هجمه‌های داخلی و خارجی تأثیری بر عملکرد شورای نگهبان نداشته است
کد خبر: 3730958
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

هجمه‌های داخلی و خارجی تأثیری بر عملکرد شورای نگهبان نداشته است

گروه سیاسی ــ عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: مؤثر بودن نظارت شورای نگهبان و بی‌توجهی به نام‌ها و سوابق افراد و رصد علمکرد افراد برای تأیید صلاحیت آنها باعث شده که در برهه‌های مختلف به ویژه در آستانه ایام انتخابات با هجمه‌های غیر منصفانه از سوی برخی در داخل و تخریب هدفمند از سوی دشمنان در خارج مواجه شود که خوشبختانه این مسائل باعث نشده که اعضای شورای نگهبان تحت تأثیر این فشارها به وظیفه دینی، انقلابی و قانونی خود عمل نکنند.

هجمه‌های داخلی و  خارجی تأثیری بر عملکرد شورای نگهبان نداشته استبه گزارش ایکنا، امروز، 26 تیرماه، مصادف است با سالگرد تأسیس شورای نگهبان؛ نهادی که براساس قانون اساسی وظیفه مطابقت قوانین با شرع و قانون اساسی و نظارت بر فرآیند انتخابات را برعهده دارد و از این منظر جایگاه رفیعی در میان ارکان مختلف نظام جمهروی اسلامی ایران دارد.

جایگاه نظارتی شورای نگهبان تصویبی است نه تشریفاتی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش شورای نگهبان در تثبیت و تقویت اسلامیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی گفت: شورای نگهبان یکی از ارکان مهم نظام است و اگر خواهان اسلامیت نظام هستیم این شورای نگهبان است که با تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع مقدس و دستورات و احکام دینی، اسلامیت نظام را تضمین می‌کند و این یکی از ابتکارات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که چنین نهادی را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: شورای نگهبان براساس قانون اساسی در یک جایگاه نظارت تصویبی قرار دارد و تا این شورا قانونی را تأیید نکند آن قانون به عرصه عمل نرسیده و مشروعیت پیدا نمی‌کند. اگر روزی شورای نگهبان در کشور نباشد مجلس هیچ قانونی را نمی‌تواند تصویب کند لذا از این نظر شورای نگهبان دارای یک جایگاه والا در نظام حقوقی و قانون اساسی است و لازم است همگان به نظرات فقها و حقوقدانان شورای نگهبان احترام بگذارند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره نقش این شورا در حفاظت از جمهوریت و رأی مردم گفت: تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در واقع حفاظت و تقویت بعد جمهوریت و مردمسالاری نظام است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه نظارت شورای نگهبان بر این دو بعد، استصوابی است، نه تشریفاتی و استطلاعی، گفت: همین نوع نظارت باعث شده که شورای نگهبان بتواند نقش مؤثری در حفاظت از جمهوریت و اسلامیت نظام ایفا کند.

هجمه‌ها به شورای نگهبان به دلیل مؤثر بودن نظارت آن است

وی در پایان با اشاره به برخی هجمه‌ها به این نهاد گفت: مؤثر بودن نظارت شورای نگهبان و بی‌توجهی به نام‌ها و سوابق افراد و رصد علمکرد افراد برای تأیید صلاحیت آنها باعث شده که در برهه‌های مختلف به ویژه در آستانه ایام انتخابات با هجمه‌های غیر منصفانه از سوی برخی در داخل و تخریب هدفمند از سوی دشمنان در خارج مواجه شود که خوشبختانه این مسائل باعث نشده که اعضای شورای نگهبان  تحت تأثیر این فشارها به وظیفه دینی، انقلابی و قانونی خود عمل نکنند.

انتهای پیام

captcha