تلاش فعالان قرآنی استان‌ها برای پایان اطاله ادغام دو اتحادیه کشوری
کد خبر: 3729497
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
مروری بر اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تلاش فعالان قرآنی استان‌ها برای پایان اطاله ادغام دو اتحادیه کشوری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته با رویدادهایی مانند برپایی نشست آموزشی قاریان و حافظان اعزامی به حج 97، اعلام نتایج مرحله مسابقات همخوانی قرآن و از همه مهمتر حضور مدیران اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران، همراه بود.

برگزاری مرحله استانی چهل‌‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و نشست آموزشی «کاروان نور»

به گزارش ایکنا؛ سومین هفته از تیرماه 97، با اخبار و رویدادهای قرآنی همراه بود که مهمترین آنها شامل نشست آموزشی کاروان نور، برگزاری نشست مدیران اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها، ارزیابی قاریان نهمین دوره طرح اسوه، برگزاری آزمون کتبی جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان و غیره است که بخشی از اخبار آن در ذیل به صورت مختصر برای مخاطبان ارائه شده است.
انتخاب نفر برتر فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی
به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی(عج) تهران، فینال فینالیست‌های نخستین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان «فجر تلاوت» عصر روز جمعه، ۱۵ تیر‌ماه از ساعت ۱۸ در محل حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) تهران برگزار شد که با تجمیع آراء عمومی حضار در مراسم و هیئت ناظران، حسین شالچی به عنوان نفر برتر از سوی حضار در مراسم انتخاب شد.
ارسال پیام‌های تبریک جامعه قرآنی 
با توجه به حکمی که از سوی رئیس جهاد دانشگاهی صادر شده است، دکتر سیدمحمدجواد شوشتری به عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) منصوب شد و در این راستا درهفته جاری، پیام‌های تبریک جامعه قرآنی آقایان عباس سلیمی، مهدی قره‌شیخلو، حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر، احمد ابوالقاسمی، محمد انجم‌شعاع،... منتشر شد.
آغاز اردوی استعدادهای درخشان قرآنی
اولین مرحله از دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی از روز ۲۰ تیرماه جاری به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد که در این مرحله تعداد ۱۸۰ نفر(به جز همراهان) از استعدادهای قرآنی استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد حضور دارند.
دومین اردوی امسال نیز از روز ۲۷ تا ۳۱ تیرماه جاری با حضور ۲۴۹ نفر از استعدادهای قرآنی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، اردبیل، مازندران و زنجان برگزار خواهد شد.
ارائه گزارشی از کرسی‌های نفحات‌ در برنامه رادیویی افق
در هفته‌ای که گذشت، مسعود سیاف‌زاده، مدیر دارالقرآن نفحات القرآن در برنامه زنده رادیویی افق به بیان اهداف و ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز درباره اجرای کرسی‌های تلاوت قرآن در مساجد پرداخت.
«شمسه» با محوریت حفظ جزء سی ام قرآن
یکی از برنامه‌های آموزش‌محور شبکه قرآن و معارف سیما برنامه شمسه است که با رویکرد آموزش روخوانی، روان خوانی، تجوید، حفظ و مفاهیم قرآن کریم طراحی شده و از روز یکشنبه 17 تیرماه در اقدامی جدید با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
این برنامه در مشارکت با طرح ملی قرآنی بشارت۱۴۵۲، به عنوان یک کارگاه آموزشی با حضور سیدمهدی سیف به آموزش نوجوانان مبتدی و علاقه‌مندان به یادگیری قرآن می‌پردازد.
آغاز طرح تابستانی «نشاط معنوی»
همچنین، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هشتمین دوره طرح نشاط معنوی امسال از ۱۶ تیر در ۱۵۰۰ امامزاده کشور آغاز و با طرح بشارت ۱۴۵۲ همراه خواهد بود. این طرح در چهار حوزه مهارتی، آموزشی، اردویی و ورزشی طراحی شده است؛ حوزه آموزشی با محوریت طرح ۱۴۵۲ و حفظ جز سی قرآن کریم است، بخش مهارتی با آموزش سبک زندگی و مهارت‌های زندگی برای پسران و دختران با سه جلد کتاب درسنامه حاوی ۳۰ درس ویژه مقطع ابتدایی، مقطع متوسطه دوره اول و مقطع متوسطه دوم بوده و در اختیار مربی قرار می‌گیرد.
