مطالعات قرآنی استاد دانشگاه «ارلانگن» در یک نگاه
کد خبر: 3730735
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

مطالعات قرآنی استاد دانشگاه «ارلانگن» در یک نگاه

گروه بین‌الملل - پروفسور «جرج تامر»، استاد فلسفه شرق و مطالعات ‌اسلامی در دانشگاه ارلانگن کتاب‌ها و مقالات زیادی در حوزه فلسفه و کلام اسلامی نوشته و در آثار خود بارها به بررسی آثار فارابی، ابن‌رشد و غزالی(از دانشمندان مسلمان) پرداخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ تحقیقات اخیر پروفسور جورج تامر (Georges Tamer) شامل نگارش کتاب «هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» و در عین حال، بررسی و ترجمه کتاب «تلخیص نوامیس افلاطون» اثر فارابی است. پروفسور تامر که در لبنان متولد شده و به دلیل مشکل فلج اطفال نتوانسته به طور منظم در مدرسه حاضر باشد، بعدها در آلمان در حوزه فلسفه، مطالعات اسلامی، جامعه‌شناسی و زبان‌شناسی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده است.

جرج تامر در سال 2000 دکترای خود را در رشته فلسفه در دانشگاه آزاد برلین با تمرکز بر فلسفه اسلامی و بحران مدرنیته، نظریات لئو اشتراوس و فلسفه اسلامی گرفت و بعدها در سال 2007 او در حوزه مطالعات اسلامی در دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ به بالاترین درجه علمی رسید.

پروفسور تامر در سال‌های 2002-2003 با گروه مدرنیته و اسلام در مؤسسه مطالعات پیشرفته برلین همکاری داشت و در سال 2006 عضو موسسه مطالعات پیشرفته در دانشگاه پرینستون آمریکا بود. او همچنین عضو انجمن شرقی آلمان، انجمن دانشگاه آلمان و انجمن مطالعات خاورمیانه و انجمن شرقی آمریكا است. او علاقه زیادی به تحقیقات در حوزه هرمنوتیک قرآنی، فلسفه و کلام اسلامی، ادبیات عرب و گفتمان بین ادیان دارد.

اثر جدید جرج تامر با عنوان «هرمنوتیک قرآنی گونتر لولینگ» در اکتبر سال جاری به بازار کتاب می‌آید. بر مبنای نظریات گونتر لولینگ، قرآن اصالتاً دارای منشأ مسیحی است. این نظر لولینگ سال‌ها خوراک خوبی برای مخالفان اسلام بود. کتاب جدید تامر که نتیجه کار تحقیقاتی فشرده است، نگاهی انتقادی به نظریات و نوشته‌های لولینگ دارد. در این راستا، سمیناری نیز نوزدهم و بیستم ژوئن سال جاری در دانشگاه ارلانگن برگزار شد.

علاوه بر این، این استاد دانشگاه در سال‌های اخیر مشغول بررسی، ترجمه و ویرایش کتاب «تلخیص نوامیس افلاطون» بوده است. تلخيص نواميس افلاطون، اثری از فارابی، به زبان عربی و با موضوع فلسفه است. فارابی در این اثر، رساله نوامیس (قوانین) افلاطون را تلخیص و رمزگشایی کرده است.

انتهای پیام

captcha