فقدان بطن قرآن در جامعه و سقوط اخلاق/ چرا وزارت قرآن نداریم؟
کد خبر: 3729636
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

فقدان بطن قرآن در جامعه و سقوط اخلاق/ چرا وزارت قرآن نداریم؟

گروه فعالیت‌های قرآنی- مسئول محافل قرآنی بانوان ضحی گفت: با وجود اینکه هنوز هم افرادی هستند که مخلصانه در راه قرآن گام برمی‌دارند و از طرفی یکی از خصوصیات جامعه قرآنی، حسن اخلاق است اما متأسفانه پایه‌های اخلاق قرآنی دچار ضعف شده و این فقدان بطن قرآن باعث سقوط اخلاقی جامعه خواهد شد.

 چرا وزرات قرآن نداریم؟ / فقدان بطن قرآن در جامعه و سقوط اخلاق
ریحانه بیابانی، مسئول محافل قرآنی بانوان ضحی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت ترویج بطن قرآن در متن زندگی مردم، اظهار کرد: رسالت فعالان قرآنی بر اساس فرمان آتش به اختیار رهبری در شهر مشهد به عنوان یک شهر مذهبی و قاری پرور حرکت از قالب پوسته قرآن به سمت مفاهیم این کتاب آسمانی است.
وی ادامه داد: بانوان جامعه به عنوان تربیت کنندگان نسل فردا نیازمند خوراک فرهنگی و قرآنی هستند که این امر با برگزاری محافل قرآنی همراه با جلسات تفسیر میسر می‌شود.
سطحی‌نگری از آموزش قرآن باید زدوده شود
این فعال قرآنی با بیان اینکه نگاه ما به آموزش قرآن صرفأ نباید سطحی باشد، تصریح کرد: در کنار آموزش روانخوانی، روخوانی، ترتیل و قرائت باید مفاهیم کاربردی قرآن کریم، آموزش داده شود تا از این طریق به سمت قرآنی شدن جامعه راه یابیم.
وی اضافه کرد: بصیرت افزایی و ولایت مداری دو اصلی است که باید براساس مفاهیم قرآنی به بطن جامعه ورود کند چراکه ولایت، پدافند غیر عامل فرهنگ قرآنی است.
ظاهر قرآن پاسخگوی نیاز جامعه نیست
مسئول محافل قرآنی بانوان ضحی با بیان اینکه ظاهر قرآن پاسخگوی نیاز جامعه امروز نیست، عنوان کرد: قرآن برای همه زمان‌ها و عصرها حرف دارد لذا باید علوم قرآن از جمله طب، معارف، روانشناسی، جامعه شناسی و ... بر اساس مقتضیات زمان استخراج شود تا مردم از آن بهره مند شوند.
این فعال قرآنی با بیان اینکه در آموزش قرآن باید از شیوه‌های مبتکرانه استفاده کرد، گفت: آموزش قرآن در رشته ترتیل، قرائت، تجوید و... زمانی تأثیرگذار است که تحلیل محور باشد.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه موسسات قرآنی زیادی در شهر مشهد فعال هستند و از طرفی مشهد به عنوان قطب قرآنی، مهد پرورش قاریان و حافظان زیادی بوده و هست اما متأسفانه فعالان قرآنی در خصوص جاری و ساری کردن بطن قرآن و ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه کوتاهی کرده‌اند.
وی ادامه داد: البته در این خصوص باید همه نهادها و سازمان‌ها از جمله آموزش پرورش، صدا وسیما، بسیج و سپاه و ... در خدمت قرآن باشند.
قرآن باید در سیستم کلان کشور مطرح شود
وی گفت: چرا باید در همه زمینه‌ها از جمله ورزش و جوانان وزارت داشته باشیم و با وجود اهمیت جایگاه قرآن در جامعه اسلامی، وزارتی به نام وزارت قرآن نداشته باشیم تا سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و سایر سازمان‌های مرتبط با قرآن زیر نظر یک وزارتخانه کار کنند.
بیابانی بیان کرد: اگر به بحث قرآن به عنوان یک موضوع محوری در جامعه اهمیت داده شود و در سیستم کلان کشور مطرح شود، مسلم است که جوان ورزشکار ما هم قرآنی خواهد شد.
این فعال قرآنی ابراز کرد: اگر برای سایر کشورهای اسلامی الگو هستیم، الگوی اسلامی بدون قرآن معنی ندارد لذا باید قرآن را محور قرر دهیم چرا که قرآن همه ابعاد زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... را در بر دارد.
با وجود مطرح بودن در مسابقات بین‌المللی فقط یک مستشار قرآنی داریم
وی با بیان اینکه برای زدودن گرد مهجوریت از چهره قرآن کاری نکرده‌ایم، عنوان کرد: با وجود کسب رتبه‌های بین‌المللی در مسابقات قرآن کریم ما تنها یک مستشار قرآنی ( استاد جواد فروغی) در کشور داریم که در عرصه بین‌المللی برای تبلیغ مفاهیم قرآنی فعال هست.

فقدان بطن قرآن و سقوط اخلاقی جامعه
مسئول محافل قرآنی بانوان ضحی با اشاره به اینکه قرآن امروز در زندگی ما نقش سمبلیک پیدا کرده، گفت: با وجود اینکه هنوز هم افرادی هستند که مخلصانه در راه قرآن گام برمی‌دارند و از طرفی یکی از خصوصیات جامعه قرآنی حسن اخلاق است اما متأسفانه پایه‌های اخلاق قرآنی دچار ضعف شده و این فقدان بطن قرآن باعث سقوط اخلاقی جامعه خواهد شد.
این فعال قرآنی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد پرمخاطب در کنار قرآن قرار گیرند از طرفی اگر همه نهادهای بزرگ دولتی قرآنی باشند دیگر قرآن مهجور نخواهد بود.
انتهای پیام

captcha