آغاز به کار بنیاد طب ایرانی/ بهره‌گیری از خیرین سلامت در اصلاح سبک زندگی
کد خبر: 3730489
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

آغاز به کار بنیاد طب ایرانی/ بهره‌گیری از خیرین سلامت در اصلاح سبک زندگی

گروه سلامت ــ بنیاد طب ایرانی با همکاری مجمع خیرین سلامت با هدف توسعه و ارتقای سبک زندگی و خود مراقبتی در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

آغاز به کار بنیاد طب ایرانی/ بهره‌گیری از خیرین سلامت در اصلاح سبک زندگی به گزارش خبرنگار ایکنا؛ بنیاد طب ایرانی صبح امروز 25 تیرماه با حضور محمد رضا شمس اردکانی، رئیس این بنیاد حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه تهران و سید عباس پور و هاشمی قائم مقام مجمع خیرین سلامت کشور همزمان با اجلاس سراسری زنان خیرین سلامت کار خود را آغاز کرد.

اردکانی در نشست خبری این مجمع با بیان اینکه این بنیاد براساس ظرفیت بی‌نظیر طب ایرانی که در طول سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است گفت: در تمام جهان طب ایرانی به عنوان یک مکتب عرصه سلامت مورد استفاده قرار گرفته و در کشورهای مختلف که ما الان طب خود را از آنها گرفته‌ایم از منابع آن وام گرفته‌اند.

وی ادامه داد: بنیاد طب ایرانی قرار است برای مجموعه‌های دانشگاهی و مردم به عنوان یک چتر سلامت و یک پل در عرصه بین‌المللی در بین کشورهای مختلف شناخته شود. حفظ و ارتقای سلامت مهمترین هدف این بنیاد خواهد بود.

رئیس پیشین دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امروز دنیا آزاد در انتخاب شیوه درمان است گفت: ما باید به روشی در سلامت برسیم که مورد وثوق مردم بوده و آن را توسعه دهیم. وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند تشکیل دانشکده طب سنتی برای من یک مژده است ما باید تمامی سعی خود را بکنیم که طب ایرانی را توسعه داده و در این راستا بنیاد طب ایرانی نیز که از امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند در این راستا گام برمی‌دارد.

شمس اردکانی در پاسخ به ایکنا در رابطه با نقش این بنیاد در همگرایی پژوهشگران و فعالان حوزه طب ایرانی و پیشگیری از سوء استفاده از دین در این عرصه عنوان کرد: قوانین مشخصی برای این موضوع وجود دارد و چنانچه این قوانین وظیفه خود را انجام ندهند باید نهادهای نظارتی ورود پیدا کرده و از این سوء استفاد‌ها پیشگیری کنند.

وی افزود: این بنیاد سعی دارد به صورت فراگیر تمامی کسانی که مجاز به فعالیت در این حوزه هستند را جمع کرده و یک ظرفیت سازی در حوزه‌های مورد نیاز مردم انجام دهند. این بدان معنی نیست که ما به عنوان یک نهاد قانون گذار عمل کنیم آنچه مهم است این است که در این حوزه کارهای تحقیقاتی انجام شود و با توجه به تبادل اطلاعات و تجارب آکادمیک در حوزه ایرانی به سمت همگرایی فعالان این حوزه پیش برویم.

تمایز بین طب ایرانی و طب سنتی

وی در رابطه با تمایز بین طب ایرانی و طب سنتی نیز عنوان کرد: از لحاظ معنا هیچ تمایزی در این رابطه وجود ندارد عمده کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کسانی هستند که در طب نوین فارغ التحصیل شده و تخصص خود را در طب سنتی گرفته‌اند. طب ایرانی طبی است که در حوزه فرهنگی و جغرافیایی ایرانی شکل گرفته، به نتیجه رسید مورد وثوق مردم بوده و یک شکل و یک هدف را با طب سنتی دارد.