تشریح اقدامات ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن
نشست خبری تشریح اقدامات ستاد راهبری طرح ملی قرآن کریم شنبه ۲۳ تیرماه با حضور برخی مسئولان این ستاد برای تحقق طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن با حضور مسئولان این ستاد برگزار می‌شود. بر همین اساس این نشست خبری ساعت ۱۱ صبح و در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار خواهد شد.
آموزش حفظ قرآن به کودکان و نوجوانان در «هدیه‌های آسمانی»
بنابر این گزارش، برنامه «هدیه‌های آسمانی» با هدف آموزش حفظ، روخوانی و روان‌خوانی برای کودکان و نوجوانان به همت گروه آموزش شبکه رادیویی قرآن از رادیو قرآن تقدیم مخاطبان می‌شود. این برنامه کاری از گروه آموزش رادیو قرآن است که به تهیه‌کنندگی فاطمه دشتی روزهای پنجشنبه از ساعت ۹:۱۵ تا ۱۰ به صورت زنده به سمع شنوندگان می‌رسد.
مرحله دوم ارزیابی قاریان نهمین دوره طرح «اسوه» برگزار شد
براساس این گزارش، پس از تبلیغات رسانه‌ای و فراخوان قاریان و حافظان، افراد علاقه‌مند، آثار خود را به دبیرخانه اسوه ارسال کردند. از ابتدای هفته جاری، مرحله اول ارزیابی آثار انجام شد که راه‌یافتگان به مرحله دوم داوری از تاریخ 21 تیرماه در آزمون شفاهی و مصاحبه حضوری حاضر شدند. در مصاحبه حضوری، سوالاتی نیز از والدین قاری نوجوان پرسیده شد که در هفته آینده نتایج و اسامی منتخبان اعلام می‌شود.
برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای
مرحله استانی و شهرستانی مسابقات قرآن سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طی خردادماه سال جاری در نقاط مختلف کشور برگزار شد و نفرات برگزیده به مرحله منطقه‌ای مسابقات راه پیدا کردند. مرحله منطقه‌ای مسابقات سازمان نیز طی روز چهارم شهریورماه سال جاری در هشت منطقه کشور برگزار خواهد شد و نفرات برتر این مرحله نیز به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.
نشست آموزشی «کاروان نور» برگزار شد
در روز چهارشنبه 20 تیرماه، نشست آموزشی کاروان نور در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضاء برگزار شد. محمد‌تقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم گفت: امسال ۱۹ نفر از قاریان و حافظان در کاروانی با عنوان «کاروان نور» به حج تمتع اعزام می‌شوند. ۱۱ نفر از این کاروان قرآنی حج اولی و دو نفر از آنها حافظ کل هستند که امیدواریم بتوانند برنامه خوبی را در سرزمین وحی اجرا کنند.
سرپرست حجاج ایرانی در نشست آموزشی کاروان نور اظهار امیدواری کرد تا کاروان قرآنی حج امسال با بهره‌مندی کامل از این مراسم معنوی، زمینه تحول درونی خود و عموم مردم را فراهم کنند.
برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
مرحله کشوری بیست و ششمین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای روزهای 21 تا 24 مردادماه در تبریز برگزار می‌شود. میزبان مرحله کشوری جشنواره قرآنی این دانشگاه استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز خواهد بود.
اعلام زمان برپایی بخش شفاهی نخستین جشنواره «آیه‌های مهربانی»
بخش شفاهی نخستین جشنواره قرآنی «آیه‌های مهربانی» ویژه شاغلان و خانواده‌های کارکنان شهرداری تهران یکشنبه و دوشنبه، ۲۴ و ۲۵ تیرماه برگزار می‌شود. این مسابقات در بخش شفاهی همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در دو نوبت صبح و بعداز ظهر از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در تالار اندیشه، فرهنگسرای اندیشه برپا خواهد شد.
