حج وسیله‌ای برای آزمایش عشق به خداست که هنوز ابعاد آن را نشناخته‌ایم
کد خبر: 3730994
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
قاضی عسکر عنوان کرد:

حج وسیله‌ای برای آزمایش عشق به خداست که هنوز ابعاد آن را نشناخته‌ایم

گروه جامعه ــ سرپرست حجاج ایرانی با استناد به سخنان حضرت علی(ع) گفت: حج وسیله‌ای برای آزمایش عشق بندگان به خدا است، ولی همچون قرآن مهجور مانده و ابعاد آن شناخته نشده است.

به گزارش ایکنا؛ سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز میهمان شبکه پنج سیما بود.

در این برنامه، حجت‌الاسلام قاضی عسکر به بیان ویژگی‌ عبادی اسلام پرداخت و گفت: ویژگی اسلام این است که خدایی را به انسان معرفی می‌کند که دارای همه ویژگی‌های برجسته است و در همه جای زندگی انسان حضور دارد. پیوند ما و خدا یک وسیله است برای تکامل انسان و تقویت بنیه ایمانی و زمینه سازی برای ایجاد تحول روحی و اخلاقی برای جامعه متکامل.

وی ادامه داد: اگر به هر کدام از عبادت‌های اسلام نگاه کنید جایگاه رفیع هر عبادت را می‌بینید. مثل نماز که اتصال بنده با خدا و راز و نیاز با پروردگار و متمرکز شدن بر نقطه‌ای که عزت همگان بر آن نکته است و نتیجه‌اش همان است که قرآن می‌فرماید انسان را از تباهی و فساد حفظ می‌کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به مسئله حج اشاره و تصریح کرد: باید به حج نگاهی جامع داشته باشیم. امام راحل تعبیر حج ابراهیمی را مطرح کرده‌اند. اگر ما بخواهیم حج را به صورت جامع الابعاد و جامع‌‌اطراف توجه کنیم باید ببینیم چیزهایی که در قرآن در خصوص حضرت ابراهیم(ع) مطرح شده را بدانیم و پیاده کنیم.

وی افزود: مسئله مهم این است که باید بدانیم برای چه به حج می‌رویم؟ آیا واقعاً کعبه خانه خداست؟ پس چرا ما می‌گوییم خدا در همه جا است و از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است؟ کعبه نمادی است برای اینک انسان با خدا نزدیک شود و از این طریق سیر تکاملی خود را آغاز کند. در روایات است که کعبه در مقابل بیت مأمور در عرش الهی قرار دارد و فرشتگان در عرش الهی به دور آن طواف می‌کنند و در زمین هم انسان‌هایی که قرار است فرشته صفت شوند و روحشان را به خدا پیوند بزنند دور این خانه طواف می‌‌کنند.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر عنوان کرد: حج آرام بخش دل‌ها است و انسان را آرام و به گونه‌ای تربیت می‌کند که به غیر خدا توجه نکند. امام صادق(ع) می‌‌فرمایند وقتی شما به حج می‌روید هر آنچه غیر خدا هست را پشت سربیندازید و فقط به خدا توجه کنید و از اول حرکت را برای خدا آغاز کنید. ما می‌گوییم اگر حج ریایی شد، باطل است و ذره‌ای ثواب ندارد.

وی به سخنان حضرت علی(ع) در خصوص حج نیز اشاره کرد و گفت: آن حضرت می‌فرمایند: خداوند حج را قرار داد و این وسیله‌ای است برای آزمایش افراد بشر که چه قدر با خدا درست معامله می‌کنند و عشق به خدا چه قدر در وجودشان است و بدانند در رابطه با خدا چگونه می‌خواهند عمل کنند وچه قدر اخلاص دارند؟

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: اولین گام در مسئله حج این است که ما جایگاه حج را بشناسیم. امام راحل و مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که ابعاد مختلف حج برای ما روشن نیست، برای ملت‌ها و مسلمانان دنیا هم روشن نیست. امام راحل می‌فرمایند: حج به سان قرآن است و در بین ملت‌های مسلمان مهجور مانده است، همانطور که قرآن مهجور است و نتوانسته‌اند به عمق قرآن پی ببرند حج هم همینطور است.

متوجه باشید حج یک دعوت است

وی بر لزوم توجه زائران به این مسئله که حج یک دعوت است نیز اشاره و اظهار کرد: ابراهیم خلیل(ع) به دستور خداوند فراخوانی را اعلام کردند و مردم را فراخوانده و از خدا هم خواسته که دل مردم را متوجه این خانه بکند، ما در طول سالیان متمادی شاهد بودیم افرادی که به حج مشرف می‌شوند شیفته‌تر می‌شوند و این به خاطر همان دعایی است که حضرت ابراهیم کرد و خداوند این عشق را در وجود افراد شعله‌ور کرده است.

قاضی عسکر افزود: وقتی من فهمیدم که به دعوت خدا به حج می‌روم باید ببینم خدا در این سفر از حضور من چه توقع و انتظاری دارد. در احوالات امام سجاد(ع) می‌خوانیم که وقتی به میقات می‌آمدند تمام وجودشان به لرزه می‌‌افتاد و رنگ از رخسارشان می‌پرید و اشک از دیدگانشان جاری شد و وقتی پرسیده شد که چرا این حالت را پیدا کردید؟ می‌فرمایند که ترس این را دارم که به خدا بگوئیم که «لبیک» و خدا به من بگوید «لا لبیک». ما به دنبال این هستیم که زائر ما با چنین حالی به حج مشرف شود و دعوت شده بودن خود را احساس کند.  

وی ادامه داد: در حج لباسی را بر تن می‌کنیم که در آن گناه نکرده‌ایم. خداوند برای ما اینگونه می‌خواهد که وقتی به او لبیک گفته‌ایم دیگر به هیچ کس لبیک نگوییم و حتی به آیینه نگاه هم نکنیم و خود را نبینیم و فقط خدا را ببیند. در حج همه چیز باید خدا باشد و رنگ خدایی به خود ببیند. در حالت احرام نباید هیچ کسی را اذیت کنی، نه حیوانی را آزار دهی، نه گیاهی بکنی و نه کسی را بترسانی. اینجا همه با هم یکی هستند.

سرپرست حجاج ایرانی به سادگی خانه خدا اشاره کرد و گفت: یک خانه سنگی که بعدها برایش پرده دوخته شده است و وقتی زائر به آنجا می‌رسد دیگر حتی خانه را نمی‌بیند و فقط خدا را می‌بینند. ما به دنبال سنگ و چوب و در و دیوار نیستیم و داریم می‌رویم که روحمان را به خدا پیوند بزنیم چون روح انسان منشأ خدایی دارد و کسی که خدا را یافت دیگر گم شده‌ای ندارد و ما می‌خواهیم از حج چنین بهره‌ای را ببریم. ما می‌خواهیم زائران ما به دنبال معرفت الهی باشند و رنگ بوی الهی به خود بگیرند و از علاقه‌های دنیایی بگذرد که همه از بین رفتنی است و آنچه می‌ماند خداست.

وی به زائران توصیه کرد زائران مقید باشند که نمازها را در مسجد الحرام و مسجد‌النبی بخوانند چرا که ثواب بسیار بالایی دارند و انس با قرآن و انس با دعا را محور برنامه‌های خود قرار دهند. توجه به خدا موجب می‌شود انسان از غفلت جدا شود. اینکه گفته می‌شود وقتی می‌خواهید به زیارت بروید چشمتان را به زمین بدوزید و ذکر بگویید موجب می‌شود انسان از غفلت برهد.

انتهای پیام

captcha