نگاهی به مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سال سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی
کد خبر: 3730793
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۶
گزارش ایکنا خوزستان از موسسه علامه مخبردزفولی/

نگاهی به مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سال سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

گروه فرهنگی ـ مؤسسه فرهنگی علامه مخبردزفولی یکی از مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های فعال شهرستان دزفول است که در 24 سال گذشته در چنین روزهایی در ایام عید سعید غدیر خم فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون با همت به فعالیت های فرهنگی و قرآنی خود ادامه می دهد.

 

آشنایی با مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

 

به گزارش ایکنا از خوزستان، مؤسسه فرهنگی علامه مخبردزفولی یکی از مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های فعال شهرستان دزفول است که در 24 سال گذشته در ایام عید سعید غدیر خم با هدف ارائه خدمات فرهنگی و ترویج کتابخوانی فعالیت خود را آغاز کرده است. 

 مؤسسه فرهنگی علامه مخبر دزفولی در 2 طبقه و با مساحت 1600 مترمربع و زیربنای 2500 مترمربع مشتمل بر بخش‌هایی چون مخزن کتابخانه، سالن‌های مطالعه مجزای آقایان و بانوان، تالار رقمی (دیجیتال)، سالن کنفرانس و مخزن کتب نفیس خطی و چاپ سنگی است.

محسن ریاضی معاون فرهنگی این مؤسسه، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره این فعالیتها بیان کرد: بیشتر نمود مؤسسه فرهنگی علامه مخبردزفولی به دلیل کتابخانه و سالن های مطالعه آن است که فرصت کم نظیری برای دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و سایر اقشار فرهیخته فراهم کرده است. این کتابخانه فضای شاد و مفرحی دارد و از ظرفیت بالایی به لحاظ امکانات برخوردار است و از همین رو دانش‌آموزان و دانشجویان به عضویت در این کتابخانه گرایش زیادی دارند، معمولا کسانی که عضو این کتابخانه می‌شوند تا آخرین مقاطع تحصیلی خود از این مکان، استفاده می کنند. کتابخانه علامه مخبر در بحث کتاب‌های کمک آموزشی(ویژه دانش آموزان پشت کنکوری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی) تقریبا در استان بی نظیر است.

آشنایی با مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

وی با بیان اینکه کتابخانه علامه مخبر دزفولی جزء اولین کتابخانه‌های استان است که به صورت غیردولتی اداره می‌شود، افزود: ماهانه 1200 نفر به کتابخانه مراجعه می‌کنند و از خدمات آن بهره می‌برند. از سال 73 تاکنون 25 هزار نفر عضو این مؤسسه شده‌اند و از خدمات مؤسسه در زمینه‌های آموزشی و منابع کتابخانه استفاده کردند.

 معاون فرهنگی این مؤسسه اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کتاب‌هایی که این کتابخانه نگهداری می‌شود، در مباحث دینی، علوم قرآنی و دینی است اما با این وجود ، متأسفانه طلاب و دانشجویان رشته‌های علوم قرآنی و دینی استقبال چندانی از این مجموعه نمی کنند.

بالای 40 درصد از کتاب‌های ما کتب دینی مرتبط با موضوعات قرآنی است

آشنایی با مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

 ریاضی افزود: شاید بالای 40 درصد از کتاب‌های ما کتب دینی مرتبط با موضوعات قرآنی است که در نوع خود مجموعه خوبی است. قریب 34 هزار کتاب و بیش از 27 هزار عنوان کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود که بالای 40 درصد آنها کتب حوزه دین؛ انواع و اقسام تفاسیر، کتب علوم قرآنی، تاریخ قرآن و ... است.

 معاون فرهنگی مؤسسه فرهنگی علامه مخبر دزفولی با اشاره به مخزن کتب نفیس خطی و چاپ سنگی این مؤسسه فرهنگی اظهار کرد: بخشی از نسخه‌های خطی که این مکان نگهداری می‌شود خریداری و بخشی دیگر نیز اهدایی است که این نسخه‌ها در یک فضای جداگانه نگهداری می‌شوند؛ چون شرایط نگهداری نسخه‌های خطی شرایط ویژه‌ای به لحاظ نور، دما و... است. از طرفی به دلیل ارزش بسیار بالایی که این نسخه‌ها دارند، ضروری است که در مکانی نگهداری شوند که از سایر آسیب‌های احتمالی در امان باشند.