در ادامه این نشست حسین رضایی زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با بیان اینکه امروز سالروز تصویب سند گیاهان دارویی و طب سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است گفت: قرار است این روز به عنوان روز طب ایرانی نامگذاری شود. در همین روز ما اعلام به کار بنیاد طب ایرانی را به عنوان یک سازمان مردم نهاد اغاز می‌کنیم این بنیاد با همراهی خیرین سلامت و مردم قرار است فعالیت کند.

رضایی زاده افزود: اساسنامه این بنیاد با بند 12 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب که در مورد احیای طب سنتی است هماهنگ و همخوان است.تلاش ما در قدم اول براساس این اساسنامه توجه به اصلاح سبک زندگی و پرداختن به آموزش‌های خود مراقبتی و فعالیت‌ها و پژوهش‌های بین رشته‌ای در این حوزه است.

وی افزود: فعالیت‌های بین رشته‌ای در طب ایرانی متولی خاصی ندارد ما سعی داریم در بنیاد تولیت این حوزه را برعهده گرفته و در این راستا اقدام کنیم ضمن اینکه در حوزه ترویج و آموزش سبک زندگی همین وضعیت برقرار است. قدم اول ما ساماندهی این حوزه و کمک از خیرین برای سرمایه گذاری و تولید محتوای آموزشی متناسب با نسل جدید باشد.

رضایی زاده یاد آور شد: فضای آموزشی ما فضای مغتنمی برای آموزش کودکان بوده علیرغم آن ما هیچ گونه تلاشی برای آموزش سبک زندگی به کودکان نکرده‌ایم لذا بنیاد قرار است فعالیت‌های را در این راستا انجام دهد.

وی تاکید کرد: سیاست‌های بنیاد در هماهنگی و همخوان با سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه طب ایرانی بوده و هیچ گونه تقابل یا موازی کاری با آن ندارد.

رضایی زاده در ادامه به موضوع برندینگ طب ایرانی پرداخت و عنوان کرد: در عرصه بین‌المللی آنچه اهمیت دارد برندینگ این طب است غربی‌ها طب سنتی ما را پرشین مدیسن می‌دانند اگر ما ترجمه لغوی آن را به کار می‌بردیم می‌بایست می‌گفتیم طب فارسی که در این صورت برخی از کشورهای همسایه ما نیز از آن استفاده و چه بسا دستاوردها و شخصیت‌های ما را به نام خود ثبت می‌کردند چنانچه چند روز گذشته ترکیه در تلاش برای ثبت ابن سینا به عنوان یک فرد اهل ترکیه به کار برد. عنوان طب ایرانی هم از این سوء استفاده‌ها جلوگیری می‌کند و هم اینکه طب ایرانی را به عنوان یک برند بین المللی مطرح می‌کند.

رئیس دانشکده طب ایرانی در ادامه با بیان اینکه وزارت بهداشت با عطاری‌ها مشکل خاصی ندارد گفت: عمده مخالفت وزارت بهداشت با دخالت در درمان و فروش دارو از سوی عطاری‌ها است. اخیرا وزارت بهداشت با همکاری صنف عطاری‌ها و استانداری برنامه‌های آموزشی را برای آنها برگزار می‌کند.

همچنین در ادامه این نشست سید عباس پور هاشمی قائم مقام مجمع خیرین سلامت نیز با اشاره به حضور خیرین سلامت در تشکیل این بنیاد گفت: مجمع با داشتن 250 شعبه و 100 هزار نفر عضو در سراسر کشور با ساماندهی هفت هزار عضو هیئت امنا برای توسعه بنیاد فعالیت خود را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به ایکنا مبنی بر نحوه کمک مجمع به این بنیاد اظهار کرد: با توجه به ارتباط‌های که مجمع با مردم دارند می‌توانیم در بخش مالی و معرفی بنیاد به مردم و خیرین کمک کرده همچنین وارد مباحث آموزشی شده و به عنوان تشکیلات مردمی بنیاد را توسعه دهیم.

وی یاد آور شد: هر جایی که آگاهی مردم زیاد باشد نمی‌توان از باورهای آنها سوء استفاده کرده و فرصتی را برای شیادان در این حوزه فراهم کرد.

انتهای پیام 

 

captcha