بررسی زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه
کد خبر: 3729542
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

بررسی زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه

گروه اندیشه ــ مقاله «زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه» به قلم رضا حاجیان حسین آبادی، مصطفی دلشاد تهرانی و محمدرضا امینی حاجی آبادی در فصلنامه پژوهش‌های نهج‌البلاغه منتشر شد.

بررسی زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه

به گزارش ایکنا؛ نویسندگان مقاله «زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه» در تبیین اهمیت شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌نویسد: فساد، تبعیض، نابرابری محصول نامیمون عدم شفافیت و عدم دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است. حکومت بدون توجه به اصل شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات نمی­‌تواند به عدالت اقتصادی و نتایج آن دست یابد. شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، معیار و سازوکاری مناسب و زمینه‌ساز برای تحقق عدالت اقتصادی است.

نویسندگان معتقد هستند که سلامت روابط و مناسبات اقتصادی، پیشرفت اقتصادی، دستیابی به اهداف اقتصادی مبتنی بر عدالت­، در گرو شفافیت روابط اقتصادی است. برای تحقق عدالت اقتصادی، رفاه و تامین اجتماعی زمینه­‌ها و بسترهایی وجود دارد، از جمله: حذف دیوان‌سالاری، وضع قوانین متقن و ضمانت اجرایی آن، قانون‌گرایی، پرهیز از انحصارطلبی، وجود فضای نقد در جامعه، صداقتِ­ بیان، پاسخگویی و گزارش­‌دهی مسئولان، نفی احتجاب مسئولان.

این مقاله در تلاش است با رویکرد نوین، این زمینه­‌ها و بسترها را از دیدگاه امام علی­(ع) از منابع روایی و تاریخی، به‌ویژه نهج­‌البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ایجاد شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات از طرف حکومت­، شرط اساسی اصلاح نظام اقتصادی و تحقق عدالت اقتصادی است. هراندازه شفافیت بیشتر و بهتر شود، گستره عدالت بیشتر می­‌شود.

یادآور می‌شود، مقاله «زمینه‌های شفافیت اطلاعات و عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج‌البلاغه» در شماره 55 فصلنامه پژوهشهای نهج‌البلاغه به مدیر مسئولی آیت الله دین پرور منتشر شد.

captcha