آشنایی با مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

نگهداری از 100 نسخه خطی در کتابخانه علامه مخبر 

وی ادامه داد: این نسخه‌ها برخی خطی و برخی چاپ سنگی است. نسخه‌های خطی حدود 100 نسخه هستند که میکروفیلم آنها هم به منظور استفاده متتبعان و پژوهشگران تهیه شده است. بخش عمده‌ای از نسخه‌ها چاپ سنگی هستند. این نسخه‌ها در موضوعات مختلف و با توجه به صبغه‌ای که گردانندگان مجموعه دارند، غالباً دینی هستند.

ریاضی در ادامه یکی از امکانات کتابخانه علامه مخبر را تالار رقمی یا دیجیتال عنوان کرد و گفت: ما با تمام حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان مکاتبه کرده ایم که امکانی فراهم کرده ایم با عنوان «تالار رقمی» یا تالار دیجیتال که با استفاده از این امکان، می توانید به کلیه منابع دیجیتال شده کتابخانه ملی، دسترسی داشته باشید و هر نسخه‌ای که آنجا دیجیتال شده، اینجا نیز در اختیار شماست اما متأسفانه آمار مراجعات ماهیانه به این تالار بسیار اندک است.. گروه هدف این بخش افراد خاصی نظیر دانشجویان مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه و حوزه هستند. این کتابخانه هفتمین مرکز در کل کشور و تنهاترین مرکز جنوب غرب کشور هستیم که از امکان تالار دیجیتال(رقمی) برخوردار است.

نگاهی به مؤسسه علامه مخبر دزفولی با 24 سابقه فعالیت فرهنگی و قرآنی

معاون فرهنگی مؤسسه فرهنگی علامه مخبر دزفولی گفت: علاوه بر فضای کتابخانه کلاس‌های مختلفی در این مؤسسه برگزار می‌شود و با داشتن سالن اجتماعات مناسب، برخی فعالیت‌های فرهنگی شهر دزفول به میزبانی این مؤسسه انجام می شود. با توجه به سابقه ای که این مؤسسه دارد برای مردم شناخته شده است. در حال حاضر روزهای پنج‌شنبه جلسات «خودسازی در آئینه معاد» برگزار می‌شود که 40 دقیقه بحث و 40 دقیقه پرسش و پاسخ در حوزه دین است. از جمله دوره هایی که در این مؤسسه برگزار شده است می توان به آموزش تخصصی ترجمه قرآن، کلاس های سبک زندگی اسلامی نظیر: معیارهای انتخاب همسر، همسرداری، پرورش مذهبی کودکان و نوجوانان، گناه شناسی، خودسازی(چندین دوره)، مهدویت و... اشاره کرد.

امضای تفاهم‌نامه با بزرگ‌ترین مرکز عاشوراشناسی کشور 

وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: یکی از فعالیت هایی که در این مؤسسه انجام شد امضای تفاهم‌نامه با مؤسسه فرهنگی- هنری فرهنگ عاشورا است که به دنبال آن این مؤسسه در ساختمان کتابخانه استقرار یافت. این مؤسسه بزرگ‌ترین مرکز عاشوراشناسی کشور است که بیش از 5 هزار عنوان کتاب تخصصی در حوزه عاشورا و امام حسین (ع) دارد.
ریاضی گفت: اتفاق خوبی که اخیراً افتاد، افتتاح شعبه دوم این کتابخانه است. ساختمانی از سوی مرحوم حاج عیدی رفیعیان وقف شد که تجهیز شد و به نام کتابخانه زنده‌یاد حاج عیدی رفیعیان در خیابان آفرینش افتتاح شد. بخشی از فعالیت‌های مؤسسه در این کتابخانه انجام می‌شود.

افزودن دو سالن و یک مسجد به مؤسسه فرهنگی علامه مخبر

معاون فرهنگی مؤسسه فرهنگی علامه مخبر دزفولی خاطرنشان کرد: به جهت این فعالیت‌ها مؤسسه علامه مخبردزفولی از سوی وزارت ارشاد و سپس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان کتابخانه برگزیده استان و کشور انتخاب شده است که آخرین بار، در سال 95 به عنوان کتابخانه برگزیده جمهوری اسلامی انتخاب شد و به زودی با افزایش سطح زیربنای این مجموعه، دو سالن و یک مسجد به مؤسسه افزوده می شود که اقدامات اولیه برای این کار، صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ریاضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۱۷:۰۱
0
0
نظرات هیچکس مشخص نیست چرا چرا آخه مشکلی هست؟
captcha