه کنند با وجود اینکه در استان‌ها مؤسساتی هستند که نیازمند به 100 هزار تومان پول هستند.
وی با اعلام آمادگی و اینکه مدیران و نمایندگان اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها پیگیر جریان ادغام برای اتحادیه کشوری هستند، تصریح کرد: ما باید باهم متحد باشیم تا این جریان را به سرانجام برسانیم.
میثم شالیکار از اتحادیه قرآنی مازندران با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی برای رسیدن به حد مطلوب باید اختیاراتی را به افراد کمیته منتخب بدهیم تا کارها را به جلو ببرند، اظهار کرد: همچنین باید گفت اساسنامه در حال حاضر قابل تغییر نیست، بلکه باید بر روی شیوه‌نامه تمرکز کرد تا به درستی طراحی شود.
حجت‌الاسلام قدیمی، نماینده اتحادیه قرآنی استان تهران از دیگر افرادی بود که بر پیگیری اقدامات در راستای قانون تأکید کرد و گفت: در غیر اینصورت به نتیجه نخواهیم رسید. باید تلاش کنیم تا مجمع عمومی تشکیل شود زیرا هر آنچه که آنجا مصوب شود قانونی خواهد بود و قابل اجرا است.
امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی گیلان از اعضای کمیته منتخب نیز از جمله مدیرانی بود که از سرنوشت نامعلوم اعتبارات و بودجه‌هایی که اتحادیه‌های قرآنی کشور دریافت کرده‌اند و در اختیار استان‌ها قرار نداده‌اند، گلایه کرد.
سپس حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان و از اعضای کمیته منتخب بر پیگیری جدی این نقطه نظرات از سوی این کمیته تأکید کرد و گفت: خلأهایی در هیئت رسیدگی و همچنین مجمع عمومی است که امید است با این تجمع حل شود و به راه‌حل و راه‌کارهایی برسیم.
در ادامه نیز دستور این جلسه با 9 موضوع و بند به بند بیان و افراد به بیان دیدگاه و رأی مثبت و منفی درباره هر کدام پرداختند و سپس رأی‌‌گیری انجام شد. تجمیع نظرات و تصمیم نهایی که تا ساعاتی از بعد از ظهر نیز ادامه داشت، در ادامه و در نوبت عصر امروز با حضور مهدی قره‌شیخلو، دبیر و نایب رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور انجام شد.

فوری////مطالبه ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشوری جدی‌تر از همیشه
سپس مهدی قره‌شیخلو، دبیر و نایب رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی براساس مواد ارائه شده و توافق شده در این جلسه گفت: باید سعی کنیم تا همه موارد براساس چارچوب قانون پیش رود و استعفا دادن و کنار کشیدن دردی را از ما دوا نمی‌کند.
وی ادامه داد: اگر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کاری کرد که در چارچوب قانون مطالبات شما عملیاتی نشد، باید به نهاد و دستگاه بالادستی آن که شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، مراجعه کنید نه اینکه مطالبات را کنار بگذارید و استعفا دهید.
قره‌شیخلو تصریح کرد: به مانند ادغام اتحادیه‌های استانی که در ۳۱ استان طی مدت و بازه زمانی حدود چند ماه به انجام رسید، باید سعی کنیم تا ادغام در اتحادیه کشوری نیز به سلامت جلو برود.
سپس وی به سؤالات مدیران، رئیس هیئت مدیره و نمایندگان اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها پاسخ داد. در ادامه نیز مطالبات 9 گانه این جلسه به امضای اتحادیه‌های قرآنی حاضر در این جلسه رسید و سپس تحویل دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی به منظور پیگیری جدی این مطالبات، شد.
گزارش تصویری این هم‌اندیشی را اینجا ببیند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha