رئیس موزه ملی قرآن استعفا داد/ انتقاد از کم‌رنگ شدن منطق و استدلال در سازمان میراث فرهنگی
کد خبر: 3729843
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸

رئیس موزه ملی قرآن استعفا داد/ انتقاد از کم‌رنگ شدن منطق و استدلال در سازمان میراث فرهنگی

گروه جامعه ــ رئیس موزه ملی قرآن در نامه‌ای ضمن بیان اینکه اکنون که بیش از همیشه ارکان اساسی «منطق و استدلال» در بدنه سازمان میراث فرهنگی، کمرنگ گردیده و شرایط ادامه همکاری برای حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی فراهم نیست، استعفای خود را به رئیس این سازمان تقدیم کرد.

رئیس موزه ملی قرآن استعفا داد

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، رئیس موزه ملی قرآن کریم امروز، 23 تیرماه، نامه استعفای خود را منتشر کرد.

وی در متن نامه استعفای خود خطاب به مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اینچنین نوشت:

جناب آقای دکتر علی اصغر مونسان

معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً 30 فرقان
پيامبر (در روز قيامت از روى شكايت) مى‌گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.

سلام علیکم
اکنون که بیش از همیشه ارکان اساسی «منطق و استدلال» در بدنه سازمان کمرنگ شده و شرایط ادامه همکاری برای حضور جوانان در عرصه های مدیریتی فراهم نیست، استعفای خود را تقدیم می‌دارم.
در این یک سال حضور در سمت مدیریت موزه ملی قرآن کریم، هرجا مجال اقدام براساس ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و مبتنی بر الگوی نیازسنجی کارکنان و بازدیدکنندگان موزه ملی قرآن کریم فراهم شد، نتایج شگرفی همچون افزایش چشمگیر فعالیت های محتوایی و بازدید علاقه‌مندان از این موزه را به بار آورد.
اینگونه توفیقات الهی نشان داد که باید ضمن تمرکز بر وظایف ذاتی موزه و پذیرش تکالیف آن نسبت به دیگر دستگاه‌های فرهنگی، با سیاستگذاری مشخص، برنامه ریزی و مدیریت صحیح، پرداختن به کار مولد، همه جانبه نگری در موضوعات خصوصا در زمینه نیروی انسانی و به ویژه توجه به لزوم آموزش مستمر و مفید ایشان، اجتناب از تصمیمات شتابزده و بدون دقت، تکیه بر عقل و عزم جمعی و همچنین پرهیز از خود محوری؛ بالندگی و شکوفایی هرچه بیشتر موزه ملی قرآن کریم به عنوان اولین موزه تخصصی قرآن کریم کشور و در نهایت فرهنگ قرآنی را پیگیری کرد.
علی هذا از آنجا که این سازمان عظیم و فرهنگی، لاجرم باید نقش اصلی و اثر گذار خود را در عرصه فرهنگ ایرانی اسلامی احیا کند، تفصیل محورهای آسیب شناسی وضعیت گذشته موزه ملی قرآن کریم به عنوان بخش کوچکی از این مجموعه، در ماه‌های اولیه حضور اینجانب، خدمت مسئولان مربوطه ایفاد شد و همچنین فعالیت‌های صورت پذیرفته در ایام مسئولیت خود، خدمت جنابعالی ارائه شد که متاسفانه حتی امکان دیدار با حضرتعالی و بررسی مشکلات این مجموعه فراهم نشد.
لازم به یادآوری است؛ اینجانب علی رغم فشارهای درونی و بیرونی در این مجموعه و عدم پرداخت حقوق و مزایا در سال جاری و بی توجهی مسئولان ذیربط به این امر، از باب مسئولیت شرعی در نظام جمهوری اسلامی فعالیت خود را به صورت مستمر و جدی به صورت کامل ادامه داده است.
با آرزوی موفقیت روزافزون برای خانواده بزرگ میراث فرهنگی، فرصت را برای تجدید ارادت و سپاسگذاری از تمامی همکاران اعم از موزه داران، کارشناسان، مدیران و به ویژه همکاران اداره کل پشتیبانی سازمان ميراث فرهنگي که در این مدت به رشد و شکوفایی موزه ملی قرآن کریم کمک نموده اند مغتنم می‌شمارم.
به محضر باریتعالی برای این مدت خدمت ادای شکر میکنم و امیدوارم تلاشهای این سرباز کوچک نظام مورد رضایت درگاهش (جل جلاله) قرار گیرد.
«إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ؛ من قصدى جز اصلاح  تا آنجا که بتوانم ندارم و توفیق من جز به [یارى] خدا نیست بر او توکل کرده‏ ام و به سوى او بازمى ‏گردم» (هود؛ 88)
 
امير لهراسبي

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین لهراسبی، رئیس موزه ملی قرآن کریم پیشتر در مصاحبه با ایکنا از چالش‌ها و کمبودهایی که در موزه با آن مواجه است سخن گفت که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می کنیم:

«موزه ملی قرآن مورد توجه جدی سازمان میراث فرهنگی نبوده و نیروی انسانی فعال در آن از تخصص کافی برخوردار نبودند؛ بدین جهت در مرحله اول آموزش به افراد را به صورت جدی دنبال کردیم و کسانی که نتوانستند خود را با این سیستم منطبق کنند از سیستم جدا شدند تا مجموعه‌ای یکدست ایجاد شود. در مرحله دوم باید به سراغ مسائل عمرانی برویم چرا که در موزه ملی قرآن حداقل‌ها نیز به لحاظ عمرانی رعایت نشده است و موزه دچار رطوبت زیادی است. با تشکیل کارگروه و پیدا کردن تیم سازنده موزه درصدد رفع این معضل جدی برآمده‌ایم. بسیاری از آثار در مخزن نگهداری می‌شوند چرا که رطوبت حاکم بر موزه به آنها آسیب می‌زند.

از دیگر مشکلات این موزه شرایط سخت در نظر گرفته شده برای ورود و خروج به موزه بود. مدیریت این مجموعه در شرایطی به من واگذار شد که از ریل خارج بود و درگیری‌های زیادی بین این نهاد و برخی نهادها همچون سپاه وجود داشت که درصدد رفع بخشی از آن برآمدیم. سازمان میراث فرهنگی باید تدبیری برای تسهیل ورود مراجعه کنندگان به موزه ملی قرآن داشته باشد چرا که در حد توان خود جلساتی را با نهاد مسئول داشته‌ایم و در حال حاضر نیاز به دستور مقام بالاتر داریم.

راه اندازی موزه‌های پی در پی بدون سامان دادن و رساندن آنها به شأن واقعی بی‌فایده است. آثار موجود درموزه بی نظیر هستند اما به لحاظ ساختاری با مشکل جدی روبرو هستیم و فضای بصری و فیزیکی موجود در شأن موزه ملی قرآن نیست. تمام این معضلات نیز با تعامل قابل حل است اما در این زمینه فعالیتی صورت نمی‌گیرد. بسیاری از نهادها برای همکاری مطالبه پول دارند و حتی برای اعزام یک قاری برای موزه توقع پرداخت پول دارند.

اگر می‌خواهیم موزه شاخص قرآنی داشته باشیم که از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز است باید همه ادست اندکاران فرهنگی قرآنی و اجرایی به ضرورت این امر برسند و این موضوع به خواست عمومی تبدیل شود در غیر این صورت راه به جایی نمی‌بریم و شاهد فعالیت موزه فاخری نخواهیم بود.»

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید!

انتهای پیام

captcha