برگزاری همایش امام(ره) و تمدن اسلامی ایرانی/ حمایت از آثار با محوریت امام و انقلاب
کد خبر: 3730001
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
داستانی:

برگزاری همایش امام(ره) و تمدن اسلامی ایرانی/ حمایت از آثار با محوریت امام و انقلاب

گروه ادب ــ معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه گیلان عنوان کرد: برگزاری همایش «امام، حوزه و دانشگاه و تمدن نوین اسلامی ایرانی» از جمله مفاد این قرار داد است که در سال جاری انجام می‌شود.

برگزاری همایش امام و تمدن اسلامی ایرانی/ حمایت از آثار با محوریت امام و انقلاب

علی‌اکبر داستانی، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تفاهم به عمل آمده میان این موسسه و دانشگاه گیلان عنوان کرد: موسسه در راستای توسعه و بازخوانی آراء و اندیشه‌های امام خمینی(ره) تلاش می‌کند که از ظرفیت‌های حوزه‌های علمی، فرهنگی و مراکز دانشگاهی استفاده کند. بر این اساس از چند سال پیش تفاهم‌نامه‌های متعددی با مراکز مختلف به ویژه دانشگاه‌ها منعقد شد.

وی افزود: دانشگاه‌ها از این منظور مورد نظر است که نسل جوان در این مکان مشغول به فعالیت هستند و هر چه بیشتر با اندیشه‌های امام(ره) آشنا شوند و امام را بهتر بشناسند و از آراء و سیره امام اطلاع پیدا کنند،‌ برای آینده نظام و مدیریت کشور مناسب‌تر است.

داستانی به دانشگاه‌های گیلان، کرمان،‌ کرمانشاه و ... و دیگر مراکز موجود در تهران در این رابطه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه با پیشنهاد دانشگاه مازندران انجام شد که احساس کرده بود می‌تواند در پاسخگویی به مجموعه شبهاتی که وجود دارد همایش ملی در این رابطه برگزار کند و از ظرفیت و امکاناتی که موسسه نشر امام نیز دارد بهره بگیرد.

وی از برگزاری جلسات کارشناسی اولیه در موسسه یاد و عنوان کرد: مقرر شد که جلسه‌ای در دانشگاه گیلان با حضور رئیس دانشگاه و نماینده ولی فقیه در این نهاد برگزار شود که به بررسی ابعاد مختلف ظرفیت‌های موجود و فعالیت‌هایی که در این حوزه قابل انجام است بپردازیم و به عقد تفاهم‌نامه برسیم که این کار انجام شد.

داستانی در پاسخ به اینکه چه توافقی بر مبنای همکاری علمی و پژوهشی انجام شده است،‌ گفت: باید اهدافی را تعریف کنیم که در راستای کارها و اولویت‌های پژوهشی که داریم به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد و از ظرفیت اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه نیز بهره می‌گیریم. برگزاری همایش‌های علمی و نشست‌های تخصصی و از آن سو، مشارکت و همکاری در تولید و انتشار نشریات پژوهشی در راستای نظریات امام، امام‌شناسی، طراحی و برنامه‌ریزی علمی،‌ پژوهشی، آموزشی و فرهنگی می‌تواند به ایجاد هسته‌های علمی منجر شود.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی در ادامه توضیحاتش افزود: نظریه‌پردازی مشترک دانشگاهی را دنبال می‌کنیم. در چارچوب حمایت‌های علمی با توجه به امکاناتی که دانشگاه در در بعد اجرایی دارد، بهتر می‌توان فعالیت‌های یاد شده را در حوزه‌های مختلف به اجرا رساند.

داستانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در این جلسه به تفاهم رسیدیم که همایشی را در پایان سال جاری با عنوان امام خمینی و حوزه و دانشگاه و تمدن نوین اسلامی و ایرانی برگزار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اقدامات انجام شده در حوزه نشر نیز نمود دارد یا خیر عنوان کرد: بله. مجموعه مقالاتی که به دبیرخانه این همایش می‌رسد در کمیته علمی ارزیابی می‌شود و مجموعه مقالات علمی ارائه شده در دبیرخانه که کمیته علمی تایید کند به صورت مجموعه مقالات چاپ می‌شود و برخی از آنها در سایت‌های موسسه و پورتال امام خمینی ارائه خواهند شد. همچنین در راستای حمایت از نویسندگان و پژوهشگران جوان که علاقه‌مند به کار در این حوزه هستند از طرق مختلف به تشویق و ترغیب می‌پردازیم که نسل جوان در حوزه امام و انقلاب قلم بزنند و ما نیز کمک خواهیم کرد که این آثار به بهترین شکل ممکن منتشر شود.

داستانی همچنین در این باره که آیا دانشگاه تمایلی به حمایت از  چاپ کتب در این رابطه توسط علاقه‌مندان نیز دارد یا خیر، پاسخ داد: بیشتر فعالیت ما در حوزه پایان‌نامه و تحصیلات تکمیلی است که یک کمیته حمایتی از پایان‌نامه دانشگاه‌ها در پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی داریم.

وی گفت: از سویی هر پژوهشکده در سراسر کشور به ویژه در دانشگاه‌ها درباره امام و انقلاب وجود داشته باشد یا ایجاد شورد را مورد حمایت قرار می‌دهیم و به بررسی فعالیت‌ها و اولویت‌بندی کارهای قابل چاپ آنها اقدام خواهیم کرد.

داستانی تاکید کرد: اگر پژوهش ممتازی وجود داشته باشد نیز مورد خریداری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قرار گرفته و منتشر می‌شود. اگر این اثر در اولویت دوم قرار داشته باشد نیز به شکل دیگری مورد حمایت قرار می‌گیرد و اگر در سطحی نباشد که موسسه بتواند آن را به صورت رسمی منتشر کند، پس از بررسی‌های لازم و تطبیق آن با مستندات موجود در موسسه، به نویسنده اثر مجوز چاپ داده می‌شود که در هر شهر یا مرکز دیگری که می‌تواند، اثر را منتشر کند.

انتهای پیام

captcha