مجموعه تعالیم انبیاء درباره جایگاه اخلاق مکتوب شد
کد خبر: 3730065
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

مجموعه تعالیم انبیاء درباره جایگاه اخلاق مکتوب شد

گروه ادب ــ سخنان آیت‌الله مجتبی تهرانی، استاد اخلاق تهران درباره جایگاه اخلاق در مجموعه تعالیم و ماموریت‌های انبیاء در کتاب «مبانی علم اخلاق» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در ادامه چاپ سلسله کتاب‌های اخلاق ربانی،‌ کتاب «مبانی علم اخلاق» منتشر شد. این کتاب با موضوع و غایت علم اخلاق، منشأ پیدایش رذایل اخلاقی و راه رسیدن به سعادت نهایی به چاپ رسیده است.

در مقدمه اثر می‌خوانیم: «در این کتاب که دربردارنده سیزده درس است،‌ آیت‌الله تهرانی با بیانی روان،‌ اما متکی بر مبانی محکم و متقن، به تبیین جایگاه اخلاق در مجموعه تعالیم و ماموریت‌های انبیاء می‌پردازد؛ از مفهوم ملکات اخلاقی،‌ اعم از فضایل و رذایل‌ سخن می‌گوید و از رابطه آن با حالات انسان، چگونگی ایجاد ملکه و تاثیرپذیری روح، رابطه ملکات اخلاقی با پاداش‌ها یا کیفرهای اخروی و ترسیم چهره باطنی و حقیقی افراد پرده بر می‌دارد.»

 این اثر در 13 جلسه به مباحث مختلف در این رابطه پرداخته است. ضرورت پایبندی به مکتب، جایگاه اخلاق در مکتب اسلام، اهمیت مسئله امامت، جایگاه تزکیه در طرح کلی ماموریت انبیا،‌ نقش‌پذیری روح انسان،‌ حقیقت پاداشت و کیفر در قیامت، جهنم مظهر رحمت الهی، ضرورت تقدم تخلیه بر تحلیه و جایگاه و ارزش علم اخلاق از جمله این مباحث است.

همچنین‌ برهان عقلی در اثبات ذاتی نبودن خلق و خو،‌ لزوم برقراری عدالت داخلی،‌ ضرورت قوای ادراکی و تحریکی،‌ منظور از هدف‌دار بودن خلقت، بالاترین مراتب سعادت و کمال،‌ ضرورت بنای اخلاق بر وحدت محبت،‌ ضرورت حفظ صحت موجود،‌ انواع معاشرت‌های انسان با دیگران و تاکیدی بر تفکر کردن قبل از عمل را می‌توان از دیگر مباحث مطرح شده عنوان کرد.

در پایان کتاب، کتابنامه، فهرست آیات،‌ فهرست روایات،‌ فهرست نمایه، فهرست اشعار،‌ مروری بر زندگی‌نامه حضرت استاد و درباره موسسه مصابیح‌الهدی ارائه شده است.

این کتاب به کوشش موسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح الهدی در 120 هزار ريال،‌ 248 صفحه و 1500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام

captcha