بهره‌گیری از نسخه بی‌بدیل اسلام در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی/ ارزیابی انطباقی الگوهای تجربی با شئون دین
کد خبر: 3730804
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کامیار ثقفی:

بهره‌گیری از نسخه بی‌بدیل اسلام در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی/ ارزیابی انطباقی الگوهای تجربی با شئون دین

گروه اندیشه - رئیس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه اسلام نسخه بی‌بدیل در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: ارزیابی انطباقی الگوهای تجربی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی با شئون دین ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام صبح امروز سه‌شنبه، ۲۶ تیرماه جاری در مرکز همایش‌های صدا و سیما آغاز به کار کرد.

در آغاز این همایش، کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد ضمن خیرمقدم به حضار به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: نگرش اسلام به آسیب‌های اجتماعی، اهمیت و چیستی، ضرورت‌های پرداختن به آنها، آثار و پیامدهای آن و راه‌های پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها در این همایش مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: قطعا از یک جامعه دینی که برآمده از مبانی اسلام و انقلاب اسلامی است و مبتنی بر نظام اسلامی شکل گرفته انتظار می‌رود نحوه صحیح و درست زندگی و نیز مواجهه با مشکلات را از دین استخراج کند.

ثقفی افزود: مکتب مبین اسلام نسخه بی‌بدیلی است که خداوند متعال آن را برای بشر فرو فرستاده و از این مکتب می‌توان برای پیشگیری از آسیب‌ها بهره برد. اگر چه استفاده از الگوهای مبتنی بر تجربه بشر قابل بهره‌گیری است، اما این منوط به عدم تعارض با شئون مختلف دین است.

وی با بیان اینکه ضرورت ارزیابی انطباقی آنها وجود دارد، گفت: مطابق آنچه در عرصه علوم تجربی شاهدیم، در بسیاری موارد فعالیت آنها و محصولات عرضه شده آن منجر به مسئله و مشکل جدیدی در جامعه می‌شود.

رئیس دانشگاه شاهد با تاکید بر اینکه در این همایش سعی شده به مبانی اسلام در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی توجه داده شود، افزود: استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور، ایجاد حساسیت‌های مضاعف دانشمندان سرآغازی برای ایجاد بستری لازم برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی است و از جمله اهداف جزئی‌تر همایش است.

وی ادامه داد: همایش از دی‌ماه سال گذشته کلید خورد اما به لحاظ عملیاتی از اسفندماه در سطح جامعه مطرح شد، اگرچه برای برگزاری این همایش در تراز مورد نظر به زمانی بیش از این احتیاج است.

بهره‌گیری از نسخه بی‌بدیل اسلام در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی/ ارزیابی انطباقی الگوهای تجربی با شئون دین

ثقفی افزود: این همایش آغاز یک حرکت جهادی است و سعی ما بر آن بوده است تا سهم کوچکی در این جهاد مقدس داشته باشیم. اگرچه کار اصلی بر عهده محققین است تا جهادگونه در این عرصه حضور پیدا کنند و موضوع این همایش را محور تحقیقات خود قرار دهند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این همایش سرآغاز سلسله مطالعات در بررسی آسیب‌های اجتماعی باشد و در این زمینه نقش ایفا کند و با یاری متخصصان توانمند بتوان آن بخش از زشتی‌هایی جامعه که ما را آزار می‌دهد از جامعه زدوده شود.

یادآور می‌شود، در همایش یک‌روزه مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام، در شش پنل تخصصی با عناوین «مبانی روش‌شناسی مواجهه اسلامی با آسیب‌های اجتماعی»، «مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی»، «خانواده و سبک زندگی»، «اعتیاد و مفاسد اخلاقی»، «حاشیه‌نشینی» و «رسانه و فضای مجازی» تعداد ۴۶ مقاله ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

captcha