دعا، ضمانت‌نامه موفقیت انسان است
کد خبر: 3729798
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

دعا، ضمانت‌نامه موفقیت انسان است

گروه معارف - استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه هیچ دعایی بدون پاداش نمی‌ماند، گفت: انسان فقط با سعی و تلاش می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند، ولی برای تضمین اینکه سعی و تلاشش نتایج خوبی داشته باشد، باید به دعا نیز بپردازد.

دعا، ضمانت نامه موفقیت انسان است

حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: دعا یکی از مباحثی است که به طور گسترده در آموزه‌های دینی مطرح شده ‌است. زمانی که یک مقام پایین از یک مقام بالا درخواستی داشته‌ باشد، مثل درخواست انسان از خدا، این درخواست، دعا نام دارد‌. اگر یک مقام بالا از یک مقام پایین درخواستی داشته باشد، مثلا خدا از انسان، این درخواست، امر نام دارد و اگر دو انسان که مقام برابری با هم دارند، از یکدیگر درخواستی داشته باشند، با عنوان التماس از آن یاد می‌شود.
وی با بیان اینکه دعا کردن در اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، ادامه داد: وقتی از خدا خواسته‌ای داریم، در واقع به صورت پنهان به مباحث و مفاهیم دینی و اعتقادی زیادی نیز ایمان و اعتقاد داریم، به این معنا که اگر توحید و عبودیت را نپذیرفته باشیم، هیچ‌گاه حاضر به درخواست حاجت و اظهار نیاز از خدا نمی‌شویم. فلسفه دیگر دعا، اقرار به علم و قدرت و مالکیت خداوند است.
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر انسان آداب دعا را به نحو شایسته‌ای انجام دهد، دعاها مستجاب شده و مورد قبول درگاه الهی قرار می‌گیرد. تمام دعاها برای ما منافع مادی و معنوی در دنیا و آخرت به همراه دارند و هیچ دعایی بدون پاداش نمی‌ماند. ممکن است بعضی از دعاها در دنیا مستجاب شوند و بعضی در آخرت. در روایات آمده است که بعضی از دعاها در آخرت مستجاب شده و افراد ثمرات آن را در آن عالم می‌بینند و آرزو می‌کنند ای کاش دعاهایمان در دنیا مستجاب نشده‌ بود. طبق فرموده خداوند در آیه ۱۵۱سوره اعراف، «قبل از آنکه خواستید دعایی کنید، استغفار کنید‌«. استغفار کردن یکی از شرایط استجابت دعاست.
حجت‌الاسلام ملکیان افزود: از دیگر آداب دعا، اظهار اسلام می‌باشد که تسلیم بودن و مسلمان بودن در آیه ۱۵ سوره احقاف بیان شده است. یکی دیگر از شرایط استجابت دعا، اطاعت از خدا و ایمان به خدا و اظهار ضعف در پیشگاه او می‌باشد. در آیه ۵۵ و ۲۰۵ سوره اعراف به دعا کردن با صدای نه زیاد بلند و نه خیلی کم اشاره شده؛ از دیگر شرایط استجابت دعا، تسبیح خداوند است، بر همین اساس طبق آیه ۸۷ سوره انبیاء، تسبیح خدا سبب استجابت دعای حضرت یونس شد و ایشان از شکم ماهی نجات پیدا کرد.
وی بیان کرد: تناسب دعاها با اسماء الله اهمیت دارد و ما برای خواسته‌ای که داریم، می‌توانیم از اسماء حسنی خاصی استفاده کنیم، مثلا برای شفای مریض می‌توان از یا شافی، یا شفا و... استفاده کرد. خداوند طبق سنت‌هایی که در عالم آفرینش تعیین کرده، دعا را در متن تقدیر و تدبیر ما قرار داده است. اگر سرنوشت انسان به وسیله دعا تغییر نمی‌کرد، خدا هیچ‌گاه نمی‌فرمود «ادعونی استجب لکم» و روایاتی نیز در خصوص دعوت به دعا وارد نمی‌شد. اگر دعاهایی که با زبان و ادبیات خود مردم مطرح می‌شود، در سرنوشتشان بی‌تأثیر بود، این همه سفارش به دعا وجود نداشت. دعا در سرنوشت و حتی گذشته انسان نیز تأثیر دارد‌ و بر همین اساس خداوند برای انسان مراتبی قائل می‌شود.
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: خداوند به دعا کردن سفارش اکید کرده و از طرف دیگر بیان داشته که انسان فقط با سعی و تلاش به خواسته‌های مادی و معنوی، دنیوی و آخرتی و فردی و اجتماعی خود می‌رسد؛ ولی برای اینکه سعی و تلاش انسان ثمره و نتایج خوبی داشته باشد، برای ضمانت آن باید به دعا نیز بپردازد.
انتهای پیام

captcha