مردم برای تبلیغ فرهنگ حجاب به امید مسئولان نباشند
کد خبر: 3729661
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
نوبخت:

مردم برای تبلیغ فرهنگ حجاب به امید مسئولان نباشند

گروه جامعه ــ یک فعال حوزه زنان انجام مسئولیت‌های واگذار شده به دستگاه‌های دولتی در زمینه حجاب و عفاف را بسیار ناچیز خواند و گفت: در این زمینه اگر به امید دستگاه‌های دولتی باشیم راه به جایی نمی‌بریم؛ تشکل‌های مردم نهاد باید همچون همیشه پای کار بمانند.

مردم برای تبلیغ فرهنگ حجاب به امید مسئولان نباشند

منیره نوبخت، فعال حوزه زنان در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته در جامعه به منظور تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب پرداخت و گفت: وضعیت موجود نشان می‌دهد که مردم به خوبی پای کار آمده‌اند و نه تنها از آرمان‌های خود در این زمینه حفظ و حراست می‌کنند بلکه درصدد تبلیغ و ترویج آن نیز برآمده‌اند.

وی فعالیت‌ تشکل‌های مردم نهاد را در زمینه تبلیغ و ترویج حجاب خوب ارزیابی و عنوان کرد: حجاب به عنوان یک موضوع اساسی و ارزش در جامعه شناخته شده است و بسیاری از تشکل‌های مردم نهاد برای حفظ و حراست آن تلاش کرده‌اند. مخالفت و تلاش مذبوحانه برخی از افراد در مقابله با حجاب طبیعی است و بنا نیست که تمام شهر یکپارچه به دنبال حجاب باشند.

نوبخت با بیان اینکه در اکثر شهرها و استان‌ها تشکل‌های مردم نهاد در زمینه عفاف و حجاب فعال هستند و به تولید محصولات فرهنگی در قالب‌های مختلف می‌پردازند، تصریح کرد: حرکت‌های خودجوش مردمی در زمینه حمایت از حجاب به خوبی به میدان آمده‌اند اما نمود داده نمی‌شوند، در مقابل جریان‌های مخالف که بسیار محدود و معدود هستند به واسطه تبلیغات در فضای مجازی منعکس شده و در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

از حجاب زهرایی سخن گفتند

وی تبلیغات در فضای مجازی را عاملی برای گسترده نشان دادن حجم مخالفت‌ها با موضوع حجاب دانست و گفت: این در حالی است که در گوشه گوشه کشور طی روزهای گذشته حامیان حجاب و عفاف تجمع کردند و از حجاب زهرایی سخن گفتند، اما نبود تبلیغات سبب شد نمود کاملی از آنچه می‌خواهند ترسیم نشود. اگر رسانه‌ها به دنبال برخی فرمایشات نیستند باید ورود بیشتری به این موضوع به لحاظ پوشش خبری پیدا می‌کردند.

این فعال حوزه زنان در مقابل به عملکرد دستگاه‌های دولتی در زمینه تبلیغ عفاف و حجاب اشاره و ضمن ضعیف ارزیابی کردن فعالیت‌های صورت گرفته، تصریح کرد: فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است اما آنچه در شأن نظام جمهوری اسلامی به لحاظ نهادینه کردن یک ارزش اسلامی است، صورت نگرفته و در برابر هجمه‌های خارجی از هیچ قدرت تبلیغاتی برخوردار نیست.

وی حمایت مسئولان فرهنگی از افراد محجبه در کشور را ناکافی خواند و عنوان کرد: نمونه بارز این موضوع عدم برنامه ریزی صحیح برای جانمایی بانوان محجبه تهرانی در مکانی وسیع در روز عفاف و حجاب به منظور شکل دهی به یک تجمع و ماندن آنها پشت درب‌های بسته همایش عفاف و حجاب است. اگر مسئولان فرهنگی دغدغه حوزه عفاف و حجاب را داشته و باور به محجبه بودن بانوان تهرانی داشتند، باید فضایی در خور شأن و مناسب این جمعیت در نظر می‌گرفتند.

نوبخت انجام مسئولیت‌های واگذار شده به دستگاه‌های دولتی در زمینه حجاب و عفاف را بسیار ناچیز خواند و گفت: اگر مسئولان فرهنگی و دستگاه‌های دولتی به اندازه تشکل‌های مردم نهاد پای کار آمده بودند امروز وضعیت بهتری را شاهد بودیم. نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی مردم نهاد است و هر کجا موفقیتی بوده است توسط مردم رقم خورده است، در این زمینه هم اگر به امید دستگاه‌های دولتی باشیم راه به جایی نمی‌بریم و وضعیت کنونی نیز وجود نداشت.

این فعال حوزه زنان به نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اشاره و عنوان کرد: نظرسنجی‌ها گویای مهم بودن موضوع حجاب از سوی مردم در مقاطع زمانی مختلف بوده است و این امر حکم می‌کند که ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشیم. در این زمینه شایسته است از قابلیت‌های فضای مجازی نیز برای تبلیغ و ترویج بهره بیشتری ببریم و تولید محتوای وسیع تری داشته باشیم.

وی از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا عملکرد خود را با سایر کشورها مقایسه نکند و در شأن نظام اسلامی فعالیت داشته باشد، به نحوی که فرهنگ حجاب از گوشه گوشه برنامه‌های آن به چشم بخورد.

انتهای پیام

 

captcha