تئاتر زبان وفاق و اخلاق است
کد خبر: 3730289
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

تئاتر زبان وفاق و اخلاق است

گروه شهرستان‌ها - مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تئاتر زبان وفاق و اخلاق است، از هنر به عنوان زبان گویای هر جامعه نام برد.

پوششی// تئاتر زبان وفاق و اخلاق است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، 24 تیرماه در مراسم آئین اختتامیه هفتمین جشنواره منطقه‌ای میثاق که در محل سینما ایران کاشمر برگزار شد، با اشاره به اینکه تئاتر دیالوگ و گفت‌وگو در فضای اجتماعی ایران و زبان نقاد اجتماعی است، اظهار کرد: جامعه جوان ایران و مطالبات جدید و انتقال فرهنگ از نسل کهن به نسل جدید نیازمند یک زبان زیبا و بین‌المللی است.
وی با اعلام اینکه هرچند تئاتر قدمتی به اندازه عمر انسان دارد ولی به اندازه تحولات جوامع نیز تحول پیدا کرده است، اظهار کرد: نه تنها هنر نشان دهنده روح انسانی و پویایی جامعه ایران است بلکه در میان هنرها تئاتر یک مزیت ویژه دارد.
مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تئاتر زبان وفاق و اخلاق است، ادامه داد: دهه کرامت امسال به عنوان «امام رضا(ع)، اسوه اخلاق و گفت‌وگو» نام گرفته است.
وی با اعلام اینکه در جامعه کنونی نیازمند اخلاق و گفت‎وگو هستیم، بیان کرد: هیچ رسانه‌ای به اندازه تئاتر، وظیفه توسعه اخلاق و گفت‌وگو را به خوبی نمی‌تواند انجام دهد.
مروارید با بیان اینکه تئاتر تدثیرات بسیاری بر ادبیات، موسیقی و تعالی فرهنگ دینی دارد، افزود: این نقطه نوید و روشنی است برای توسعه ملی که هفتمین جشنواره میثاق با حضور هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، سیستان و بلوچستان و یزد به صورت منطقه‌ای برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه شهر کاشمر و ترشیز از قدمتی کهن برخوردار هستند، شبیه خوانی، تعزیه خوانی و مجامع فرهنگی کاشمر از قدیم زبانزد دانست و بیان کرد: امیدوارم با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و توجه به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد بتوانیم پویایی، سرزندگی و نشاط اجتماعی را که نیاز امروز ما است برآورده سازیم.
وی در پایان از تمامی برگزار کننده هفتمین جشنواره منطقه‌ای میثاق در کاشمر تقدیر و تشکر کرد.
در این مراسم همچنین حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با بیان اینکه بسیار خوشحال هستم از اینکه توانستم در آئین اختتامیه جشنواره میثاق شرکت کنم، افزود: بضاعت هنرمندان تئاتر بسیار بیشتر از این حرف‌ها است.
حمید نیلی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای دغدغه‌های کشور کاری انجام دهیم هنرمندان عرصه تئاتر کمک‌های بسیاری می‌توانند داشته باشند، افزود: این هنرمندان عرصه تئاتر هستند که برای ترویج سبک زندگی، ترویج آداب و رسوم می‌توانند کاری انجام دهند.
وی با اعلام اینکه باید به هنرمندان تئاتر توجه بیشتری کرد، بیان کرد: باید از این ظرفیت برای ترویج آداب، رسوم و سبک زندگی ایرانی اسلامی استفاده کنیم.
هنر می‌تواند خاک غفلت را کنار بزند
در ادامه مراسم محمد حسین زاده، معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه جشنواره میثاق، میثاقی بین جامعه هنری، هنرمندان تئاتر و نمایش است، گفت: هیچ ابزار و فرصتی به اندازه هنر نمی‌‎تواند و نخواهد توانست به ارتقاء فرهنگ کشور کمک کند.
حسین زاده با اشاره به اینکه گنج‌های بسیاری داریم که به خاطر غفلت و کم کاری مدیران و مسئولان در زیر غبار غفلت پنهان شده‌اند، اظهار کرد: چه تئاتر انتقادی باشد و یا تعریف و تمجید هر دو نگاه به اعتلاء و فرهنگ انقلاب اسلامی کمک می کند.
وی با تأکید بر اینکه هنر یک آرمان بزرگ است، افزود: اگر هدف هنر دست پایین گرفته شود ابزار دست مادی‌گرایان خواهد شد.
معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه امان رضا(ع) با اشاره به اینکه باید آرمان‌ها را بزرگ ببینیم و هنر را برای آن آرمان‌ها هزینه کنیم، عنوان کرد: بزرگمردانی از کشور ما بزرگ‌ترین هنرشان شهادت بود.
در عرصه هنر اعتقادی به رقابت ندارم

پوششی// تئاتر زبان وفاق و اخلاق است
حسن مدرس مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر نیز در این مراسم با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران و هشت گروه شرکت کننده در جشنواره منطقه‌ای میثاق، گفت: ما نه تنها فرصتی را نسوزانده‌ایم بلکه در یک خلأ فرصتی را ایجاد کردیم.
مدرس مقدم با بیان اینکه در یک فضا فرصتی را برای هنرمندان ایجاد کردیم، بیان کرد: تلاش می‌کنیم این عرصه در سال‌های آینده پربارتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در این عرصه کاستی‌ها و نقایصی داشته‌ایم، اظهار کرد: خوشبختانه هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره تمام تنگناها و مشکلات ما را درک کرده و ما را همراهی کردند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر افزود: هرچند در عرصه هنر اعتقادی به رقابت ندارم اما از تمامی هنرمندان دعوت می‌کنم در فستیوال‌های بعدی فارغ از یک فضای رقابتی ما را همراهی کنند.

انتهای پیام

captcha