تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت، هدررفت فرصت‌ است
کد خبر: 3730071
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸

تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت، هدررفت فرصت‌ است

گروه اجتماعی- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت به معنای هدررفت فرصت است، زیرا اگر کودک را به راهی ببریم که توانایی و علاقه او در آن زمینه کم است، در حقیقت فرصت را از او گرفته‌ایم.

تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت، هدررفت فرصت‌ است

معصومه هادی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: اوقات فراغت یعنی آن زمانی که فرد از کار یا وظیفه اصلی‌اش فراغت پیدا کرده و زمانی را در اختیار دارد؛ همه انسان‌ها هر طوری که برنامه‌ریزی داشته باشند، ساعاتی را به عنوان اوقات فراغت در اختیار دارند.
وی ادامه داد: قشر کودک و نوجوان که مخاطب ما است، کسانی هستند که در ایام مدرسه، چندین ماه مشغول به تحصیل بوده‌اند و تکالیف مدرسه را انجام داده‌اند، با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بچه‌ها کار اصلیشان که درس خواندن بوده، انجام داده و حالا زمانی را در اختیار دارند تا بتوانند به دنبال علایق خود رفته و به سرگرمی‌هایی که نیاز دارند، بپردازند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد: نقش دستگاه‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور این است که با همان امکانات محدودی که در اختیار دارند، فضایی نشاط انگیز و انگیزه‌بخش برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند.
وی افزود: در اوقات فراغت، کودک باید «انتخاب» کند، اجباری در کار نیست. کودک بر اساس آن ذوق و استعدادی که خداوند در وجودش قرار داده، انتخاب می‌کند که به فعالیت هنری بپردازد، یا به یک کلاس ورزشی برود و یا سراغ فعالیت‌های علمی برود.

تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت، هدررفت فرصت‌ است

هادی اظهار کرد: خانواده‌ها نیز باید این مسأله را مد نظر داشته و به فرزند خود تحمیل نکنند که باید حتما به فلان کلاس بروی. درست است که والدین می‌توانند تشخیص بدهند که به عنوان مثال اگر فرزندشان در دوره‌های قرآنی شرکت کند، جنبه‌های دینی در وجودش تقویت می‌شود و یا اگر به کلاس زبان برود، در آینده به دردش خواهد خورد، اما باید بدانیم که کودک به دنبال لذت آنی و لحظه‌ای است.
وی افزود: والدین باید قبل از این‌که فرزند خود را وادار به شرکت در دوره‌ای بکنند، دورنمای آن را برای کودک مجسم کنند، کم کم آن علاقه و انگیزه را در کودک ایجاد کنند تا با میل و اراده خودش به یک فعالیت بپردازد.
این مقام مسئول بیان کرد: کودکان در بسیاری از زمینه‌هایی که والدین بی‌خبر هستند، استعداد دارند. ممکن است کودکی استعداد نهفته موسیقی، نقاشی و یا شاهنامه‌خوانی داشته باشد و یا حافظه‌ای قوی برای به خاطر سپردن آیات و درک معانی آنان داشته باشد. ایام تعطیلات تابستانه فرصتی است تا این استعدادها شکوفا و مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک تقویت شود.
وی ادامه داد: تحمیل کلاس‌ها، هدررفت فرصت است. همه می‌دانیم که فلان مهارت خاص، می‌تواند برای فرزند ما موفقیت به‌همراه داشته باشد، اما باید توانایی و استعداد و علاقه کودک را هم در نظر گرفت. اگر کودک را به راهی ببریم که توانایی و علاقه او در آن زمینه کم است، در حقیقت فرصت را از او گرفته‌ایم.
هادی بیان کرد: کودک تا جایی که اجبار والدین بالای سرش باشد، آن فعالیت را دنبال می‌کند، اما به محض اینکه قدرت تصمیم گیری پیدا کند، جای دیگری خواهد رفت؛ باید استعداد کودک خود را کشف کنیم تا در آینده موفق شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان افزود: تحقیقات نشان داده است کودکانی که بعد از مدرسه به فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌پردازند، در مقایسه با دیگران، موفق‌تر هستند.

انتهای پیام

captcha