راه‌های انس با قرآن
کد خبر: 3730151
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

راه‌های انس با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر موسسه پژوهشی راه حق با اشاره به اینکه ۱۴ روش کلی برای انس بیشتر با قرآن وجود دارد، تعدادی از این موارد را برشمرد و تشریح کرد.

///

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نخاولی، مدیر موسسه پژوهشی راه حق، در بیست و هشتمین جلسه هیأت قاریان قرآن مشهد مقدس که 23 تیرماه در موسسه فرهنگی قرآن و عترت فاطر مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه می‌توان از قرآن بهره‌های متفاوتی گرفت، اظهار کرد: یک نمونه کوچک از این بهره این است که می توان با این کتاب و کتابت آن، هنر خویش را به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: به طور کلی 3 نوع نگاه به قرآن وجود دارد که یک نگاه، نگاه کتاب شناسانه بوده و علوم و تاریخ قرآن را پدید آورده است. نگاه دیگر، نگاه علمی و تخصصی است که حول و حوش آن تخصصات زیادی مانند تذهیب، خطاطی، صوت، لحن، تجوید، قرائت و تفسیر شکل گرفته است.

نخاولی با اشاره به نگاه امام علی(ع) به قرآن، تصریح کرد: با این حال این موارد هیچکس را نجات نمی‌دهد. نگاه حضرت علی(ع) به قرآن نگاهی نجات‌بخش است که متقین اینگونه به کتاب خدا می‌نگرند. در حقیقت ایشان دوای درد خویش را با قرآن می‌یابند.

این مفسر و پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه این افراد با نگاه به روایات مربوط به آیات قرآن و عرضه خویش به آن، مشکلات خود را حل می‌کنند، گفت: لازمه این امر انس با قرآن است که 14 راه کلی برای دست‌یابی به این انس تعریف می‌شود؛ یکی از راه‌های انس با قرآن، قرائت یعنی خواندن این کتاب با درک معناست. البته باید توجه داشت قرائت امری لازم اما مطلوب نیست.

تلاوت؛ حداقل ارتباط با قرآن

نخاولی تأکید کرد: حداقل ارتباط با قرآن، تلاوت است؛ در حقیقت تلاوت، آن خواندنی است که در پی آن انسان روان باشد. ادای حق تلاوت قرآن نیز به این معناست که بین خواندن و عزم بر تغییر فاصله‌ای نباشد و به محض اینکه فرد نسبت به آیات قرآن فهمی حاصل کرد، تصمیم برای تغییر را نیز اتخاذ کند.

وی با اشاره به آیات آخر سوره اسراء در مورد سومین راه افزایش انس با قرآن، ابراز کرد: کسی که ترتیل قرآن را بتواند درک کند، قرآن طوری بر او اثر می‌کند که نمی‌تواند خویش را کنترل کرده و به سجده می افتد. در واقع چینش حکیمانه آیات قرآن از نظر موضوع فوق تصور انسان است و آن را تنها خدا و پیامبرش درک می کنند.

مدیر موسسه پژوهشی راه حق با بیان اینکه اگر کسی درک اندکی از مقام ترتیل قرآن را به دست آورد، شاکله ذهنی وی تغییر می‌کند، گفت: سومین راه نفوذ به قرآن ترتیل است. البته این به غلط جا افتاده که ترتیل تنها نوع خاصی از خواندن قرآن با سرعت خاصی است. مساله دیگر نیز این است که ترتیل عبارت است از ادا حروف و معرفت وقوف. این بیان، بخشی از مفهوم ترتیل است اما ترتیل به قدری مهم است که خداوند از ما آن را نخواسته و فقط خود و پیامبر(ص) را شایسته آن دانسته است.

انتهای پیام

captcha