حمایت و انتقاد از شیوه اجرای مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم
کد خبر: 3730079
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

حمایت و انتقاد از شیوه اجرای مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن در سال جاری با تغییراتی در نحوه ضبط آثار و شیوه اجرا مواجه بود که این امر موافقان و مخالفانی را در میان گروه‌های تواشیح داشته است؛ ۴ گروه خوزستانی برتر در مرحله مقدماتی مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن در این باره نظرات خود را بیان کرده‌اند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، براساس اعلام نتایج مرحله مقدماتی مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم، 4 گروه العباد، الانوار، میعاد و انوارالزهراء به مرحله نهایی راه یافتند. ایکنای خوزستان با سرپرستان چهار گروه تواشیح راه یافته به مرحله نهایی مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن کریم گفت‌وگویی انجام داده است که با هم مرور می‌کنیم.

نصرالله بریچی، سرپرست گروه تواشیح العباد اهواز در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان اظهار کرد: امسال شاهد تغییراتی در گروه داوری و آیین نامه بودیم؛ تغییر آیین نامه‌ای که منجر به ضبط آثار گروه‌ها به صورت یکسان شد، خوب بود. چون با شیوه قبل کیفیت ضبط آثار متفاوت بود و این داوری را برای داوران مشکل تر می‌کرد که با شیوه جدید این مشکل برطرف شد.

سواری

وی ادامه داد: امسال هم دیدیم که گروه داوری شاهد تغییرات اساسی حضور داوران جوان در کنار پیشکسوتان بود؛ این جوان گرایی خیلی خوب است و قطعا حضور این داوران جوان در کنار پیشکسوتان نتیجه خوبی در آینده خواهد داد. چراکه نمی‌شود برای همیشه گروه داوری ثابت باشد و باید جوانان هم وارد عرصه شوند.

بریچی گفت: اعتراضاتی از برخی گروههای تواشیح شنیده شد که چرا داوران جوان به هیئت داوران اضافه شده‌اند، سوال این است که چرا گروهها سالهای گذشته به ثابت بودن داوران اعتراض کردند، و امسال هم به جوان شدن گروه داوری اعتراض دارند؟ جوان گرایی هیئت داوران کار خوبی است و آن را تایید می‌کنیم.

سرپرست گروه تواشیح العباد اهوازافزود: همچنین روند اجرایی مسابقات هم براساس آنچه که در سایت امور قرآنی ثبت شده دارای تغییراتی شده است و خیلی از گروهها درباره مسابقات سوال دارند. این شیوه کار را برای گروهها مشکل تر کرده چون چند اجرا را باید به صورت زنده داشته باشند و این سختی باعث می‌شود که کیفیت بالای اجراها را شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: برخی نسبت به اینکه چرا از خوزستان 4 گروه انتخاب شده است اعتراض داشته‌اند، باید بگویم که این خیلی طبیعی است، خوزستان در تواشیح بسیار قوی کار کرده و تواشیح خوانی خوزستانی‌ها اصیل است و در کنار تواشیح از همخوانی‌های قوی استفاده شده و در پاسخ به این نقد باید بگویم که تواشیح خوانی اصیل باید به جایگاه خود برسد.

همچنین باقر سواری، سرپرست گروه تواشیح میعاد اهواز در گفت‌وگو با ایکنا ازخوزستان، اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حجت‌الاسلام حسینی مسئول امور قرآنی سازمان اوقاف داشتیم، همه مدیران منتخب گروه‌های تواشیح کشور بر این موضوع تأکید داشتیم که برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات تواشیح به شیوه کنونی به نابودی تواشیح می‌انجامد.

سواری

وی ادامه داد: نکته مثبت برگزاری مسابقات تواشیح به شیوه حضوری آن بود که مسابقات به صورت یک محفل برگزار می‌شد و می‌توانست اوقات فراغت جوانان را پر کند. همچنین برگزاری مسابقات به شیوه سابق مشارکت مردم بیشتر بود و خانواده‌ها و دوستان در محل مسابقات حاضر شده و می‌توانستند اجراها را از نزدیک ببینند.

سواری با بیان اینکه معتقدم یک گروه دیگر از استان خوزستان می‌توانست به مرحله نهایی راه یابد، گفت: برای نخستین بار در تیم داوری مسابقات تواشیح از افراد جوان استفاده شد که این موضوع دارای جنبه‌های مثبت و منفی است. بالاخره داوران جوان باید از جایی شروع کنند و داوری مرحله مقدماتی مسابقات تواشیح که امتیاز آن در مرحله نهایی لحاظ نمی‌شود میدان خوبی برای کسب تجربه است. چرا که ما به داوران جوان نیاز داریم و پیشکسوتان تا همیشه نمی‌توانند داوری کنند.

سرپرست گروه تواشیح میعاد اهواز افزود: آنچه که ما از گروه داوری دیدیم متشکل از تعداد بیشتری از داوران جوان و تعداد کمتری از داوران باتجربه بود. بهتر بود که در ترکیب داوری برای هر بخش یک داور جوان و یک داور باتجربه استفاده می‌شد. ما با جوان‌گرایی موافقیم اما باید به تدریج انجام شود. این موضوع باعث اعتراضاتی از سوی برخی از گروه‌های تواشیح شد که بعضی از انتقادات آنها به حق بوده است.

وی عنوان کرد: هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که در مسابقات تواشیح چه رتبه‌ای را به دست می آورد. اجرای زنده است و غیرقابل پیش‌بینی. ما تلاش خود را می‌کنیم و تمرین‌ها را انجام می‌دهیم. البته در مسابقات داوری هم مهم است.

احمد سواری، سرپرست گروه تواشیح الانوار عین دو اهواز هم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این گروه در سال 85 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: برای اولین بار توانستیم در سال 91 رتبه نخست مسابقات استان خوزستان را به دست بیاوریم.

سواری

وی ادامه داد: مسابقات استان خوزستان با شرکت گروه‌های ممتاز برگزار شد اما متأسفانه گروه‌ تواشیح آل‌یاسین که سال گذشته رتبه برتر کشوری را به دست آورد و البته امسال هم اجرای خوب و قوی داشت به مسابقات کشوری راه نیافت.

سواری گفت: شیوه اجرای مسابقات مناسب نیست. در شیوه سابق شنونده و تماشاچیان در محفل حضور داشتند و گروه‌ تواشیح را تشویق می‌کردند. هیاهو و اشتیاق مسابقات قبلاً‌ بیشتر بود.

سرپرست گروه تواشیح الانوار عین دو اهواز بیان کرد: سطح داوری با شیوه کنونی و تصویربرداری از مسابقات ضعیف است و کیفیت مسابقات را پایین می‌آورد.

همچنین سیدعلی موسوی سرپرست گروه تواشیح انوارالزهراء بندرامام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا شعبه خوزستان اظهار کرد: این گروه تحت اشراف مسجدالزهرا فعالیت خود را آغاز کرد.

سواری

وی ادامه داد: گروه زیرنظر استادانی همچون حسن خانچی، سیدشریف موسوی و سیدکریم موسوی فعالیت خود را ادامه داد؛ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻭﻝ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ کشوری چهارمین جشنواره نغمه های آسمانی ارشاداستان قم ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 87، مقام اول کشوری دومین جشنواره بین المللی شمس طوس ارشاد اردبیل در سال 90، رتبه برگزیده برنامه تلویزیونی اسرا در سال 94، کسب مقام اول منطقه ای جشنواره گلدسته های مساجدسازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ماهشهر در سال 81 و... از جمله رتبه‌های برتر این گروه است. همچنین اعضای این گروه اعزاماتی را به سفر حج، کشورهای عراق و پاکستان داشته‌اند. 

موسوی در پایان گفت: آیین نامه به شکل کنونی و با حضور گروه واحد فیلمبرداری به صورت یکسان بسیار شیوه بهتری است.

سیما محسنی، خبرنگار ایکنا خوزستان 

انتهای پیام

captcha