آموزه‌های رضوی را در مقیاس فرازمانی و مکانی رقم بزنیم/ دهه کرامت؛ رمضان اندیشه حوزویان
کد خبر: 3730222
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

آموزه‌های رضوی را در مقیاس فرازمانی و مکانی رقم بزنیم/ دهه کرامت؛ رمضان اندیشه حوزویان

گروه حوزه‌های علمیه ــ مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه همایش سیره امام رضا(ع) آغاز راه در ترویج اندیشه‌های رضوی است، اظهار کرد: آموزه‌های رضوی را در مقیاس فرازمانی و مکانی و بین‌المللی رقم بزنیم. دهه کرامت در میان حوزویان هم باید رمضان اندیشه باشد و بتوانیم بیش از پیش با آموزه‌ها و معارف این امام همام آشنا شویم.

آموزه‌های رضوی را در مقیاس فرازمانی و مکانی رقم بزنیم/ دهه کرامت؛ رمضان اندیشه حوزویان

به گزارش ایکنا؛ نوبت صبح همایش سیره امام رضا(ع) همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت با حضور جمعی از استادان حوزه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، مسئول بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در استان قم امروز 24 تیرماه در همایش سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در برپایی این همایش انجمن‌های علمی حوزه، حرم حضرت معصومه و مرکز مدیریت حوزه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ما همکاری داشته‌اند.

وی احیای امر اهل بیت(ع) بر اساس روایتی از امام رضا(ع ) را از مهم‌ترین اهداف این همایش برشمرد و بیان کرد: به صورت مصداقی می‌توان گفت احیای امر اهل بیت(ع) ترویج سیره ایشان  و ترویج گفتمان سیره‌پژوهی در میان نخبگان حوزوی است که متاسفانه سیره‌پژوهی اجتهادی و علمی تبدیل به دغدغه در میان آنان نشده است.

راد بیان کرد: وجه تمایز این همایش از سایر همایشات رویکرد علمی و پژوهشی آن است؛ زیرا همایش‌های دیگر عمدتا رویکرد ترویجی دارند، لذا بنا بر این است که با رویکرد اجتهادی به این مقوله بپردازیم همچنین بزرگداشت دهه کرامت از دیگر اهداف این همایش است.

وی افزود: دهه کرامت در میان حوزویان هم باید رمضان اندیشه باشد و بتوانیم بیش از پیش با آموزه‌ها و معارف این امام همام آشنا شویم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در این همایش گفت: دهه کرامت سال روز میلاد مهر همیشه تابان ایران و خراسان و ماه منیر قم حضرت معصومه(س) است که باید همه آن را گرامی بداریم.

وی افزود: دهه کرامت امسال برای انجمن‌های علمی حوزه متفاوت است، زیرا شاهد برپایی این همایش با عظمت تا همکاری مدیران انجمن‌ها در برپایی نشست‌هایی علمی در مشهد هستیم.

هاجری عنوان کرد: این اولین همکاری میان بنیاد پژوهش‌ها و انجمن‌های علمی حوزه است و باید آموزه‌های رضوی را در مقیاس فرازمانی و مکانی و بین‌المللی رقم بزنیم بنابراین این همایش آغاز راه است.

هاجری بیان کرد: برگزاری منظم کرسی‌های علمی وهم‌اندیشی در مراکز عالی استان ها با عنوان بر بال اندیشه، تدوین موسوعه‌های آیات و روایات در عرصه‌های مختلف علوم انسانی و اسلامی، ایجاد ستاد خادمان حوزه و انقلاب اسلامی از جمله طرح‌های اساسی در زمینه همکاری میان انجمن‌های حوزه و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: این همایش به شکل کارکاه یک روزه امام رضاشناسی برگزار و به شرکت‌کنندگان، گواهینامه حضور در همایش اعطا خواهد شد و استادان برجسته حوزه به مباحث قرآنی و کلامی خواهند پرداخت و در نوبت عصر نیز مباحث تاریخی و سیاسی مورد بحث قرار می‌گیرد.

همچنین در نوبت صبح این همایش حجج اسلام جوادی آملی، علی نصیری، رضا برنجکار و مهدوی‌راد به ارائه مباحث کلامی و قرآنی خود با استناد به سیره علمی امام رضا(ع) پرداختند و در نوبت عصر نیز سیره تاریخی و سیاسی آن حضرت بحث خواهد شد.

خبرهای مشروح این همایش متعاقبا ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

captcha