نتایج مرحله مقدماتی مسابقات همخوانی قرآن اعلام شد
در روز چهارشنبه 20 تیرماه، نتایج مرحله مقدماتی مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم که امسال با تغییراتی جزئی در شکل دریافت آثار همراه بود، اعلام شد. براساس آن ۱۲ گروه از ۳۷ گروه شرکت‌کننده از ۱۷ استان در این دوره از مسابقات مطابق دستورالعمل مسابقات به مرحله نهایی راه یافتند. اسامی راه یافتگان را اینجا مشاهده کنید.
آغاز مرحله داوری آثار ارسالی به جشنواره قرآن دانشگاه آزاد اسلامی
بیست و سومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و پژوهشی فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار می‌شود. هم‌اکنون مرحله ارسال آثار به این جشنواره قرآنی به پایان رسیده و وارد مرحله داوری این آثار شده‌ است. مهلت ارسال آثار واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور به این جشنواره قرآنی از ۱۲ تا ۱۶ تیرماه سال جاری بود. با پایان یافتن مهلت ارسال آثار، کار بررسی و داوری آثار ارسالی از سوی هیئت داوران جشنواره آغاز شده و تا شهریورماه سال جاری نیز به پایان خواهد رسید.
برگزاری آزمون کتبی جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان
همچنین در تاریخ 17 تیر ماه، آزمون بخش کتبی بیست‌ وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان به صورت همزمان در سراسر کشور و به صورت آنلاین آغاز شد. مرحله کشوری بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان شهریورماه امسال برپا می‌شود، میزبان قطعی این مسابقات طی روزهای آینده اعلام می‌شود.
انتشار آیین‌نامه اصلاح شده رشته «دعا‌خوانی» مسابقات سراسری قرآن
در هفته‌ای که گذشت، کلیات آیین‌نامه داوری رشته «دعاخوانی» چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که به تازگی مورد بازنگری قرار گرفته است، منتشر شد. در این آیین‌نامه امتیازات بخش‌های صحت قرائت و تجوید و فصاحت قرائت مشخص شده است و به تفکیک موارد ذکر شده، از متسابق امتیاز کسر خواهد شد.
تجلیل از شرکت‌کنندگان طرح «سی شب، سی محفل قرآنی»
در تاریخ 19 تیرماه، مراسم تجلیل از نونهالان قرآنی و اساتید شرکت‌کننده در طرح بزرگ «سی شب، سی محفل قرآن» به همت سازمان فرهنگی ـ ورزشی شهرداری کرج برگزار شد. این مراسم همزمان با نماز مغرب و عشاء در حسینیه برادران اسلامی و در جلسه قرآن هادی فروزان، مدرس و پیشکسوت قرآنی برپا شد و به نونهالان قرآنی، اساتید شرکت‌کننده در طرح «سی شب، سی محفل قرآنی» و خادمان قرآنی حسینیه، لوح تقدیر اهدا شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیران اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها
همچنین در روز چهارشنبه 20 تیرماه، نشست هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها با حضور حدود ۲۵ نفر از مدیران استان‌ها به جز استان‌های هرمزگان، کردستان، زنجان، سمنان و اصفهان و ایلام به دلیل مشکلات پیش آمده در سازمان دارالقرآن‌الکریم تشکیل شد. مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بر پیگیری مطالبات و درخواست‌ها در چارچوب قانون با ضمانت اجرایی همدلی و اتحاد تأکید کردند. جزییات خبر
رقابت ۶۵۰۰ نفر در بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن
براساس این گزارش، روز پنجشنبه 21 تیر ماه، مرحله استانی بخش معارفی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن ساعت ۱۰ به صورت همزمان در سراسر کشور و در مراکز در نظر گرفته شده برگزار شد. بر همین اساس در این مرحله از مسابقات، تعداد ۶۵۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی که نمره‌ای بالاتر از ۶۰ امتیاز کسب کرده‌اند، حضور دارند.
مرحله شهرستانی این مسابقات روز دهم خردادماه به صورت آنلاین و با حضور حدود ۳۰ هزار شرکت‌کننده برگزار شد. همچنین مرحله کشوری این بخش از چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مهرماه برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha