غفلت از سه عامل گرفتاری‌های جامعه بشری
کد خبر: 3731086
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
عباس سلیمی تشریح کرد:

غفلت از سه عامل گرفتاری‌های جامعه بشری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: علت تمام گرفتاری‌های جامعه بشری ما غفلت از سه عامل دوری از یاد خدا، بیگانگی با قرآن و عدم ارتباط با ولایت است.

غفلت از سه عامل گرفتاری‌های جامعه بشری

به گزارش ایکنا؛ عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) روز گذشته، 26 تیرماه در تالار شیخ صدوق و در پایان محفل انس با قرآن ویژه بانوان حضور یافت و در جمع میهمانان به ویژه بانوانی از نیجریه و پاکستان، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: در سیره حضرت رضا(ع) آمده است که ایشان هر سه روز یک بار، کل قرآن را ختم می‌کردند؛ اگر ما پیرو و شیعه واقعی حضرت باشیم، انسان با این کتاب آسمانی بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگر بخواهید نعمت‌های الهی را فقط فهرست کنید باز هم نمی‌توانید این نعمات را بشمارید. خداوند  به ما نعمات بی‌شماری داده است که در کنار این نعمات، شاهد نعمات ویژه با شرایط خاص هستیم از جمله قرآن کریم که پیامبر(ص) می‌فرماید: کسی که نعمت قرآن به او داده شده و گمان کند که در میان جهانیان، کسی هست که نعمتی بالاتر و برتر از قرآن به او داده شده به راستی آنچه را که خداوند بزرگ دانسته کوچک شمرده است. پس درک قرآن، نعمتی است که خداوند به شما داده است.

سلیمی اظهار کرد: در طول دوران اسلام و چهار دهه گذشته تمامی کامیابی‌ها و افتخاراتی که به دست آورده‌ایم از رهروی ائمه(ع) و قرآن بوده و همه ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها ناشی از دوری از قرآن است. درواقع علت همه گرفتاری‌ها و بدبختی‌های جامعه بشر در آیه شریفه ۱۲۴ سوره مبارکه طه آمده است که می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا» که حکیم فرزانه آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح و تفسیر این آیه سه برداشت دارد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: برداشت اول ایشان، مطابق ترجمه تحت‌الفظ آیه است که خداوند می‌فرماید: هرکسی که از یاد من دوری کند، زندگی پرمشقتی خواهد داشت و در برداشت دوم می‌فرماید: چون قرآن در کلام الهی چندین بار با عنوان ذکر آمده است پس می‌توان گفت: هرکسی که از قرآن من دوری کند، زندگی سختی خواهد داشت.

سلیمی گفت: حضرت آیت‌الله جوادی آملی با استناد به فرمایشات امام صادق(ع) که ولایت امام علی(ع) را در روایتی با عنوان ذکر بیان فرموده است، در برداشت سوم خود از آیه اینگونه بیان کردند که هر کسی که از خیمه‌سار ولایت حضرت علی(ع) خارج شود، زندگی سختی در انتظار اوست با این حساب در نتیجه‌گیری تحقیقی از این آیه می‌توان گفت: علت تمام گرفتاری‌های جامعه بشری در دوری از این سه عامل دوری از یاد خدا، بیگانگی با قرآن و عدم ارتباط با ولایت است.

وی افزود: راه برون‌رفت از همه مشکلات تمسک به قرآن است و تمسک به قرآن غیر از انس با قرآن است. اگر پیامبر(ص) می‌فرماید: به قرآن چنگ زنید و متمسک به قرآن باشید و قرآن را امام و فرمانده خود قرار دهید، باید دید که من به موازات قرائت قرآن، تعامل صادقانه‌ای نیز با قرآن دارم یا خیر؟ زیراکه عوامل پلید داعش هم بعضاً قاریان و حافظان قرآن هستند و زنان و مردان را به خاک و خون کشیدند که با لطف خداوند به زانو درخواهند آمد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: اگر بخواهیم بدانیم چقدر به قرآن نزدیک یا دور هستیم، باید به سخن جد بزرگوار حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) که می‌فرماید: نزدیک‌ترین افراد به قرآن کسی است که به قرآن عمل می‌کند، حتی اگر حافظ نباشد. یعنی قاری و حافظ بودن لزومٱ به معنای قرآنی بودن و قرآنی سخن گفتن نیست و دورترین افراد از قرآن کسانی هستند که به قرآن عمل نمی‌‌کنند، حتی اگر مرتبٱ قرآن می‌خوانند.

سلیمی با اشاره به سخن امام علی(ع) گفت: حضرت در این باره هشداری می‌دهند که اگر کسی قرآن را بخواند و به آن عمل نکند، خدا در روز قیامت او را کور وارد صحرای محشر می‌کند. جان این سخن این است که همگان باید به قرآن عمل کنند، البته قرآن از افراد قرآنی انتظار ویژه‌ای دارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه ما را به قرآن نسبت می‌دهند و این مسئولیت ما را وادار می‌کند تا بعضی اعمال مباح را که سایر افراد انجام می‌دهند، انجام ندهیم و از خداوند بخواهیم ما را مایه بی‌آبرویی قرآن و جامعه قرآنی نکند.

وی در پایان با بیان خاطره‌ای به سخنانش پایان داد و گفت: روزی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با آیت‌الله ممدوحی همراه شدم، ایشان  بالای سر مزاری که رویش نام متبرک آیت‌الله میرزا عبدالنبی نوری حک شده بود، ایستادند و در رابطه با میزان انس و رابطه‌ ایشان با قرآن بیان کرد: آیت‌الله نوری، آنقدر با قرآن رفیق بود که هر شب هنگام خواب از زمانی که قرآن را تلاوت می‌کرد، همسرش مطمئن می‌شد که ایشان به خواب عمیق رفته و هرشب چهار الی پنج جزء قرآن را تا یک ساعت قبل از اذان صبح ختم می‌کرد و با «صدق الله‌العلی‌العظیم» از خواب بیدار می‌شد و شب بعد از ادامه آیه‌ای که سحر روز قبل خوانده بود تلاوت را ادامه می‌داد.

سلیمی اظهار کرد: ایشان قرآن را در خواب تلاوت می‌کرد، اما بدا به حال کسانی که چندین سال از عمرشان می‌گذرد و موفق به ختم قرآن با توجه و با دقت نشده‌اند. این خاطره مصداق سخن امام صادق(ع) است که می‌فرماید: هر جوان مؤمن و با ایمانی که با قرآن انس و ارتباط داشته باشد، قرآن با پوست و گوشت‌ او درهم می‌آمیزد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: تنها راه پیروزی در برابر دشمن، تهاجم فرهنگی و بیمه کردن نوجوانان و جوانان فقط و فقط انس با قرآن است. پس این راه پرافتخار را ادامه دهید و بدانید که مورد لطف و عنایت قرآنی هستید که در روایات به عنوان شافع مشفع یعنی شافعی که شفاعتش ردخور ندارد، از آن یاد کرده‌اند.

گزارش کامل این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha